Lastebilsjåføren fikk nok og dundret forbi

Lastebilsjåføren fikk nok og dundret forbi

 

Foresatte og elever ved Veitvet skole demonstrerte onsdag morgen mot trafikken i Veitvetveien ved å skape køer. En lastebilsjåfør fikk nok av køen og brukte fortauet til å komme seg forbi. Til alt hell ble ingen skadet.

Skrevet av:

-  De aller fleste har vært positive til aksjonen. Bilistene forstår at vi frykter ulykker, sier pappa på Veitvet skole og initiativtaker, Tor Kristian Birkeland, som delte ut flyers til bilistene.

Foreldre og barn okkuperte et gangfelt i Veitvetveien og sørget for flere hundre meter kø. De gikk fram og tilbake i fotgjengerfeltet mens de viftet med plakter og ropte slagord.

Med jevne mellomrom lot de biler slippe forbi, men ikke alle trafikantene var spesielt tålmodige.

En lastebil fra Torkilsrud Transport fikk plutselig nok av ventingen. Sjåføren vrengte lastebilen over i motsatt kjørebane og ga gass forbi køen.

Da løp en pappa ut i veien for å stanse det flere tonn tunge kjøretøyet, men sjåføren holdt farten oppe og forelderen måtte kastet seg ut av vegbanen.

En dristig bilist lenger fremme i rekka la seg over i samme fil og sperret veien for lastebilen.

Fullstendig galskap 

Da vrengte sjåføren av lastebilen over i høyre fil igjen, før han kjørte forbi køen med to hjul på fortauet der flere mennesker befant seg. Nesten-påkjørselen hadde gjort at demonstrantene hadde løpt ut av veien for å søke dekning.

-  Denne episoden bare understreker mitt poeng. Vi sørget for at lastebilen måtte stå i kø i fem minutter og så viser han denne oppførselen. Det er slik kjøreadferd vi frykter at vil føre til ulykker, sier Birkeland, som selv har blitt forbikjørt av lastebiler i Veitvetveien tidligere.

Daglig leder i Torkilsrud Transport, Willy Torkilsrud, sier i en kommentar at den aktuelle sjåføren kan vente seg en overhøvling.

Foreldrene jobber målrettet med en tryggere skolevei før nye Veitvet skole skal stå ferdig i 2015.

Stig Tonsjø leder trafikkavdelingen på Stovner politistasjon. Han forstår foreldrenes synspunkter, men er bekymret for at denne typen aksjoner vil føre til hissige trafikanter.

-  Foreldrenes bekymring er veldig forståelig, men jeg håper ingen reagerer med aggresjon som kan skape fare, sier han.

Tonsjø forteller at politiet ofte har kontroller i Veitvetveien.

-  Veitvet skole ligger i bunnen av en nedoverbakke og derfor er vi påpasselig med å følge opp at bilistene holder fartsgrensa.

Vil redusere farten

Birkeland og de andre foreldrene har to poeng de ønsker å belyse med aksjonen.

-  Vi ønsker at fartsgrensen reduseres fra 40 til 30 km/t og vi ønsker at Veitvetveien stenges for tungtransport. Dette er et boligfelt med skole. Jeg synes det blir helt feil at trailere dundrer gjennom her, påpeker han.

Foreldrene opplever at Veitvetveien brukes som en snarvei.

-  Veien binder Riksvei 4 og Østre Aker vei sammen, samtidig brukes den som en snarvei til Alnabru-terminalen, og det er årsaken til at så mange lastebiler kjører her.

I mange år har Groruddalens befolkning ventet på tungtransportplanen. Senest for 14 dager siden uttalte samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) til Akers Avis Groruddalen at den er på vei, men han kan ikke gi noe klart svar på nøyaktig når den skal foreligge.

Forstår bekymringen

Nå varsler politiet at de kommer til å trappe opp kontrollene i Veitvetveien. Samtidig sier Trafikketaten at de ikke kommer til å gjøre noe med situasjonen foreløpig.

-  Det er ikke planlagt noen tiltak. Ballen ligger i Rådhuset og vi venter på tungtransportplanen, sier seniorrådgiver Odd Olav Bratteberg.

Leder av Bydelsutvalget i Bydel Bjerke, Steinar Arnesen (Ap) , stiller seg 100 prosent bak aksjonen.

-  Dette har jeg snakket om i lang tid. Veitvetveien er utsatt og nå må vi handle. Vi har ikke mer tid igjen.

-  Hvorfor ikke?

-  Fordi vi ikke har noen barn å miste, kontrer BU-lederen.

Han mener Veitvetveien kun skal være en liten lokal vei som er ment for de som bor der.

Mange utfordringer

Arnesen har ikke tro på at tungtransportplanen vil komme med det første.

-  Jøran Kallmyr (FrP) lovte tungtransportplanen da han satt i Byrådet. Ola Elvestuen har snakket om den, og på et møte i oktober sa han at den var like rundt hjørnet. Ennå har det ikke skjedd noe, påpeker han.

Steder som Lunden, Nedre Kalbakkvei og Løren i Bydel Bjerke er alle trafikkutsatt, men ingen steder er situasjonen så alvorlig som på Veitvet.

-  Her har vi Groruddals-satsing og det brukes masse penger på å løfte området, men det føles ikke som om vi drar i samme retning. Det er viktig at vi får på plass en tungtransportplan og at det blir handlet raskt.

Undervisningsinspektør på Veitvet skole, Katrin Meløy, understreker at demonstrasjonen er i regi av foreldrene.

-  Men vi ønsker oss selvfølgelig en trygg skolevei på Veitvet, sier hun.

Siste nytt i Groruddalen Miljøforum

– Groruddalen får <BR>bare avgiftsøkning

Oslopakke 3:

– Groruddalen får
bare avgiftsøkning

  • byrådet

Tommy Skjervold (Frp) i samferdsels- og miljøkomiteen ser ikke lyset i enden av tunnelen for Groruddalen i revidert Oslopakke 3. Han mener prosjekter på vestkanten prioriteres – og at groruddøler sitter igjen med regningen.

– Lokk er avgjørende <BR>for Grorud-utvikling

– Lokk er avgjørende
for Grorud-utvikling

  • Boligutvikling

Rambøll Norge utarbeider nytt planprogram for Grorud sentrum. Groruddalen Miljøforum understreker at et lokk over RV4 er viktigst for god utvikling.

Stor interesse <BR>for miljøarbeid

Stor interesse
for miljøarbeid

Mange lokale foreninger sliter med rekruttering, men i Groruddalen Miljøforum er det stor iver til å fortsette med styreverv – og å verve nykommere.

 
– En trussel for Marka

– En trussel for Marka

Selv om aktivitetssoner i Marka ikke lenger har et politisk flertall bak seg, frykter Håvard Pedersen at ballen ikke er lagt helt død.

Vidar ble hedret

Vidar ble hedret

Furuset-ildsjel Vidar Noreng er tildelt Groruddalen Miljøforums hederspris for 2015 – en mann med mange jern i ilden.

Kommunen må vise gjennomføringskraft

Groruddalen Miljøforum om Hovinbyen:

Kommunen må vise gjennomføringskraft

Diskusjonen blant lokale interessenter rundt Hovinbyen er generelt positiv, men det legges vekt på faktisk gjennomføring av tiltak. De ber kommunen ha både gulerot - og pisk.

 
Hvem fortjener hedersprisen for 2015?

Hvem fortjener hedersprisen for 2015?

  • miljø

Send inn ditt forslag på kandidat til hedersprisen for 2015. Fristen er 10. februar.

Starten på slutten?

Starten på slutten?

Groruddalen Miljøforum mener høringssvaret til byrådet om avlastning gir indikasjoner på løsninger over lang tid som til slutt vil ende med en nedleggelse av terminalen.

Vil fortsette med områdeløft

Vil fortsette med områdeløft

Hvordan en ny Groruddals-satsing vil bli seende ut er ikke avklart. Groruddalen Miljøforum vil videreføre områdeløftene – og ber om innspill.

 
Het debatt i samfunnshuset

Valgmøte med Groruddalen Miljøforum:

Het debatt i samfunnshuset

Politikerne samlet seg til åpent valgmøte om utvikling i Groruddalen. Panelet måtte svare på spørsmål direkte fra et ivrig publikum.

Partitoppene kommer til Grorud

Rigger til folkemøte

Partitoppene kommer til Grorud

Er du usikker på hva du skal stemme under høstens kommunevalg? Da bør du holde av tirsdag 1. september, for da kommer partitoppene til Grorud samfunnshus for å overbevise deg.

– Oslo tåler ikke veksten

Frp:

– Oslo tåler ikke veksten

Fremskrittspartiet mener at nabokommunene må hjelpe Oslo med å ta unna befolkningsveksten på 200.000 mennesker de neste 15 årene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!