Ble nektet start, men vant løpet

Ble nektet start, men vant løpet

 

Anders Grøndal var storfavoritt foran årets første utgave av Bjerkesprinten. Og han stilte opp - selv om teamledelsen ikke ville ha ham på startstreken.

Grunnen var at Anders var febersyk. Men han ville ikke skuffe publikum som trosset været og møtte opp på en regntung Bjerkebane for å få en dose rallyaction. Dermed trosset han sin egen teamledelse og valgte å kjøre løpet. Selv med en feberhet kropp tok han totalseieren - sammen med gjestekartleser Marius Berg - i lørdagens Bjerkesprint.

Uten fullt fokus

Men det var så vidt han klarte å hale i land seieren med sin Subaru Impreza WRC.

Første omgang gikk dårlig. Uten fullt fokus og med en bil som understyrte kraftig, slik at han måtte kjøre brutalt for å få ut bakenden på bilen, ble det ingen god tid for Grøndal.

Likevel holdt det til andreplass i omgangen. Raskest i første omgang etter glimrende kjøring, var Anders Kjær i sin GRN Subaru Impreza.

Han var drøye 1.2 sekund foran Anders og over tre sekunder raskere enn Bernt Kollevold i Mitsubishi EVO 9. Mellom disse var Lasse Boberg i en rallycross Mitsubishi EVO som snek seg foran Kollevold.

Dagens beste tid

Det var en skuffet Anders Grøndal som tuslet rundt i depot etter første omgang, men han visste hvilke feil han hadde gjort og visste at seieren var innen rekkevidde med en sterk 2. omgang. Anders Kjær overbeviste nok en gang og kjørte ned vinnertiden fra 1. omgang med over 1.5 sekund til 1.16.9.

Da trodde nok ikke mange at Anders ville klare det. Men med en god sisteomgang kjørte han inn til dagens beste tid med 1.15.4 - og vant med en seiersmargin på fattige to tiendedeler. Følgelig ble det gruppe N-seier til Anders Kjær og dobbelt Subaru. 

Tredjeplassen totalt gikk til Lasse Boberg i rallycross Mitsubishi EVO. Deretter fulgte Bernt Kollevold Mitsubishi EVO 9 og Tom Heitmann i Subaru Impreza STi grN.

Eget grep på publikum

Selv om det var ufyselige forhold for publikum, satte de fremmøtte som vanlig stor pris på en fartsfest av godt gammelt merke.

Arrangørene hadde selvsagt håpet på en større publikumsoppslutning, men der får de nevnte værguder ta skylden. Bjerkesprinten har et eget grep på publikum med sin spesielle konkurranseform, så når neste løp går av stabelen senere i år, får man håpe at været viser seg fra en bedre side. Men uansett, fart, spenning og moro er det hver eneste gang det arrangeres billøp på Bjerkebanen.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!