ANNONSE

Mottaksklassen i «villmarka»

Mottaksklassen i «villmarka»

BYRÅD I BÅT: Andrej og Aiman padler kano sammen med utdanningsbyråd Anniken Hauglie (H).

Her padler mottaksklassen fra Gran skole i Øvresetertjern i Nordmarka. Oslo og Omland Friluftsråd mener at møtet med skog og mark er helt avgjørende for å integrere barna i det norske samfunnet.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

REBUS: Her blir Charha (t.v.), Zainab, Gonzalo og Laiba instruert av Bent Martinsen under rebusen.

Like før skoleferien fikk barna i mottaksklassen på Gran skole en morsom dag sammen med Oslo og Omland Friluftsråd og utdanningsbyråd Anniken Hauglie (H).

På Øvresetertjern i Nordmarka fikk de padle kano, det ble arrangert rebusløp og de spiste sin egen brenneslesuppe, som ble tilberedt på bålet.

Barna i mottaksklassene i Oslo-skolen har ulik bakgrunn. Noen kommer til Norge fra Øst-Europa fordi far eller mor skal jobbe her, mens andre har opplevd krig og flukt. Ikke mange er vant med å oppholde seg i naturen.

–  Vi ønsker å gi barna et godt møte med skog og mark. Det er en av de viktigste arenaene for å bedre folkehelsa og for å øke trivselen til den enkelte, sier generalsekretær i Oslo og Omland Friluftsråd, Tom Fremstad.

De sender ut invitasjoner til mottaksklassene i Oslo-skolen.

Lærer begreper

–  Hvor høy er terskelen for å få folk ut i skog og mark?

– Det viktigste å vite er at allemannsretten gjelder i Norge, noe som betyr at man kan bevege seg hvor som helst. Det er unikt. Vi er også opptatt av å formidle at det er helt trygt å bevege seg i skogen. I verste fall møter man på en hoggorm, men det er tross alt ikke så farlig, sier Fremstad.

Læreren i mottaksklassen på Gran skole, Jorill Kittang, forteller at elevene stortrives på tur.

–  Vi er ute så ofte som mulig. Elevene har ulik bakgrunn –  noen kjenner godt til vestlig kultur, mens andre har aldri sittet i en båt før, forteller hun.

–  Hvordan hjelper dette i undervisningen?

–  Før vi drar ut, går vi gjennom ulike begreper som har med naturen å gjøre. På turen får de oppleve det, og så snakker vi om det når vi kommer tilbake. Dessuten er det veldig sosialt, og barn lærer fort når de må snakke norsk med hverandre. De lærer minst like mye i friminuttene og på tur som i klasserommet, sier Kittang.

Fremtidige speidere?

Målet til friluftsrådet er at barna blir varige brukere av marka.

–  Vi vet at lokale turveier er viktig for den flerkulturelle befolkningen. Vårt mål er at mange opplever stor glede ved å være ute, og at de begynner i speideren eller i idretten, sier Fremstad.

Utdanningsbyråd Anniken Hauglie var med på tur i Nordmarka. Hun fikk blant annet prøve å padle sammen med elevene.

–  Dette er en fantastisk introduksjon til naturen, byen og norske kulturtradisjoner.

–  Dessuten er det en god mulighet til å få god språkopplæring. Jeg har hørt om elever som både kan uttale og skrive «kram snø», men de har aldri kjent på en snøball før. Derfor er dette en god anledning til å lære seg nye begreper, sier Hauglie.

Hele reportasjen og flere bilder finner du i papirutgaven eller i vår eAvis.

Nøkkelord

Siste nytt i Kultur

Tyvstartet med kunstutstilling

Elias (12), Selma (11) og Mathumintha (11) tegnet seg til seier da senterleder ga 6. trinn på Linderud skole i oppgave å tegne sentret om 50 år.

ANNONSE
Misbah går ut med 20 seksere

Furuset-jenta Misbah Kiran Mahmood (18) kan ta en velfortjent sommerferie. Hun avslutter tre år på Fyrstikkalleen skole med et mildt sagt solid vitnemål.

 
Saueslipp på sykehjemmet

For tredje året på rad fylles nå innhegningen på Rødtvet sykehjem opp med sauer og høner, til stor begeistring for både beboere og ansatte.

Skamløs motivasjon

Stemningen var god i hallen ved Apalløkka skole da tidligere elev og Skam-skuespiller Ina Svenningdal hadde tatt turen.

Bydelen hyllet de ansatte

Bydel Alna gjorde stas på sine ansatte som har jobbet i Oslo kommune i 25 og 40 år med en jubileumsmarkering.

 
ANNONSE