ANNONSE

Praktisk matteuke på Skjønnhaug:

– Det er slik man lærer

– Det er slik man lærer

DETTE ER VEIEN: Hasnae (bak), Sujana (fram t.v.) og Dona synes det burde være flere matteuker i året. De synes man lærer bedre matematikk gjennom praktisk undervisning.

Elevene skal få bedre forståelse i matte, derfor arrangerer skolen nå en uke hvor de skal drive praktisk matte. 7.-klassingene mener det er veien fram.

– Det er artig med praktisk matte. Det gjør faget veldig gøy, samtidig som man blir flinkere. Det er slik man burde lære matte, sier Hasnae Jabran (12)

Alle klassene på Skjønnhaug skole har drevet med praktisk matte to timer hver dag i én uke. I løpet av uka har de blant annet målt hvor langt det er til Trosterud, gjettet hvor mange legoklosser det er i et glass, hatt kjøp og salg, regnet med «dl» og «l», alt gjort praktisk med hjelp fra utstyr elevene finner i hverdagen. I tillegg har de spilt kort. 7.-klassingene Hasnae, Sujana og Dona var blant dem som satt med det nye kortspillet «Mattesmart».

– Det får én til å tenke. Tempoet og konkurransen gjør at det blir morsomt å regne og gange, sier Sujana Kingsley Thasan (12).

Selv synes jentene at de behersker faget godt, men innrømmer at de allerede har lært mye i løpet av uka.

– Under denne uka har vi lært det vi ikke allerede kunne. Det at vi får praktisk matte gjør at vi bruker hjernen mye mer. Vi må tenke fort, og får bruke faget utenfor a4-arket. Det gjør også at det blir gøy for folk som ikke forstår eller liker matte. Vi burde ha denne uka flere ganger i året, spør du meg, understreker Dona Gashi.

Stolt gründer

Gründer av «Mattesmart», Gyro Rygnestad, er stolt av at hennes selvlaget kortspill har blitt så godt mottatt av barneskoleelevene. Kortstokken skal lære barn og unge multiplikasjonstabellen på en morsomt måte.

– Skjønnhaug-elevene er kjempeflinke i matte. Jeg er imponert. Det er artig å se at de bruker kortstokken, og at de synes det er gøy å lære matte på denne måten, sier Rygnestad.

Hun mener at flere skoler burde innføre praktisk matte.

– Jeg har selv vært lærer og har observert undervisningen i faget. Mange synes enten at matte er vanskelig eller kjedelig. Jeg lurte på om det var en måte å gjøre mattetimene morsomme. Derfor laget jeg kortstokken, forklarer Rygnestad og legger til:

– Å forstå matte handler mye om hvordan faget blir fremlagt. Man må gjøre det artig å lære matematikk. Praktisk undervisning synes barn og unge er gøy. Derfor burde flere skoler innføre denne læremetoden i hverdagen. Det er flott at Skjønnhaug skole har en slik uke. Plutselig blir mattetimen fylt av latter, konkurranse og samarbeid.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Nøkkelord

Siste nytt i Kultur

Vant pris for faglig og <BR>sosialt engasjement

Nikolas Emil Martinsen (19) går ut av Hellerud videregående skole og inn i sommerferien med Rotaryprisen.

ANNONSE
Tyvstartet med kunstutstilling

Elias (12), Selma (11) og Mathumintha (11) tegnet seg til seier da senterleder ga 6. trinn på Linderud skole i oppgave å tegne sentret om 50 år.

 
Misbah går ut med 20 seksere

Furuset-jenta Misbah Kiran Mahmood (18) kan ta en velfortjent sommerferie. Hun avslutter tre år på Fyrstikkalleen skole med et mildt sagt solid vitnemål.

Saueslipp på sykehjemmet

For tredje året på rad fylles nå innhegningen på Rødtvet sykehjem opp med sauer og høner, til stor begeistring for både beboere og ansatte.

Skamløs motivasjon

Stemningen var god i hallen ved Apalløkka skole da tidligere elev og Skam-skuespiller Ina Svenningdal hadde tatt turen.

 
ANNONSE