ANNONSE

Haugenstua-duo til topps på nett

Haugenstua-duo til topps på nett

 

To dager etter at popgruppa InPublik la ut bidraget sitt på X Factors nettkonkurranse: Studio X, har låta deres blitt A-listet på radio. I forrige uke fikk duoen fra Haugenstua flest stemmer i kategorien «Beste gruppe» og ble dermed ukevinnere. Totalt ligger de på 12. plass. Vinner de blir det studioinnspilling og en opptreden foran 18.000 tilskuere.

Tekst:

Publisert:

Håvard Jørgensen (34) og Raymond Johansen (37) ønsket å ta opp musikken igjen etter 10 år. Ett år senere har de skrevet rundt 80 låter. En av dem ligger på Studio X på Internett.

 

- Vi har alltid ønsket å leve av musikk. Vi hooka opp igjen for å skrive låter og hadde en drøm om å selge dem. Men at vi skulle komme så godt ut av denne konkurransen overrasket oss. Vi ble tatt på senga, kan du si.

 

Duoen synes det er utrolig gøy å få en mottakelse som dette etter et comeback. To dager etter at låta ble lagt ut på  Studio X ble karene kontaktet av Schibsted-radio som ville A-liste låta.

 

- Vi ble bedt om å komme til studio, så vi dro med én gang. Låta har blitt spilt flere ganger, og det før den i det hele tatt er gitt ut, småler Raymond.

 

Comebacket deres førte til et navnebytte. Ifølge mennene var InPublik et godt universalnavn siden det kan brukes internasjonalt.

 

Duoen er opprinnelig ikke artister, men låtskrivere. Uten å røpe for mye har de vært i kontakt med store selskaper som har likt flere av låtene.

 

- Men skulle vi vinne Studio X og få platekontrakt må vi revurdere planene, men pr. i dag er målet vårt å leve av å skrive låter for andre, sier Raymond.

 

Det duoen mener er viktig er å lage låter som fenger og er enkle å huske. I disse dager holder de på med en typisk amerikansk poplåt, som lett kunne blitt sunget av Britney Spears og Beyonce.

- Er det noen norske artister dere kan se for dere?

 

- Det er mange vi kunne tenkt oss. Kurt Nilsen, for eksempel, hadde absolutt ikke vært noe dårlig valg. Han har en stemme av en annen verden. Vi har ikke satt noen navn på artistene våre. Kjente og etablerte er målgruppa.

Akki Hisham (34) er fra Haugenstua og InPubliks nye medlem. 

 

600 har lagt ut video

Bidragene til Studio X har ikke latt vente på seg. Hittil har 600 sangfugler lagt ut en video av seg selv i håp om å bli Norges neste stjerne.

 

Men få av gruppene har vært så populære som InPublik. Med hele 16.314 stemmer i kategorien «Beste gruppe» er gutta fra Haugenstua helt i teten av konkurransen.

 

Norge er det første landet i verden til å lansere en nettversjon av det populære tv-programmet

X Factor. Her kan alle synge og spille inn sine egne bidrag, så vel som å kommentere og bedømme andres prestasjoner. Deltakerne stemmes fram i kategoriene «Beste solo», «Beste gruppe», «Mest originale bidrag» og «Morsomste bidrag».

 

- Jeg er veldig takknemlig overfor alle som har stemt på oss. Men vi har mange flinke konkurrenter, og trenger fremdeles all den hjelpen vi kan få til å sikre oss en plass i finalen. Fortsett og stem på InPublik, er Raymonds klare oppfordring.

 

Oppdag nye talenter

Studio X er et samarbeidsprosjekt mellom TV2 og elektronikkjeden Euronics. Sammen har de utviklet et konsept som gjør det enkelt for nye talenter å vise seg fram for et stort publikum.

De deltakerne som får flest stemmer fra uke til uke kan velge seg premier fra Euronics til tusenvis av kroner.

 

- Ved å utnytte mulighetene på Internett øker vi engasjementet hos publikum, og vi bryter barrieren mellom det å være seer og deltaker, sier markedsansvarlig i Euronics, Kirsti K. Berg.

 

- Enten du ser på X Factor og tenker at du kan gjøre det bedre selv, eller du er en utstemt deltaker som ønsker en ny sjanse - på Studio X kan alle prøve seg rett fra sin egen pc, sier Berg.

Raymond Johansen er glad for at det finnes en nettversjon av X Factor. Selv ønsket duoen og stille i tv-programmet, men droppet det fordi de følte seg for gamle.

 

- Jeg er sikker på at det sitter masse folk med kul musikk, men de føler det er feil å melde seg på TV. Derfor er det kjempekult at vi får denne anledningen, mener han.

 

Opptreden i Telenor Arena

De ni bidragene som får flest stemmer går videre til finalen. I tillegg vil et profesjonelt dommerpanel plukke ut to «wildcards» som får være med. Finaleuka utspiller seg fra 27. november til 4. desember.

 

Hvis InPublik vinner Studio X, får de opptre for 18.000 tilskuere under X Factors finaleshow i Telenor Arena. Vinneren får også en studioinnspilling sponset av Euronics og egen CD-singel. Singelen blir promotert av Sony og gitt til radiostasjoner over hele landet. Blir resultatet bra nok, vanker det platekontrakt.

 

Siste nytt i Kultur

Tyvstartet med kunstutstilling

Elias (12), Selma (11) og Mathumintha (11) tegnet seg til seier da senterleder ga 6. trinn på Linderud skole i oppgave å tegne sentret om 50 år.

ANNONSE
Misbah går ut med 20 seksere

Furuset-jenta Misbah Kiran Mahmood (18) kan ta en velfortjent sommerferie. Hun avslutter tre år på Fyrstikkalleen skole med et mildt sagt solid vitnemål.

 
Saueslipp på sykehjemmet

For tredje året på rad fylles nå innhegningen på Rødtvet sykehjem opp med sauer og høner, til stor begeistring for både beboere og ansatte.

Skamløs motivasjon

Stemningen var god i hallen ved Apalløkka skole da tidligere elev og Skam-skuespiller Ina Svenningdal hadde tatt turen.

Bydelen hyllet de ansatte

Bydel Alna gjorde stas på sine ansatte som har jobbet i Oslo kommune i 25 og 40 år med en jubileumsmarkering.

 
ANNONSE