Skapende skole

Skapende skole

 

Elevene på utdanningsprogram for medier og kommunikasjon har det veldig fritt og styrer mye av hverdagen selv. Vi tok turen til Bjerke videregående skole på deres åpen dag og fikk en guidet tur i programmets fasiliteter.

Tekst:

Publisert:

Tidlig en onsdag morgen møter Akers Avis Groruddalen opp på åpen dag ved Bjerke videregående skole. Her blir vi guidet rundt i lokalene til utdanningsprogram for medier og kommunikasjon.

 

I skolens fotostudio møter vi et par jenter fra Vg2 som fordyper seg i foto. Michelle Cheung tar bilder av Hege Arnesen som poserer. Hver onsdag har de hele dagen å bruke til fotografering, og disponerer tiden som det måtte passe dem.

- Vi kan dra ned til byen eller på andre utflukter, eller bare holde på her på skolen og i studio. Vi får lage egne prosjekter - tema og motiver er aldri bestemt på forhånd. Det er veldig fritt så lenge vi fotograferer, forteller Michelle.

Kameraer og annet utstyr får de låne av skolen, om de ikke har eller vil bruke eget.

Ikke overraskende mener begge jentene at det beste med fordypning i foto er å fotografere, og mener det er noe alle kan like.

-Hvem vil dere anbefale foto til?

- Jeg tror de fleste som hadde begynt på foto ville like det, men man burde også være kreativ, konstaterer Hege.

Begge jentene har planer om å fortsette med fotografi og har ambisjoner om å bli fotografer. Etter dette året har Hege tenkt å begynne i praksis hos en yrkesfotograf, mens Michelle skal fort­sette utdannelsen på Bjerke og få generell studiekompetanse og yrkeskompetanse.

 

Ansvar for egen læring

Videre blir vi vist rundt i en rekke andre rom og lokaler elevene disponerer.

Det er egne studioer til det meste på medier og kommunikasjon, og utstyret virker å være fra øverste hylle. Dette virker i tråd med skolens visjon om å være en skapende skole, med grunnlag i verdiene engasjement, nyskaping og samarbeid.

I et filmstudio sitter en gjeng elever og leker seg med en green-screen.

- Green-screen er en grønn skjerm man bruker for å endre bakgrunnen til den som står foran, for eksempel for å få fram kartet bak meteorologen på værmeldingen, forteller Jon Nordvik, og spør om noen av oss vil prøve.

Plutselig befinner vi oss på en hvit sandstrand med blått hav og strålende sol - ikke et dårlig alternativ til en grå vinterdag i Oslo.

I et annet rom møter vi Martin Fredriksen og Christina Paulos. De går begge Vg2 medier og kommunikasjon og fordyper seg i journalistikk. Begge har for øvrig også vært utplassert hos Akers Avis Groruddalen, som er samarbeidspartner med Bjerke vgs.

Journalistene har også ganske frie tøyler i forhold til prosjekter og hvordan de angriper læringen.

- Vi har det veldig fritt, og får gjøre ganske mye som vi vil, forteller Martin.

I likhet med fordypning i fotografi er tema for prosjekter i journalistikk sjelden eller aldri gitt på forhånd - elevene har ansvar for egen læring.

Hver elev er viktig

Rektor ved Bjerke videregående skole, Gro Flaten, virker som en inkluderende og engasjert rektor som vil det beste for elevene - nåværende og fremtidige.

 

Samarbeid med ungdomsskoler

Bjerke vgs. samarbeider tett med flere ungdomskoler.

- Ungdomsskoleelever kan fordype seg i et fag og vi kan tilby videregåendeeksamener. Dette gir elevene et bedre grunnlag og utgangspunkt, og ikke minst et godt bilde av videregående utdanning her på Bjerke. Dette er vi opptatte av, foreller Flaten.

Hun er tydelig en engasjert og inkluderende rektor, og er alltid ute på åpen dag, og hilser på og snakker med elever fra ungdomsskolen og familien til elever fra Bjerke vgs.

- Det er alltid hyggelig på åpen dag, og interessant å høre hvilke ungdomsskoler de besøkende kommer fra, forteller hun.

 

Elevoppfølging

Som andre skoler i Oslo kommune har også Bjerke slitt med høyt fravær og frafall. Dette er noe de forsøker å ta tak i hver dag, og de har en stram og kontinuerlig elevoppfølging. Om noen henger etter blir eleven tatt inn til samtale.

- Fravær er som kjent forløperen til frafall, så dette er noe vi tar veldig alvorlig, og vi ser et formidabel forbedring. Hver elev er viktig, slår hun fast.

 

Gode resultater

Rektor mener også det er viktig at hver elev føler seg sett, ivaretatt og fulgt opp. Noe hun også tror de gjør på Bjerke.

På den årlige brukerundersøkelsen for alle Osloskoler ser hun også store forbedringer. Tidligere var ikke tallene for trivsel, ro og orden gode nok, men for 2009 kan skolen si seg strålende fornøyd med et resultat langt over gjennomsnittet for kommunen.

Siste nytt i Kultur

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Feiret med pilegrimskake

Det er nå 20 år siden den vestlige pilegrimsleden ble offisielt godkjent – men også 20 år siden jobben med den østlige startet.

 
Matte til lunsj med kunnskapsministeren

Elever på 4. trinn fra Lutvann skole regnet ut hvor mye mel og melk det skal være i scones. Og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fulgte nøye med.

Suksess med utemarkedet

Mester Grønn på Stovner senter har åpnet opp for utemarked de siste tre årene, noe som har ført til positive tilbakemeldinger og utvidelse.

Færre lekser og mindre regn

Det var mange kreative forslag som kom til ordfører Marianne Borgen (SV) da hun åpnet forslagskassen til Tigerstadsteateret inne på sitt kontor. Nå skal alt sorteres og presenteres for byrådet.