Om fremtidens skole

Om fremtidens skole

EN PRAT OM FREMTIDEN: Professor Sten Ludvigsen, Rolf Erik Halvorsen, og guvenør Bjørg Månum Andersson fra Rotary og rektor Astrid Grytte møttes under rotary-møtet på Bjerke videregående skole.

Professor Sten Ludvigsen mener det må skje forandringer innen det norske skoleverket. Han kom til Bjerke videregående for å fortelle om fremtiden.

– Norske elever trives godt på skolen. Det har blitt større fokus på utvikling av kunnskap i fagene de siste ti årene. Likevel må skolen forbedre seg på mange ting for å imøtekomme fremtidens skole, sier professor Sten Ludvigsen.

Ludvigsen-utvalget er en NOU (Norges offentlige utredninger) nedsatt av Kunnskapsdepartementet. Utvalget skal vurdere i hvilken grad skolen dekker de kompetansene elevene vil trenge i fremtiden. Innstillingen skal leveres 15. juni.

– Slik lærebøkene har blitt brukt fram til i dag vil det ikke fungere i fremtiden. Man må kombinere lærebøker og nett i større grad. Vi må få nye læreplaner hvor det legges større vekt på lesing, skriving, matematikk og digitalkompetanse. I tillegg må man tilrettelegge for at elevene kan utvikle en evne til å lære å lære. Dette betyr også at elevene må lære mer om kommunikasjon, samarbeid og deltakelse på ulike arenaer i samfunnet, sier han.

I dybden

Ludvigsen er professor ved UiO, med læring og teknologi som sitt spesialfelt. Han har tidligere erfaring fra Kunnskapsløftet og som senterleder ved InterMedia og leder av nasjonal forskerskole i utdanningsvitenskap. Nylig var han foredragsholder under Groruddalen Rotarys møte i samarbeid med Bjerke videregående skole.

– Vår tid er full av data. Vi må få elevene til å bli i mer kritisk til informasjonen de får servert. Undervisningen må utvikles i retningen mot dybdelæring, i stedet for å dekke det overfladiske. Det er for mange temaer i norsk skole i dag. Vi må gå dypere inn i stoffet. Da må skolen velge færre emner de skal gjennomgå for å lykkes.

Norge er blant de landene som bruker mye ressurser skolen. Ludvigsen mener at skolen kan bli bedre utfra ressursene som finnes i dag.

– Det er mer et spørsmål om innretting. Derfor er utvikling av skolen basert på fornyelse av fag, nye læreplaner, lærernes kompetanse og etter- og videreutdanning helt avgjørende, avslutter Ludvigsen.

Les mer om fremtidens skole i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Kultur

Vinteren kom tilbake

Groruddalen våknet opp til full vinter på mandag.

Klar for missefinale

Yasmin Osee Aakre (27) er videre til finalen i Miss Norway andre året på rad. Nå er hun forberedt på å gi alt for å nå helt til topps.

 
Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

Har eldres <BR>helse i fokus

Rødtvet seniorsenter er opptatt av livskvalitet, hvor ernæring og sosiale relasjoner er viktige punkter. Nå skal sentrets frivillige og brukere få servert mat og foredrag som et hjelpemiddel på veien.

Furusetspeiderne <BR>lager dragefestival

Det blir drager og gratis bøker når Furusetspeiderne kommer til Furuset kirke.