Ut med romvesener – inn med kua

Ut med romvesener – inn med kua

RIR PÅ BØLGEN: Ole Henrik Espeland (27) på Stovner håper å kunne nå ut til flest mulig med spillet «The Milky Way Defender» som han har utviklet sammen med Aleksander Kossacz. Bak spillet ligger en tanke om at et spill er en opplevelse. At det er mer enn bare et spill.


Ole Henrik Espeland (27) fra Stovner har i tre år jobbet med å utvikle et spill som handler om å beskytte kuer fra romvesener. Ja, hvorfor ikke?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.02.2015 kl 10:09

Se bildet større

SPILLET: Slik ser spillet ut. Foto: Wolfware Entertainment

Reisen begynte på Stovner, i Tante Ulrikkes vei. Der bodde han til han var 19, flyttet ut for så å flytte tilbake. Ole Henrik har alltid vært glad i spill. Han lagde ofte papirspill til lillebroren sin, som ofte handlet om hvordan han kunne få karret til seg mest mulig godteri. Den brennende interessen lå der. Latent i kroppen.

– Jeg lagde vel noen spill som ligna litt på monopol. Det var sånn «gå dit så får jeg alt goderiet, og gå til venstre så får jeg også alt godteriet». Jeg fikk som regel alt godteriet, ler han.

– Jeg lagde også en et eventyrspill, som en kalender med luker som inneholdt flere hint.

Nå håper han at han og partneren Alexander Kossacz kan finne en plass i spilluniverset med det tårnforsvar- og puzzlebaserte spillet «The Milky Way Defender».

Skal skyte romvesener

Tårnforsvarspill er en undersjanger av strategispill.

– Det er en type strategispill, som går ut på at man skal beskytte kuer fra romvesener. Det er en myte som har florert i mediene før, som programmet som X-Files og South Park, at romvesener kommer for å ta kuene våre. Utifra det konseptet har vi laget et spill.

I spillet skal man skyte ned så mange romvesener man klarer, slik at de ikke kommer seg til de uskyldige kuene.

– Med en gang romvesene kommer seg innenfor rekkevidde, skyter retningstårnene. Måten å beskytte kuene på er å bygge festningstårn langs en sti, sier han.

Han mener det er alle valgmulighetene som gjør spillet spennende.

– Man har forskjellige tårn og romvesener med diverse egenskaper. Derfor blir det mange valg, og man må tenke en del på hvilke romvesener som kommer og hvordan de kan destrueres.

Les mer om spillet her: – The Milky Way Defender

Mer enn bare spill

Spillsjangeren finnes fra før av. Espeland kan ramse opp noen populære tårnforsvarsspill han vet er veldig populære.

– Det er for eksempel «Plants vs. Zombies», eller «Tower Defense Lost Earth». Ideen med å beskytte kuene mot romvesener var det jeg som fant opp, sier han.

Da han var mindre, fant Ole Henrik ut at spill kunne være så mye mer enn bare et spill. Det ble en opplevelse, en livsstil.

Det var i midten av barne- og ungdomsskoletiden jeg oppdaga det. Spill kunne jo være en opplevelse som man aldri glemmer. Det er mer enn bare underholdning. Jeg tror at dersom man finner ut av det, har man mye å gå på. Spill kan ha alt fra bøker, film og musikk til interaksjon. Det tvinger på en måte folk til å ta del på en annen måte enn andre medier gjør. Du får en mer aktiv opplevelse enn å bare passivt se eller høre at historien utspiller seg, sier han.

Jobbet mye og lenge

Han og Aleksander har begge studert spilldesign på Norges Informasjonsteknologiske høyskole (NITH). Da de gikk der, var de utplassert hos spillutviklingsfirmaet Funcom.

– Vi jobbet der ett år gjennom skolen. Da jobbet vi på en prototype som kanskje var litt dyr å produsere for fullt. Rett etter vi var ferdige der, begynte vi på «The Milky Way Defender». Det har tatt tre år å utvikle. Først var det bare et puzzle-spill der man skulle plante bomber. Nå er det mye mer.

Ole Henrik vet at folk i de siste årene har gjort stor suksess med mobilspill og spill på sosiale medier. Nye plattformer. Nye måter å engasjere på.

Sjakk er et av de mest veldesigna spillene fordi det er så enkelt å lære, men så vanskelig å mestre. Balansen mellom det er så tilnærmet perfekt som det går an. Drømmen min er å lage et eventyr.

En spillepidemi?

Etter at spill ble veldig populært på sosiale medier og smarttelefoner, har det betydd penger i kassa for mange utviklere. Selv det enkleste designet har gitt «mannen i gata» stappfull lommebok. I fjor skrev Dagbladet om Dong Nguyen, som laget spillet «Flappy Bird», et spill om går ut på å guide en fugl uten å kollidere med rør. Sammenligning kan trekkes til det gamle «Snake»-spillet som var populært på eldre Nokia-modeller.

På én dag kunne Nguyen tjene 300.000 kroner. På et tidspunkt ble spillet kalt «App Stores dop» på grunn av avhengighetsgraden. Nå er det ikke mulig å laste ned spillet, ettersom Nguyen tok det vekk. Han ønsket ikke all publisiteten som fulgte med.

– «Flappy Bird» er et eksempel på et enkelt spill som gjorde det veldig bra. Det tok kanskje en uke å lage. Når det først kommer på forsiden av App Store er det mange nok som legger merke til det, forteller Ole Henrik.

«Chill med spill»

Han håper å se deres spill der. På featured-siden til App Store.

– Vi er avhengige av at Apple legger oss til på feature-siden. Man må sende epost og spørre, noe vi har gjort. Vi lanserte spillet vårt rett før jul, og det har vært en beskjeden start. Målet vårt er at vi skulle lage et spill. Et spill vi kunne friste med på CV’en, som vi har starta på og avsluttet. Å tjene penger er bonus. Men hovedmålet var å slippe et fullverdig spill vi har jobbet med og er stolte av, sier han.

Mange husker kanskje spillet «Angry Birds» som kom i 2009. De finske skaperne har høstet enorm suksess – og enorme summer.

– «Angry Birds» kom nok på et perfekt tidspunkt. Mange hadde iPhone, men ikke så mange gode spill. Jo fler som spiller, jo bedre blir det.

Kvalitetsspill, rett og slett

Ole Henrik mener «The Milky Way Defender» er verdt å laste ned fordi det er et veldig bra spill. Rett og slett.

– Det er kvalitet. Alle brettene er unike, alle har en unik løsning. Jeg mener det skiller seg fra andre tårnforsvarspill fordi man får mer å tenke over. Å løse et brett føles bedre når man har gjort seg fortjent til det. Vi har allerede fått gode tilbakemeldinger, og én god anmeldelse, sier han.

Selv har han jobbet med alt annet enn programmering.

– Jeg har laget grafikken. Alle brettene må jo bygges opp, og man må tegne kart over dem. Det kalles leveldesign. I tillegg har jeg tatt meg av kontakten med frilansere og planleggingen av spillet generelt.

Inspirasjon henter han fra alle steder. Det kan være en reise. Eller et annet spill.

– Man må ha et «mindset» for å komme inn i det. Etter å ha spilt mye tårnforsvarsspill, kan man hente fram ideer. Jeg leter også etter det jeg savner i andre spill, forteller Ole Henrik.

Les mer om spilleventyret i fredagsavisen og i vår eAvis.

Nøkkelord

Siste nytt i Kultur

Hverdagshelten inviterte <BR>til fest på hjemmet

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager bruker pengene hun mottak sammen med prisen «Groruddalens hverdagshelt 2016» på fest for beboerne og ansatte på Furusethjemmet.

Bygg fordelingskryss <BR>mellom tre tunneler

Debatten rundt den planlagte Manglerudtunnelen med utløp i Breivollveien, som så skal gjøres om til en del av E6, pågår for fullt.

 
Lysere tider for loppemarkedet

For noen år siden endret Lindebergskolenes musikkorps strategi på loppemarkedene sine. Det har vist å lønne seg.

Lader opp med arbeidersanger

For 22. gang inviteres det til allsangkveld kvelden før dagen. I år er det leder Frode Jacobsen i Oslo Arbeiderparti som skal holde kveldens appell.

Dobbelt jubileum <BR>og nytt soloalbum

Finn Kalvik runder 70 og feirer sitt 50-årsjubileum som artist med albumet «Ingen vei hjem» – en vei som startet i Stjerneblokkene på Grorud!