Trude vil satse på barn og ungdom

Trude vil satse på barn og ungdom

 

Stovner videregående skole fikk i høst et nytt studium: barne- og ungdomsarbeider. Trude Hetty Askeland anbefaler studiet til ungdommer som liker en utfordring. Skolen fikk også skryt av statsministeren i hans nyttårstale.

Tekst:

Publisert:

Trude Hetty Askeland går barne- og ungdomsarbeider, og anbefaler studiet til ungdom som trives med barn og unge, og som liker en utfordring.

- Det er et veldig viktig fag. Vi lærer hvordan vi håndterer barn og unge fra 0 til 18 år i forskjellige situasjoner. Det går mye på psykologi - hvordan man skal forholde seg til dem i gitte situasjoner, forteller hun.

Barne- og ungdomsarbeider er et tilbud til elever på Vg2, som har gått Vg1 helse og sosialfag, da studiet bygger på dette.

Trude har ambisjoner om å jobbe innen barnevernet, så hun har tenkt å ta allmennfaglig påbygging etter Vg2 for å få generell studiekompetanse. Senere tenker hun å begynne på høyere utdanning.

Hun understreker at arbeid med barn og unge krever tålmodighet og en viss grad av kreativitet, og forteller om modellen av en barnehage hun har vært med på å lage. Den viser i hvilken grad en barnehage må være utformet i forhold til barnas sikkerhet ved lek.

- Det er denne typen kreativitet vi bruker for å lære stoffet. Rollespill med barn og unge er en annen type, forteller hun.

- På hvilken måte letter rollespill arbeidet med unge?

- Det har å gjøre med barnas evne til å utvikle seg og sine kognitive evner og fantasi, forteller hun.

Barne- og ungdomsarbeider var tidligere et tilbud ved Bjerke videregående skole, men ble flyttet derfra til Stovner. Sølvi Rosenvinge var tidligere lærer på Bjerke, men ble flyttet sammen med studiet.

Rosen­vinge og inspektør ved helse og sosialfag, Karen Aaserud, er begge enige om at studiet er et godt tillegg til helse og sosialfags Vg2-program.

- Tidligere kunne vi bare tilby Vg2 hudpleier, men nå har vi endelig et alternativ som elevene kan ta her på skolen. Tidligere måtte de ut til andre skoler, forteller Aaserud.

 

Populært London-år

Veldig populært på Stovner vgs er London-oppholdet skolen tilbyr for elever på Vg2 innen studiespesialiserende fag. Hvert år bli opptil 30 elever valgt ut, og får tilbringe ett år på Hammersmith & West London College.

Elevene følger norsk læreplan, men all undervisning, unntatt norskfaget, foregår på engelsk,og blir gjort av engelske pedagoger ved skolen.

- På denne måten lærer vi engelsk mye bedre, samtidig som vi ikke blir hengende igjen med fagene, forteller noen av elevene som var «London-klassen» i fjor.

- Klassen som reiser til London, gjør det som én klasse og har undervisning sammen som én klasse der også. Så vi utvikler et spesielt bånd oss imellom, noe andre klasser her hjemme kanskje ikke får muligheten til, forteller de.

 

Selv om de ble spredt i forskjellige klasser i Vg3 ser de fortsatt på seg selv som «London-klassen». De snakker varmt og lenge om oppholdet som et minne de vil ha for resten av livet, og anbefaler det til alle og enhver.

- London er for alle! avslutter de. 

- Stas med skryt av statsministeren

Det er ikke hvert år en spesifikk videregående skole blir nevnt i statsministerens nyttårstale, men Stoltenberg viste til Stovner videregående skole som er godt eksempel i forhold til elevoppfølging.

 

- I høst besøkte jeg Stovner videregående skole i Oslo. De har i mange år slitt med høyt frafall. Nå har de tatt tak i problemet. Hver elev blir sett. Om noen slutter å møte, blir han eller hun tett fulgt opp, skolen tar kontakt med elev og foreldre, det settes inn egne oppfølgingsteam - og skolens repre­sen­­tanter møter opp hjemme til henting om det trengs, sa Stoltenberg i sin tale.

Rektor ved skolen, Arvid Helland er stolt over bemerkelsen, men også av jobben de har gjort for å fortjene den.

- Vi har slitt med høyt fravær og frafall her på skolen, og elevoppfølging er ett av to konkrete grep vi har gjort for å få dette ned. Så det var veldig stas å få litt skryt av statsministeren, forteller Helland.

 

I tillegg til oppfølging av den enkelte elev, prøver skolen å gjøre selve undervisningen og lære­situasjonen mer interessant for elevene. For å oppnå dette veksler skolen mellom undervisning i klasserom og på data. Mer bruk av IKT gir også muligheter med tanke på å tilrettelegge undervisningen etter hver enkelt elev sine behov.

- Nå ser vi et frafall på under fire prosent for hele skolen, forteller Helland.Fakta: Stovner videregående skole

Stovner videregående skole er en kombinert skole som ble åpnet i 1979 og som ligger lengst nord i Groruddalen i Oslo. Elevene fordeler seg på de seks studieretningene studiespesialisering, bygg og anleggsteknikk, helse og sosialfag, teknikk og industriell produksjon og frisørfag med omtrent halvparten av elevmassen innenfor studiespesialisering. Skolen har cirka 700 elever og 100 lærlinger, og er dalens største.

Siste nytt i Kultur

Vinteren kom tilbake

Groruddalen våknet opp til full vinter på mandag.

Klar for missefinale

Yasmin Osee Aakre (27) er videre til finalen i Miss Norway andre året på rad. Nå er hun forberedt på å gi alt for å nå helt til topps.

 
Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

Har eldres <BR>helse i fokus

Rødtvet seniorsenter er opptatt av livskvalitet, hvor ernæring og sosiale relasjoner er viktige punkter. Nå skal sentrets frivillige og brukere få servert mat og foredrag som et hjelpemiddel på veien.

Furusetspeiderne <BR>lager dragefestival

Det blir drager og gratis bøker når Furusetspeiderne kommer til Furuset kirke.