Allsidig og stilig 7-seter

Allsidig og stilig 7-seter

 

Den nye Opel Zafira er vakker og moderne i sin form - godt kombinert med det praktiske og det allsidige.

Tekst:

Publisert:

Det har gått noen år siden vi sist kjørte en Opel Zafira Tourer, og var den gang full av lovord om bilens kjøreegenskaper og hvor praktisk den var som en stor familiebil.

Så nå, etter noen år fikk vi igjen anledning til å kjøre den nye Opel Zafira Tourer en ukes tid.  Det er bare å innrømme at verden har gått videre både hva design og tekniske løsninger angår.  

Nye Opel Zafira Tourer har løftet seg flere hakk og den fremstår som en lekker bil å se til, den er moderne rent teknisk og den har beholdt sin fleksibilitet som gjør den til en spennende familiebil med plass til hele 7 personer, samt god plass til bagasje

Det er blitt slik at svært mange av de som kjøper ny bil, ikke bryr seg om å prøvekjøre den engang. Ikke bare her hjemme er det slik, men i USA er det bare 11% av de som skal ha seg ny bil som tar bryet med å prøvekjøre, de kjøper ukjørt.

Det er egentlig ingen god løsning. Vi ville ikke ha hatt prøvekjøringen foruten når vi tok for oss Opel Zafira Tourer.

Det var en hyggelig opplevelse fra ende til annen.

Tilgjengeligheten

Som 7-seter har bilen tre seterader. Til de to fremste seteradene er det svært god tilgjengelighet gjennom store dører.

Ingen problemer i det hele tatt, og en kan slå fast at fast her er det god og behagelig plass for fem personer. Så var de to siste sitteplassene på tredje seterad.

Her kreves det noe mer smidighet og litt mer jobb for å komme seg inn. Men barna synes det var en lykke å få sitte bakerst og de hadde til og med god plass. De to bakerste setene er til å slå ned, slik at du får et veldig stort bagasjerom om de bare skal frakte fem personer.

Her er det plass for både kjøleskap og vaskemaskin.

Sittestilling

Med et justerbart ratt og stoler med mange justeringsmuligheter er det en enkel sak å finne seg en god kjørestilling. Du sitter høyt og har god oversikt til bilens alle fire hjørner.

Selv den såkalte A stolpen som i enkelte bilmerker kan hindre noe av utsynet til sidene var ikke noe problem i Opel Zafira Tourer.

Baksetet

Det å bli plassert i baksetet som passasjer kan ofte være en prøvelse. Trangt og med svært dårlig plass for beina. I Opel Zafira Tourer var opplevelsen en helt annen.

Her var det faktisk god plass både i lengde og bredde. Skulle du ønske noe større plass for beina så var det mulig og enkelt å forskyve baksetet slik at du fikk noen centimeter ekstra.

Bagasjerommet

I denne bilen har du god mulighet for å få med deg det meste. Bagasjerommet har flatt gulv. Du slipper med andre ord å løfte opp ting for å få det helt inn. Det er bare å skyve tingene rett tinn.

I utgangspunktet som en 7-seter er det rimelig god bagasjeplass, men ikke noe mer.

Bruker du bilen som en 5 seter, så har du ikke bare god bagasjeplass, men svært god plass. Skulle du ha behov for å frakte store og lange ting, kan du også slå ned setet ved siden av fører.

En fleksibel og svært praktisk bil. Når vi så sier at det å omgjøre bilen slik at du får plass for større ting, så er det slett ingen stor arbeidsoppgave.

Det er bare å trykke på noen knakker og det hele er gjort på 10 sekunder.

Interiøret

Innvendig er Opel Zafira en stilig og smakfull bil. Interiøret er elegant og det er slett ikke noe problem å finne seg godt til rette og trives i denne bilen.

Alle instrumentene sitter godt plassert slik at de er lette å lese av, det samme med betjeningsbryterne som er lett å finne fram til.

Som en topp moderne bil finnes det selvsagt det mengder av duppeditter som du bare er nødt for å sette deg inn i om du skal ha full glede av bilen.

Det tar litt tid, men det går.

Mulighetene for tilkobling av moderne elektronisk utstyr er det. Og skulle det være noe helt spesielt som du er ute etter, så finnes det side lange lister av ekstrautstyr som er lett tilgjengelig.

Motor

Det finnes mange motoralternativer til denne bilen, både bensin eller diesel. Vår prøvebil var utstyrt med en 1,4 liters bensinmotor på 140 hester koblet med automatisk girkasse.

Disse to enhetene samarbeidet godt og vi var helt overbevist om at dersom vi skulle kjøpe en slik bil så var det med samme motor og girsystem som prøvebilen hadde.

Kjøreturen

Den kan beskrives kort. Det hele var en fornøyelse. Du har god plass, du har godt utsyn til alle kanter. Bilen arbeider i det stille, oppførerseg pent på veien og er i det hele tatt grei å ha med å gjøre.

Pris

Skal du derimot kjøpe en slik bil er laveste pris 342.800 kroner og for den dyreste må du betale 441.800 kroner. Vår prøvebil som hadde mye utstyr og en 1,4 liters motor på 140 hester koster 342.000 kroner.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.