Scoops fra Stovner:

Vant Propelljakten

Vant Propelljakten

VINNERNE: Praseth Rajagopal, Lamin Bajo, Ibrahim Ashraf, Oli Okolo og Hakim Hassane.

Fem gutter fra Stovner videregående skole tok seieren i idékonkurransen med en selvopphetende iskremskje. Nå kan de vinne 10.000 kroner.

– Vi ble helt sjokkert da vi ble kåret som vinnerne. Men det var veldig godt og jeg er stolt. Det var bare to skoler fra Groruddalen. Vi ble sett på som en Ghetto-skole. Ingen av de andre deltakerne trodde at vi ville vinne. Men der tok de feil, sier Ibrahim.

Scoops består av Lamin Bajo, Oli Okolo, Praseth Rajagopal, Hakim Hassane og Ibrahim Ashraf. Ungdomsbedriften fra Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 på Stovner videregående skole deltok nylig i Propelljakten, en idékonkurranse i regi av Ungt Entreprenørskap. Her imponerte de juryen og vant.

– Vi hadde egentlig planer om å droppe ut av konkurransen. Rett og slett ditche den. Vi var ekstremt stresset, tvilte på ideen og vår powerpointpresentasjon var ødelagt. Men etter at vi så de andre ideene, bestemte vi oss for å bli. Vår idé var minst like god. Etter sten, saks, papir om hvem som skulle presentere produktet, fremførte vi med humor og sjarme. Vi fikk vite at vår presentasjon var fin og ideen sannsynelig, sier Lamin.

Idé fra åttende

– Hvordan fikk dere ideen til en selvopphetende iskremskje?

– Jeg fikk ideen allerede i åttende klasse. Men da vi hadde bedriftutvikling på videregående skole, tok jeg opp ideen. Det sto mellom skjeen, en paraply med tilpasset håndtak, en vekkeklokke som bare kunne slås av når brukeren var på do, og en mikrobølgeovn som laget musikk tilpasset til rettene som ble satt inn i den. Vi fant ut at iskremskjeen var mest realistisk, forklarer Lamin.

Sammen forbedret og finpusset Scoops ideen.

– Vi i gruppa synes det var en god idé. I stedet for at folk skal dyppe iskremskjeen eller annet metall ned i varmt vann, ønsker vi å gjøre det lettere for folk. Når vårt produkt kommer ut på markedet blir det så enkelt som å trykke på en knapp, sier Praseth.

Satser på skje

Premien fra Propelljakten er at bedriften får mulighet til å søke om en pengegave på opptil 10.000 kroner av Sparebankstiftelsen DNB. Visjonen til gutta er å utvikle ideen og få den selvopphetende iskremskjeen ut på markedet.

– Målet er å bli rik, sier Oli.

– Men planen fremover er å bygge videre på ideen. Vi ønsker å satse på bedriften, og se hvor langt den kan ta oss, sier Hakim.

Nå skal Scoop søke om pengegaven i banken, deretter skal de kontakte distributører, lage markedsanalyser, og se på muligheten for å produsere skjeen eller selge ideen videre.

Nøkkelord

Siste nytt i Kultur

Vinteren kom tilbake

Groruddalen våknet opp til full vinter på mandag.

Klar for missefinale

Yasmin Osee Aakre (27) er videre til finalen i Miss Norway andre året på rad. Nå er hun forberedt på å gi alt for å nå helt til topps.

 
Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

Har eldres <BR>helse i fokus

Rødtvet seniorsenter er opptatt av livskvalitet, hvor ernæring og sosiale relasjoner er viktige punkter. Nå skal sentrets frivillige og brukere få servert mat og foredrag som et hjelpemiddel på veien.

Furusetspeiderne <BR>lager dragefestival

Det blir drager og gratis bøker når Furusetspeiderne kommer til Furuset kirke.