TV-norsklærer'n

TV-norsklærer'n

 

Harald Ødegaard fra Stigenga på Stovner er norsklæreren i «Klasse 10 B» på NRK. Han mener selv han er en dyktig lærer, men familiemannen og fotballfantasten er ukomfortabel med betegnelsen superpedagog.

Skrevet av:

 «Klasse 10 B» er en ny norsk dokumentarserie på NRK, hvor vi følger en avgangsklasse ved Sten Tærud skole i Skedsmo kommune. Spørsmålet som stilles i denne serien er om man kan heve nivået i en svak klasse ved å sette inn noen av Norges dyktigste pedagoger. Målet som settes er å bli en av landets tre beste klasser ved utgangen av grunnskolen. Med på denne prosessen er groruddøl Harald Ødegaard fra Stigenga på Stovner.

 

- Hvordan ble du valgt ut som norsklæreren for 10 B?

- Prosessen før de kontaktet meg kjenner jeg ikke, men for meg begynte det med at jeg fikk en telefon fra produksjonsselskapet Strix, hvor de luftet ideen til programmet. Jeg tente ikke helt på dette med å lage tv, men konseptet, prosjektet og ideen virket veldig spennende. Etter noe fram og tilbake klarte de, og jeg selv, å overtale meg.

- Hva var det med konseptet som trigget interessen din?

- Prosjektet er veldig spennende i seg selv. Dette handler om hva som er mulig å få til i et klasserom - hva som bor i elev­ene, uavhengig av tidligere resultater. Hva kan man få til ved å sette inn så sterke ressurser som mulig. Om man får hevet miljøet i klassen, hever man også læremiljøet og motivasjonen. Om folk har det bra, gjør de det bra! Situasjonen i akkurat denne serien er noe unaturlig, for dette er ikke gjennomførbart i hverdagen, men det gir et bilde på hva som er mulig.

 

Spennende jobb

Til daglig er 44-åringen lærer ved tiende-trinn på Engebråten skole på Kjelsås - en stor ungdomsskole med rundt 650 elever. Her har han vært siden 1997, og underviser i norsk og samfunnsfag.

- Hvorfor akkurat norsk?

- Litteratur er en av mine store lidenskaper, og etter et halvveis forsøk på jusstudiet, begynte jeg på litteraturvitenskap på Blindern. Det var i løpet av disse semestrene tanken på lærer dukket opp, og da var det ingen tvil om at det skulle være i norsk.

- Så hva er det som er så spennende med norskfaget?

- Det har mye med kommunikasjon og språk å gjøre. Språk er uhyre viktig! Uten god håndtering av språket oppstår det lett misforståelser, og kommunikasjonen begynner å vakle. Jeg bruker skriving mye som et læremiddel på skolen. Prøver å få elevene til å benytte seg godt av språket, ikke for karakterene sin skyld - det som ofte er det eneste som står i hodet på en åttendeklassing - men for utvikling, og senere bruke utviklingen som motivasjon.

 

Etter lærerutdanningen var Ødegaard utplassert på voksengym. Alle elevene var eldre enn ham. De var supermotiverte og tørstet etter kunnskap og flere oppgaver. En drømmesituasjon for en pedagog skulle man tro?

- Det var dønn kjedelig! På ungdomsskolen derimot er elev­ene i et skjæringspunkt mellom det å være barn og det å være voksen. Ingen vet helt hvor de er eller hva deres plass i livet er. Det er et trøblete stadium, hvor man er i opposisjon til foreldre og foresatte. Dette gjør ungdomstrinnet til et spennende miljø å være lærer i.

 

Familie og fotball

Utenom lærerjobben er Ødegaard lykkelig gift med tre barn - en datter på videre­gående, en datter på ungdomsskolen og en sønn på barne­skolen.

- De tre viktigste tingene i livet mitt, sier han om ungene.

 

Fotball er den store ekstremhobbyen, og nærmest hjertet står West-Ham United. Han er imidlertid ikke uten lokalpatriotisme heller, for nylig tok han over som trener for

a-laget til Høybråten og Stovner IL - klubben han selv har spilt for i alle år. På spørsmålet om han har noen nyttårsforsetter er det dette han trekker fram.

- Jeg vil skape et a-lag som folk her kan være stolte av igjen!

 

Kjenner seg igjen

Ungdomsskoleårene gjorde han ved Haugenstua ungdomsskole. Om han kjenner seg igjen som elev med klasse 10 B?

- Definitvt. Jeg var nok ikke den snilleste gutten i klassen. Jeg hadde - som de fleste andre - et ønske om å bli likt, sett og hørt av kamerater. Men jeg var selvfølgelig ikke slem heller. Disse erfaringene fra min egen skolegang er noe jeg bruker som lærer i dag - jeg vet hva som  foregår i et klasserom.

 

Ingen superpedagog

- NRK kaller lærerne i serien noen av landets dyktigste pedagoger. Er dette noe du kjenner deg igjen i?

- Nei, den betegnelsen er mer for å selge programmet. Men, uten å skryte så ser jeg meg selv som en dyktig lærer. Jeg er trygg i rollen og har god erfaring, men dette er noe man må ha og være som lærer. Men uttrykket superpedagog er jeg ikke komfortabel med. Det ligger imidlertid mye humor i utrykket, noe jeg får høre av kolleger og fore­satte.

 

Fungerer konseptet?

Utover våren kan vi følge klasse 10 B, Ødegaard og de andre lærerne i deres samlede kamp for å bli en av de tre beste klassene i Norge.

- Fungerer konseptet? Blir elevene bedre på skolen?

- Vel, uten å røpe for mye kan jeg vel si at det hadde ikke blitt særlig god tv om ikke noe skjedde i løpet av semestret. Men til syvende og sist er det ikke utelukkende det jeg ser som poenget med serien. Poenget er om elevene klarer å opprettholde motivasjonen og det de har holdt på med utover dette semestret og inn i videregående skole.

 

Så da får vi følge med på NRK og se hvordan elevene presterer til eksamen. Om Ødegaard får alt til å klaffe ellers også, skal vi kanskje ikke se bort fra at HSIL rykker opp i tredje...

Siste nytt i Kultur

Lanserer «Asfaltøl»

Lanserer «Asfaltøl»

- med hint av svevestøv

  • Asfaltøl

Forfatter Yngve Kveine kom i 2014 ut med boka «Lyden av asfalt». Nå har han kommet med smaken til boken sammen med St. Halvars bryggeri.

«Scrooge» på Årvoll gård

«Scrooge» på Årvoll gård

Barna i Akerselva kultur- og teaterlag fremfører teaterstykke «Scrooge» for andre gang på Årvoll gård.

Kom med årlig julegave

Kom med årlig julegave

Åge Andersen på Ammerudhjemmet setter pris på gaven fra Grorud Rotary, nemlig 40 flasker med vin.

 
Ventet på nissen

Ventet på nissen

Alexandra Myhre Halama (5) og mormor Sølvi Myhre koste seg med julemusikk av Grorud Veterankorps mens de ventet spent på julenissen på Grorud senter.

Nøstegjengen på <BR>Steinbruddet

Nøstegjengen på
Steinbruddet

Sist søndag sto nøstegruppa for tredje året på rad som arrangører for julemessa i Steinbruddet på Kalbakken. Og med hyggelige damer i kafeen strømmet det jevnlig på med folk.

Jul på gården

Jul på gården

Elma (4), Endre (7) og Ella (5) lagde årets julepynt på stabburet på Nordtvet gård.

 
Punktum. Finale

Punktum. Finale

«Allsang i kjerka» er blitt et begrep som har vokst seg større og større år for år, men nå er det slutt. Rolf Nicolaisen satte punktum sist uke.

Fikk besøk av den <BR>første bestyrerinnen

Fikk besøk av den
første bestyrerinnen

En av historiene fra bursdagsfeiringen til Smalvollskogen barnehage var fra den gangen barnehagen var helt ny - om den første bestyrerinnen Bjørg Dahl. Hun fikk gleden av å sitte blant publikum.

I ring rundt treet

I ring rundt treet

  • jul

Borettslagene Flaen, Flaengrenda og Møllerstua danset og sang rundt juletreet, mens Grorud veterankorps sto for tradisjonelle julesanger.

 
Gikk i fakkeltog <BR>mellom trærne

Gikk i fakkeltog
mellom trærne

Borettslagene på Kalbakken – Akerli og Engsletta – danner i tradisjonens tro et fakkeltog og går innom borettslagenes juletrær.

Annonse: Grorud senter
Bedre p-system

Bedre p-system

  • Grorud senter

Grorud senter har gjort endringer på kundeparkeringen. Senterleder Jorunn Røed sier at dette vil gjøre det lettere for kundene.

Elevene heklet vennskapsbånd

Elevene heklet vennskapsbånd

Refstad skole markerer alltid BlimE-dagen med dans, men i år har de tatt det litt lenger og heklet en lenke som gikk rundt skolen to ganger.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!