Skal lede 5.000 speidere

Skal lede 5.000 speidere

 

Disse tre groruddølene har ansvar for at 5.000 speidere får en vellykket uke på KFUK-KFUM-leiren. Det krever ledelse av profesjonelt kaliber, med klar struktur og årevise med planlegging.

Tekst:

Publisert:

Leirsjef Karen Marie Engeseth fra Grorud, programsjef Elisabeth Øiestad fra Årvoll og miljøsjef Bente H. Gundelsby fra Hellerud er allerede godt i gang med å planlegge den ukelange leiren på Lista i begynnelsen av juli.

- Jeg begynte planleggingen i november 2006! Da ble jeg oppnevnt til leder for årets leir, og begynte arbeidet med staben og organisasjonsstrukturen, forteller Karen Marie Engeseth. Hun er leirsjef og har dermed det overordnede ansvaret for leiren.

Den oppgaven har hun blitt ligget i trening til lenge.

- Jeg har hatt mye lederansvar i arbeidslivet, men lederopplæringen min har jeg fra speideren. Jeg har vært med i leirstaben før, og der overfører de med mye erfaring kunnskapen sin til de mindre erfarne.

Til tross for at leiren bare har én ansatt, mens resten jobber frivillig, er det ikke noen tvil om at den ledes på en profesjonell måte.

- Dette krever profesjonalitet på høyt nivå. Vi tuller f.eks. ikke med maten til 5.000 speidere. Innkjøpssjefene hos oss trenger like stor kompetanse som dem i kommunene, sier Engeseth.

Blant de ni hun har håndplukket til hovedkomiteen er Bente H. Gundelsby, som tar seg av arrangementets miljøprofil.

Det er ikke tilfeldig at hun ble valgt til den jobben.

- Jeg var miljøsjef for Oslo krets sin leir i 2008, og det ble den første speiderleieren som fik miljøsertifisering. Jobben min er å få til det samme på Lista, som første landsleir, forklarer hun.

Miljøsertifisering av den kommende leiren er foreløpig i godkjennelsesfasen.

- Under leiren skal jeg passe på at miljøkravene blir overholdt. Kildesortering blir viktig, siden det er noe som må gjøres hele tiden. Men jeg har stor tiltro til alle speiderne og lederne, så jeg vil bare nyte leiren.

Elisabeth Øiestad er også plukket ut til laget, og har ansvaret for programmet gjennom hele uka.

- Når noen spør hva i all verden en programsjef gjør, svarer jeg at jeg har ansvaret fir hva 5.000 mennesker skal gjøre i en uke, forteller hun.

- Under leiren ser jeg til at alt går som det skal, og passer på at noe skjer når noe ikke går som det skal.

I staben sin på 50 personer er det et kriseteam på fire, forteller hun, som skal skape aktivitet hvis alt annet går galt.

InfrastrukturDen tidligere militære flystasjonen på Lista er valgt som sted for leiren, etter befaring mange steder. Etter flere besøk på lista kan leirsjefen forsikre seg om at alt ligger godt til rette.

- Vi bor i telt, og alle aktiviteter foregår under åpen himmel. På stedet er det vanlig dyrka mark, med godt jordsmonn som ikke blir til leire om det regner. Samtidig er det noen lokaliteter innendørs, som sykestue og presserom, forteller Karen Marie Engeseth.

Begivenheten braker løs 3. juli, men en uke før det reiser trioen opp for å delta i  arbeidsleir. Det er nemlig en hel del infrastruktur som skal på plass før 5.000 mennesker flytter inn, inkludert vann, avløp og veier. Etterpå blir de igjen for å rydde opp det hele.

De innrømer gjerne at de både gleder seg og er spente.

- Jeg har litt blandede følelser. Jeg storgleder meg til å ønske alle velkommen, men er spent på det å ha ansvar for at 5.000 mennesker har det bra og at alt fungerer, sier Engseth.

Siste nytt i Kultur

Feiret med pilegrimskake

Det er nå 20 år siden den vestlige pilegrimsleden ble offisielt godkjent – men også 20 år siden jobben med den østlige startet.

Matte til lunsj med kunnskapsministeren

Elever på 4. trinn fra Lutvann skole regnet ut hvor mye mel og melk det skal være i scones. Og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fulgte nøye med.

 
Suksess med utemarkedet

Mester Grønn på Stovner senter har åpnet opp for utemarked de siste tre årene, noe som har ført til positive tilbakemeldinger og utvidelse.

Færre lekser og mindre regn

Det var mange kreative forslag som kom til ordfører Marianne Borgen (SV) da hun åpnet forslagskassen til Tigerstadsteateret inne på sitt kontor. Nå skal alt sorteres og presenteres for byrådet.

Åpner sommerkafé <BR>på Stovner

Gjengen fra Haugenstua skal sammen med diakonene i Høybråten, Fossum og Stovner menighet drive kafé utenfor Frivillighetssentralen i hele juli måned.