ANNONSE

Tunneldebatten – vi har løsningen:

Bygg fordelingskryss
mellom tre tunneler

Bygg fordelingskryss <BR>mellom tre tunneler

FULL OVERSIKT: Hans Georg Helberg og Ola Bettum, viser på et stort oversiktsbilde over Alnaområdet hvor de har foreslått vei- og tunnelløsninger.

Debatten rundt den planlagte Manglerudtunnelen med utløp i Breivollveien, som så skal gjøres om til en del av E6, pågår for fullt.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

TRE TUNNELER: Her er forslaget fra Oslo Nord Næringsforening om tre tunneler, hvor det viktigste er at det blir et fordelingskryss i Smalvollveien – oppe i dagen – mellom tunnelene som da løser argumentet om at det ikke er lov å bygge tunneler som er mer enn fire kilometer lange.

Nå kommer Næringsforeningen Oslo Nord med et forslag de mener vil løse hele problematikken.

Ut fra de opplysninger som ble gitt i nabomøte 10. januar og illustrasjoner på E6-prosjektets hjemmeside, samt det faktum at det har blitt åpnet for nye, kreative innspill i planprosessen for E6, har næringsforeningen levert et innspill/høringsuttalelse til Statens vegvesen.

Vi har fått laget en systemskisse over vårt forslag som i korthet går ut på at Manglerudtunnelen, Teisentunnelen og en ny Breivolltunnel møtes i et fordelingskryss i Smalvollveien – oppe i dagen. Altså tre tunneler til sammen.

– Vårt forslag med en tredje tunnel som skal gå under Smalvollveien med utløp rett før avkjøringen til Trosterud/Tveita, vil skjerme den sentrale delen av den planlagte Breivollbyen – samt Alnaelva – for miljøulempene en åpen E6 fører med seg.

– Den vil samtidig gi større muligheter for en samlet byutvikling nordover fra Breivoll stasjon – en planlagt stasjon på jernbanelinjen som næringsforeningen håper endelig kan bli en realitet, sier sekretær i Næringsforeningen Oslo Nord, Ola Bettum.

Også viktig for næringslivet

– Vi vil sterkt anmode om at det i det videre arbeid tas inn vurdering av denne tunnelløsningen, sier formann i næringsforeningen, Hans Georg Helberg, til daglig senterdirektør ved Alna senter.

– Statens vegvesens argument for at Manglerudtunnelen ikke kan fortsette helt fram til dagens trasé, er at det ikke er lov å bygge så lange tunneler. Med vårt forslag om et omdelingskryss i dagslys mellom tunnelene er ikke det lenger et problem, legger Helberg til.

Helberg og Bettum påpeker at det er helt naturlig at også de lokale næringsdrivende er opptatt av hva som er i ferd med å skje i området.

Til det beste for alle

– Vi er et felles forum for de fleste større næringsaktørene og eiendomsvirksomhetene mellom Økern og Furuset i Groruddalens sentrale deler.

– Den ble etablert i 2011 ved sammenslåingen av Alna næringsforening, Alnabru-Nyland næringsforening og Ulven-Hovin næringsvel, som har organisert næringsinteresser i området i over 25 år.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Kultur

Vant pris for faglig og <BR>sosialt engasjement

Nikolas Emil Martinsen (19) går ut av Hellerud videregående skole og inn i sommerferien med Rotaryprisen.

ANNONSE
Tyvstartet med kunstutstilling

Elias (12), Selma (11) og Mathumintha (11) tegnet seg til seier da senterleder ga 6. trinn på Linderud skole i oppgave å tegne sentret om 50 år.

 
Misbah går ut med 20 seksere

Furuset-jenta Misbah Kiran Mahmood (18) kan ta en velfortjent sommerferie. Hun avslutter tre år på Fyrstikkalleen skole med et mildt sagt solid vitnemål.

Saueslipp på sykehjemmet

For tredje året på rad fylles nå innhegningen på Rødtvet sykehjem opp med sauer og høner, til stor begeistring for både beboere og ansatte.

Skamløs motivasjon

Stemningen var god i hallen ved Apalløkka skole da tidligere elev og Skam-skuespiller Ina Svenningdal hadde tatt turen.

 
ANNONSE