Ble nektet start, men vant løpet

Ble nektet start, men vant løpet

 

Anders Grøndal var storfavoritt foran årets første utgave av Bjerkesprinten. Og han stilte opp - selv om teamledelsen ikke ville ha ham på startstreken.

Skrevet av:

Grunnen var at Anders var febersyk. Men han ville ikke skuffe publikum som trosset været og møtte opp på en regntung Bjerkebane for å få en dose rallyaction. Dermed trosset han sin egen teamledelse og valgte å kjøre løpet. Selv med en feberhet kropp tok han totalseieren - sammen med gjestekartleser Marius Berg - i lørdagens Bjerkesprint.

Uten fullt fokus

Men det var så vidt han klarte å hale i land seieren med sin Subaru Impreza WRC.

Første omgang gikk dårlig. Uten fullt fokus og med en bil som understyrte kraftig, slik at han måtte kjøre brutalt for å få ut bakenden på bilen, ble det ingen god tid for Grøndal.

Likevel holdt det til andreplass i omgangen. Raskest i første omgang etter glimrende kjøring, var Anders Kjær i sin GRN Subaru Impreza.

Han var drøye 1.2 sekund foran Anders og over tre sekunder raskere enn Bernt Kollevold i Mitsubishi EVO 9. Mellom disse var Lasse Boberg i en rallycross Mitsubishi EVO som snek seg foran Kollevold.

Dagens beste tid

Det var en skuffet Anders Grøndal som tuslet rundt i depot etter første omgang, men han visste hvilke feil han hadde gjort og visste at seieren var innen rekkevidde med en sterk 2. omgang. Anders Kjær overbeviste nok en gang og kjørte ned vinnertiden fra 1. omgang med over 1.5 sekund til 1.16.9.

Da trodde nok ikke mange at Anders ville klare det. Men med en god sisteomgang kjørte han inn til dagens beste tid med 1.15.4 - og vant med en seiersmargin på fattige to tiendedeler. Følgelig ble det gruppe N-seier til Anders Kjær og dobbelt Subaru. 

Tredjeplassen totalt gikk til Lasse Boberg i rallycross Mitsubishi EVO. Deretter fulgte Bernt Kollevold Mitsubishi EVO 9 og Tom Heitmann i Subaru Impreza STi grN.

Eget grep på publikum

Selv om det var ufyselige forhold for publikum, satte de fremmøtte som vanlig stor pris på en fartsfest av godt gammelt merke.

Arrangørene hadde selvsagt håpet på en større publikumsoppslutning, men der får de nevnte værguder ta skylden. Bjerkesprinten har et eget grep på publikum med sin spesielle konkurranseform, så når neste løp går av stabelen senere i år, får man håpe at været viser seg fra en bedre side. Men uansett, fart, spenning og moro er det hver eneste gang det arrangeres billøp på Bjerkebanen.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!