Brubakkveien-saken behandles på nytt

Brubakkveien-saken behandles på nytt

 

Fordi naboer og interesseorganisasjoner ikke har fått sagt sin mening velger Plan- og bygningsetaten å ta opp igjen saken om hvorvidt Unibus skal få etablere bussdepot i Brubakkveien 16.

Skrevet av:

«Naboer og offentlige instanser som har uttalt seg til søknaden har således ikke hatt anledning til å fremme sitt syn vedrørende tidsubrenset dispensasjon. At det er gitt tidsubegrensede dispensasjoner uten at naboene og offentlige myndigheter med uttalelsesrett har hatt foranledning til å uttale seg, er brudd på Plan- og bygningsloven om nabovarsling og medfører at vedtaket er beheftet med en saksbehandlingsfeil», heter det i et brev PBE sendte ut denne uka.

Unibuss søkte i utgangspunktet om dispensasjon til å bruke Brubakkveien 16 som bussdepot de neste 30 årene.

-  Men vi har gitt en dispensasjon uten tidsbegrensning, og det blir feil når naboene kun har fått sagt sin mening om bussdepot i 30 år, sier Monica Lilloe-Salvesen i Plan- og bygningsetaten.

Klokt valg

Nå skal hele saken behandles på nytt, og Unibuss er avhengig av nye dispensasjoner for å kunne etablere bussdepot på tomta.

-  Tomta er regulert til bruk av næring, industri, lager og kontor. Så vidt vi kan se, er ikke et bussdepot i tråd med dette, sier Lilloe-Salvesen.

Nå skal etaten igjen vurdere hvor lenge Unibuss bør få holde til ved Grorud stasjon. I søknaden har busselskapet uttrykket et ønske om å bli værende i 30 år.

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) står ved at Grorud stasjonsområde bør byutvikles, men at det ligger mange år fram i tid.

-   Det er ingen tvil om at Brubakkveien bør benyttes til andre formål i påvente av byutvikling. Men 30 år er for lang tid, og kommunen bør ha et visst handlingsrom når vi skal fortsette sentrumsutvidelsen. Det er klokt å korte ned dispensasjonstiden, sier han til Akers Avis Groruddalen.

Folke Fredriksen understreker at Ensjø, Økern, Hasle, Løren, Ulven og Vollebekk står i køen før Grorud stasjonsområde.

En lang kø

-  Deretter må vi se på nye områder, men Brubakkveien må sees i sammenheng med både Jernbaneverket og vegmyndighetenes planer for Østre Aker vei.

-   Det er et langt lerrett å blekne, men jeg er glad for at dispensasjonstiden på tomta blir kortere enn 30 år

- Hva sier du til naboer som er bekymret for at årene vil gå uten at bussdepotet blir fjernet.

-   Nå tror jeg det er lurt å avvente omgjøringssaken og se hva Plan- og bygningsetaten mener er riktig. Alle inudstriregulerte tomter bør bruker til industri fram til vi begynner med byutvikling, mener byråden bestemt.

Arbeiderpartiets fraksjonsleder i byutviklingskomiteen, Anders Røberg-Larsen er glad for etatens tverrvending i Brubakkveien-saken.

-   Jeg håper dette er siste gang vi kan forvente at tilsvarende dispensasjoner gis uten politisk behandling. Det er overraskende at det skal gå så langt før det skjer noe, og det føles rart å være vaktbikkje for egne etater, sier han.

Siste nytt i Groruddalen Miljøforum

– Groruddalen får <BR>bare avgiftsøkning

Oslopakke 3:

– Groruddalen får
bare avgiftsøkning

  • byrådet

Tommy Skjervold (Frp) i samferdsels- og miljøkomiteen ser ikke lyset i enden av tunnelen for Groruddalen i revidert Oslopakke 3. Han mener prosjekter på vestkanten prioriteres – og at groruddøler sitter igjen med regningen.

– Lokk er avgjørende <BR>for Grorud-utvikling

– Lokk er avgjørende
for Grorud-utvikling

  • Boligutvikling

Rambøll Norge utarbeider nytt planprogram for Grorud sentrum. Groruddalen Miljøforum understreker at et lokk over RV4 er viktigst for god utvikling.

Stor interesse <BR>for miljøarbeid

Stor interesse
for miljøarbeid

Mange lokale foreninger sliter med rekruttering, men i Groruddalen Miljøforum er det stor iver til å fortsette med styreverv – og å verve nykommere.

 
– En trussel for Marka

– En trussel for Marka

Selv om aktivitetssoner i Marka ikke lenger har et politisk flertall bak seg, frykter Håvard Pedersen at ballen ikke er lagt helt død.

Vidar ble hedret

Vidar ble hedret

Furuset-ildsjel Vidar Noreng er tildelt Groruddalen Miljøforums hederspris for 2015 – en mann med mange jern i ilden.

Kommunen må vise gjennomføringskraft

Groruddalen Miljøforum om Hovinbyen:

Kommunen må vise gjennomføringskraft

Diskusjonen blant lokale interessenter rundt Hovinbyen er generelt positiv, men det legges vekt på faktisk gjennomføring av tiltak. De ber kommunen ha både gulerot - og pisk.

 
Hvem fortjener hedersprisen for 2015?

Hvem fortjener hedersprisen for 2015?

  • miljø

Send inn ditt forslag på kandidat til hedersprisen for 2015. Fristen er 10. februar.

Starten på slutten?

Starten på slutten?

Groruddalen Miljøforum mener høringssvaret til byrådet om avlastning gir indikasjoner på løsninger over lang tid som til slutt vil ende med en nedleggelse av terminalen.

Vil fortsette med områdeløft

Vil fortsette med områdeløft

Hvordan en ny Groruddals-satsing vil bli seende ut er ikke avklart. Groruddalen Miljøforum vil videreføre områdeløftene – og ber om innspill.

 
Het debatt i samfunnshuset

Valgmøte med Groruddalen Miljøforum:

Het debatt i samfunnshuset

Politikerne samlet seg til åpent valgmøte om utvikling i Groruddalen. Panelet måtte svare på spørsmål direkte fra et ivrig publikum.

Partitoppene kommer til Grorud

Rigger til folkemøte

Partitoppene kommer til Grorud

Er du usikker på hva du skal stemme under høstens kommunevalg? Da bør du holde av tirsdag 1. september, for da kommer partitoppene til Grorud samfunnshus for å overbevise deg.

– Oslo tåler ikke veksten

Frp:

– Oslo tåler ikke veksten

Fremskrittspartiet mener at nabokommunene må hjelpe Oslo med å ta unna befolkningsveksten på 200.000 mennesker de neste 15 årene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!