Om fremtidens skole

Om fremtidens skole

EN PRAT OM FREMTIDEN: Professor Sten Ludvigsen, Rolf Erik Halvorsen, og guvenør Bjørg Månum Andersson fra Rotary og rektor Astrid Grytte møttes under rotary-møtet på Bjerke videregående skole.

Professor Sten Ludvigsen mener det må skje forandringer innen det norske skoleverket. Han kom til Bjerke videregående for å fortelle om fremtiden.

– Norske elever trives godt på skolen. Det har blitt større fokus på utvikling av kunnskap i fagene de siste ti årene. Likevel må skolen forbedre seg på mange ting for å imøtekomme fremtidens skole, sier professor Sten Ludvigsen.

Ludvigsen-utvalget er en NOU (Norges offentlige utredninger) nedsatt av Kunnskapsdepartementet. Utvalget skal vurdere i hvilken grad skolen dekker de kompetansene elevene vil trenge i fremtiden. Innstillingen skal leveres 15. juni.

– Slik lærebøkene har blitt brukt fram til i dag vil det ikke fungere i fremtiden. Man må kombinere lærebøker og nett i større grad. Vi må få nye læreplaner hvor det legges større vekt på lesing, skriving, matematikk og digitalkompetanse. I tillegg må man tilrettelegge for at elevene kan utvikle en evne til å lære å lære. Dette betyr også at elevene må lære mer om kommunikasjon, samarbeid og deltakelse på ulike arenaer i samfunnet, sier han.

I dybden

Ludvigsen er professor ved UiO, med læring og teknologi som sitt spesialfelt. Han har tidligere erfaring fra Kunnskapsløftet og som senterleder ved InterMedia og leder av nasjonal forskerskole i utdanningsvitenskap. Nylig var han foredragsholder under Groruddalen Rotarys møte i samarbeid med Bjerke videregående skole.

– Vår tid er full av data. Vi må få elevene til å bli i mer kritisk til informasjonen de får servert. Undervisningen må utvikles i retningen mot dybdelæring, i stedet for å dekke det overfladiske. Det er for mange temaer i norsk skole i dag. Vi må gå dypere inn i stoffet. Da må skolen velge færre emner de skal gjennomgå for å lykkes.

Norge er blant de landene som bruker mye ressurser skolen. Ludvigsen mener at skolen kan bli bedre utfra ressursene som finnes i dag.

– Det er mer et spørsmål om innretting. Derfor er utvikling av skolen basert på fornyelse av fag, nye læreplaner, lærernes kompetanse og etter- og videreutdanning helt avgjørende, avslutter Ludvigsen.

Les mer om fremtidens skole i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Kultur

Endelig åpner parken

Den som venter, venter ikke forgjeves. På tirsdag åpner endelig Fossumparken på Stovner.

Underholdt biblioteket <BR>med historie

Anne Fikkan fra Groruddalen historielag og forfatter Marianne Teie møtte opp på Bjerke bibliotek for å formidle to gamle historier. Den ene lokal og den andre familiær.

 
Klar for kulturfest

Lindeberg kulturens venner er klar for å arrangere årets kulturfestival i pinsehelgen.

Ellingsrudåsen imponerer med sirkus – igjen

Elevene på 6. trinn på Ellingsrudåsen skole har de siste to månedene vært i sirkus-verden. Sist tirsdag viste de fram alt fra tryllekunster til akrobatikk og klovneri i forestillingen «Cirkus El Perfecto».

Miljøgaten trenger en motorveitunnel!

Det var et interessant møte i Grorud samfunnshus den 4. mai.