KAMMERKOR: Her er  dirigent Gjermund Brenne i gang med taktstokken. Musikerne spiller og Terje Winge er på plass ved kororgelet. Foto:
KAMMERKOR: Her er dirigent Gjermund Brenne i gang med taktstokken. Musikerne spiller og Terje Winge er på plass ved kororgelet. Foto:Bilde 1 av 2
SOLISTER OG MUSIKERE: Foran fra venstre står Madelene Berg, fiolin, Guro Saastad, bratsj, Victorie Putterman, fiolin og Paula Cuesta, cello. Bak fra venstre står Marilyn Almeida, sopram, Silje Vatne Heggem, alt, Gjermund Brenne, dirigent, Haakon Hille Hustad, bass, Øystein Stensheim, tenor og Terje Winge, orgel og kororgel. Foto:
SOLISTER OG MUSIKERE: Foran fra venstre står Madelene Berg, fiolin, Guro Saastad, bratsj, Victorie Putterman, fiolin og Paula Cuesta, cello. Bak fra venstre står Marilyn Almeida, sopram, Silje Vatne Heggem, alt, Gjermund Brenne, dirigent, Haakon Hille Hustad, bass, Øystein Stensheim, tenor og Terje Winge, orgel og kororgel. Foto:Bilde 2 av 2

Sterk konsertopplevelse i Grorud kirke

Det er ingen overraskelse at Grorud kirkes kammerkor med Terje Winge på plass bak orglene, profesjonell dirigent, solister og musikere gir publikum en konsertopplevelse de sent vil glemme!

Det er en sann glede å være utsendt til disse konsertene, og vår største utfordring blir å unngå for mange velbrukte superlativer og slitte klisjeer i vår karakteristikk av evenementet. Men hadde vi slått terningkast hadde denne konserten fått en sekser.

Vi vet fra tidligere opplevelser med Grorud kirkes kammerkor at det er svært få ikke-profesjonelle kor i Oslo-området, enn si i landet som behersker tre-kløveret Mozart, Bach og Schubert bedre enn dette koret. Disse herrene er nemlig på korets repertoar stort sett gjennom hele året – og slik har det vært lenge!

Fullsatt kirke 

Men vi var tydeligvis ikke alene om å lukte suksess da kammerkoret inviterte til Vårkonsert. 

På programmet sto Mozarts Fantasi i F moll, Missa Brevis (kort messe) i G, Bachs preludium og fuge i E moll og Schuberts Messe i G, og sjelden har vi sett Grorud kirke så godt besatt med publikum. 

Det var en god og varm kirke som møtte publikum, til tross for at det er en steinkirke som pleier å holde en behagelig temperatur i sommerhalvåret. Årsaken var at en eller annen hadde glemt å slå av varmeovnene i kirken til tross for sommerværet. 

Kirketjener Birgit Jøkling ble imidlertid redningen. Hun fikk slått av varmen og sørget for god utlufting. Likevel så vi et og annet program brukt som vifte, men kor, solister og musikere synes å takle det hele uten besvær.

Ledet an 

Koret, anført av en godt opplagt og intens dirigent Gjermund Brenne hadde med seg, som koret pleier ved konserter på dette nivået, både eksterne sangere og musikere. 

Sangerne, som sang både solo, i duett, trio og kvartett, er Marilyn Almeida (sopran), Øystein Stensheim (tenor), Silje Vatne Heggem (alt) og Haakon Hillestad (bass). Musikerne besto denne gang av Madelene Berg (fiolin), Victoria Putterman (fiolin), Guro Saastad (bratsj) og Paula Cuesta (cello). Organist Terje Winge tok turen fra kirkeorgel til kororgel når det var nødvendig.

Mektig opplevelse 

De som har opplevd Terje Winge tidligere, og det har vi med glede gjort flere ganger, er aldri i tvil om at det er orgelvirtuosen og spesialisten Terje Winge som håndterer orgelet når han setter i gang. 

Etter konserten uttrykte han også glede over å være tilbake i Grorud kirke der han var kantor, organist og ikke minst dirigent for kammerkoret.

Det hele startet med Fantasi i F moll, en mektig og noe mørk fantasi for orgelverk, opprinnelig skrevet som sørgemusikk, hørtes til tider både mektig og mørk nok ut!  Opprinnelig var ikke dette verket beregnet på orgel, slik vi kjenner det i dag, men et fløyteur eller orgelvalse. 

Den etterfølgende Missa Brevis, som var Mozarts første komplette messe, ble skrevet da komponisten bare var tolv år. Det skulle man selvfølgelig ikke tro når man hører verket.

Kultur på sitt beste 

Så kom Preludium og fuge i E moll, av Johan Sebastian Bach, et verk som definitiv var skrevet for orgelverk en gang rundt 1730. 

Den etterfølgende Messe i G av Franz Schubert, er den mest kjente av Schuberts tre korte messer. Verket ble først publisert i 1846 under en annen, mindre kjent komponists navn som etter hvert måtte i fengsel for å ha plagiert Mozart.

«Kyrie Eleieson» er det typiske temaet som koret synger og som også ble gjentatt av solistene, først i sopransolo av Marilyn Almeida, ekstremt vakkert, deretter i duett med bassen Haakon Hille Hustad, like vakkert. Etter hvert kom også tenoren Øystein Stensheim med før sopran og bass avsluttet det hele. 

Alt dette resulterte selvfølgelig i kaskader med ovasjoner som nesten ingen ende ville ta og ble gjort mulig med støtte fra Bydel Grorud og Norges Korforbund. En flott kulturopplevelse i sommervarmen.