ANNONSE

Om fremtidens skole

Om fremtidens skole

EN PRAT OM FREMTIDEN: Professor Sten Ludvigsen, Rolf Erik Halvorsen, og guvenør Bjørg Månum Andersson fra Rotary og rektor Astrid Grytte møttes under rotary-møtet på Bjerke videregående skole.

Professor Sten Ludvigsen mener det må skje forandringer innen det norske skoleverket. Han kom til Bjerke videregående for å fortelle om fremtiden.

– Norske elever trives godt på skolen. Det har blitt større fokus på utvikling av kunnskap i fagene de siste ti årene. Likevel må skolen forbedre seg på mange ting for å imøtekomme fremtidens skole, sier professor Sten Ludvigsen.

Ludvigsen-utvalget er en NOU (Norges offentlige utredninger) nedsatt av Kunnskapsdepartementet. Utvalget skal vurdere i hvilken grad skolen dekker de kompetansene elevene vil trenge i fremtiden. Innstillingen skal leveres 15. juni.

– Slik lærebøkene har blitt brukt fram til i dag vil det ikke fungere i fremtiden. Man må kombinere lærebøker og nett i større grad. Vi må få nye læreplaner hvor det legges større vekt på lesing, skriving, matematikk og digitalkompetanse. I tillegg må man tilrettelegge for at elevene kan utvikle en evne til å lære å lære. Dette betyr også at elevene må lære mer om kommunikasjon, samarbeid og deltakelse på ulike arenaer i samfunnet, sier han.

I dybden

Ludvigsen er professor ved UiO, med læring og teknologi som sitt spesialfelt. Han har tidligere erfaring fra Kunnskapsløftet og som senterleder ved InterMedia og leder av nasjonal forskerskole i utdanningsvitenskap. Nylig var han foredragsholder under Groruddalen Rotarys møte i samarbeid med Bjerke videregående skole.

– Vår tid er full av data. Vi må få elevene til å bli i mer kritisk til informasjonen de får servert. Undervisningen må utvikles i retningen mot dybdelæring, i stedet for å dekke det overfladiske. Det er for mange temaer i norsk skole i dag. Vi må gå dypere inn i stoffet. Da må skolen velge færre emner de skal gjennomgå for å lykkes.

Norge er blant de landene som bruker mye ressurser skolen. Ludvigsen mener at skolen kan bli bedre utfra ressursene som finnes i dag.

– Det er mer et spørsmål om innretting. Derfor er utvikling av skolen basert på fornyelse av fag, nye læreplaner, lærernes kompetanse og etter- og videreutdanning helt avgjørende, avslutter Ludvigsen.

Les mer om fremtidens skole i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Kultur

Vant pris for faglig og <BR>sosialt engasjement

Nikolas Emil Martinsen (19) går ut av Hellerud videregående skole og inn i sommerferien med Rotaryprisen.

ANNONSE
Tyvstartet med kunstutstilling

Elias (12), Selma (11) og Mathumintha (11) tegnet seg til seier da senterleder ga 6. trinn på Linderud skole i oppgave å tegne sentret om 50 år.

 
Misbah går ut med 20 seksere

Furuset-jenta Misbah Kiran Mahmood (18) kan ta en velfortjent sommerferie. Hun avslutter tre år på Fyrstikkalleen skole med et mildt sagt solid vitnemål.

Saueslipp på sykehjemmet

For tredje året på rad fylles nå innhegningen på Rødtvet sykehjem opp med sauer og høner, til stor begeistring for både beboere og ansatte.

Skamløs motivasjon

Stemningen var god i hallen ved Apalløkka skole da tidligere elev og Skam-skuespiller Ina Svenningdal hadde tatt turen.

 
ANNONSE