Groruddalens prosjekter ikke med i Nasjonal Transportplan

Groruddalens prosjekter ikke med i Nasjonal Transportplan

 

Fredag la regjeringen fram Nasjonal Transportplan. Groruddalen får kun penger til å ruste opp den omstridte Alnabruterminalen. Det får opposisjonen til å rase.

Det har vært knyttet forventninger til ny Ahus-bane, ny t-banetunnel gjennom Oslo sentrum, lokk over E6 på Furuset og ikke minst har Fossumdiagonalen vært ønsket i mange år. Ingen av disse tiltakene var nevnt da samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) og resten av regjeringen la fram Nasjonal Transportplan (NTP) fredag. Derimot ble det bevilget 3.5 milliarder kroner til fornyelse og kapasitetsutvidelse på Alnabruterminalen.

-  Null kroner til ny t-banetunnel, null kroner til Ahus-bane og null kroner til ny jernbanetunnel. Det er ganske tydelig at Oslo ikke står høyt i kurs hos dagens regjering, tordner Frps Mazyar Keshvari, som er nestleder i bystyrets samferdsels- og miljøkomite.

I NTP er det satt av 26,1 milliarder kroner i såkalte bymiljøpakker. Norges største byer skal konkurrere om å få en del av summen. Pengene skal brukes til å fremme kollektivtrafikk og redusere personbilbruken.

Altfor dårlig 

Keshvari beskylder Arnstad og co for å gå i mot Oslo. 

-  Jeg tror vi bor i et av få land i verden der regjeringen er i direkte opposisjon til sin egen hovedstad. Her bevilges det gladlig milliarder til små øyer der fraflyttingen er stor, men vi som er i rivende vekst ikke får noen ting, fortsetter politikeren fra Ellingsrud. 

Det Keshvari sikter til er at regjeringen velger å bruke 42 milliarder kroner på å sørge for fergefri E39 på Vestlandet. Halvparten av dette må du og jeg betale med bompengene våre. Ifølge VGs vanligvis så pålitelige kilder er det Ap-topper i regjeringen som sørget for finansieringen. Årsaken er at de fryktet valgkatastrofe på Vestlandet.  

Byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Ola Elvestuen (V), er ikke nevneverdig imponert over NTP.  

-  For Groruddalens del er det verdt å merke seg at Ahus-banen ikke er finansiert, at Oslo-tunnelen ikke er med her og at regjeringen forsøker å redde seg med disse bymiljøpakkene, sier han.

 

Lite konkret 

Elvestuen synes at bymiljøpakkene er svært dårlig.  

-  Vi står overfor mange store prosjekter i Oslo, og jeg mener at regjeringen må ha et konkret forhold til disse. Det er viktig med forutsigbarhet, mener byråden, som også understreker at pengesummen er for snau.  

-  Det blir litt rart at alle byene i Norge skal sitte rundt et bord og krangle om en sum som er for liten til å få noe gjort, mener Elvestuen, som også savner etableringen av Breivoll togstasjon.

-  Med den på plass kunne vi startet byutviklingen nokså umiddelbart. Et enkelt, men viktig tiltak, mener han.  

Gulsum Koc (H) fra Haugenstua sitter i miljø- og samferdselskomiteen i Oslo bystyre. Hun er ikke imponert etter å ha lest statens bidrag til Oslo og Groruddalen.  

-  Vi blir behandlet stemoderlig. I denne byen har vi en rekke utfordringer knyttet til samferdsel, men likevel uteblir store og viktige prosjekter, sier hun.

 

En dobbeltmoral  

Koc har også bitt seg merke i bymiljøpakkene som regjeringen snakker varmt om.  

-  Vi snakker om 763 millioner kroner i året som skal deles mellom de største byene i landet. Jeg savner en konkret prioritering som sier noe om hvilke prosjekter pengene skal gå til.  

Høyre-politikeren sitter i et utvalg som jobber med tungtransportplanen for Groruddalen. Mange har utpekt Fossumdiagonalen som løsningen på problemet.  

-  Selv Statens Vegvesen har sagt at Fossumdiagonalen er en av deres viktigste prioriteringer fordi de ser hvilke utfordringer som ligger i området. I Nasjonal Transportplan sier ikke regjeringen noe som helst om utfordringene på Trondheimsveien, og det er mildt sagt spesielt, avslutter Koc.

Siste nytt i Groruddalen Miljøforum

– Groruddalen får <BR>bare avgiftsøkning

Oslopakke 3:

– Groruddalen får
bare avgiftsøkning

  • byrådet

Tommy Skjervold (Frp) i samferdsels- og miljøkomiteen ser ikke lyset i enden av tunnelen for Groruddalen i revidert Oslopakke 3. Han mener prosjekter på vestkanten prioriteres – og at groruddøler sitter igjen med regningen.

– Lokk er avgjørende <BR>for Grorud-utvikling

– Lokk er avgjørende
for Grorud-utvikling

  • Boligutvikling

Rambøll Norge utarbeider nytt planprogram for Grorud sentrum. Groruddalen Miljøforum understreker at et lokk over RV4 er viktigst for god utvikling.

Stor interesse <BR>for miljøarbeid

Stor interesse
for miljøarbeid

Mange lokale foreninger sliter med rekruttering, men i Groruddalen Miljøforum er det stor iver til å fortsette med styreverv – og å verve nykommere.

 
– En trussel for Marka

– En trussel for Marka

Selv om aktivitetssoner i Marka ikke lenger har et politisk flertall bak seg, frykter Håvard Pedersen at ballen ikke er lagt helt død.

Vidar ble hedret

Vidar ble hedret

Furuset-ildsjel Vidar Noreng er tildelt Groruddalen Miljøforums hederspris for 2015 – en mann med mange jern i ilden.

Kommunen må vise gjennomføringskraft

Groruddalen Miljøforum om Hovinbyen:

Kommunen må vise gjennomføringskraft

Diskusjonen blant lokale interessenter rundt Hovinbyen er generelt positiv, men det legges vekt på faktisk gjennomføring av tiltak. De ber kommunen ha både gulerot - og pisk.

 
Hvem fortjener hedersprisen for 2015?

Hvem fortjener hedersprisen for 2015?

  • miljø

Send inn ditt forslag på kandidat til hedersprisen for 2015. Fristen er 10. februar.

Starten på slutten?

Starten på slutten?

Groruddalen Miljøforum mener høringssvaret til byrådet om avlastning gir indikasjoner på løsninger over lang tid som til slutt vil ende med en nedleggelse av terminalen.

Vil fortsette med områdeløft

Vil fortsette med områdeløft

Hvordan en ny Groruddals-satsing vil bli seende ut er ikke avklart. Groruddalen Miljøforum vil videreføre områdeløftene – og ber om innspill.

 
Het debatt i samfunnshuset

Valgmøte med Groruddalen Miljøforum:

Het debatt i samfunnshuset

Politikerne samlet seg til åpent valgmøte om utvikling i Groruddalen. Panelet måtte svare på spørsmål direkte fra et ivrig publikum.

Partitoppene kommer til Grorud

Rigger til folkemøte

Partitoppene kommer til Grorud

Er du usikker på hva du skal stemme under høstens kommunevalg? Da bør du holde av tirsdag 1. september, for da kommer partitoppene til Grorud samfunnshus for å overbevise deg.

– Oslo tåler ikke veksten

Frp:

– Oslo tåler ikke veksten

Fremskrittspartiet mener at nabokommunene må hjelpe Oslo med å ta unna befolkningsveksten på 200.000 mennesker de neste 15 årene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!