Byttehandel med vegvesenet

Byttehandel med vegvesenet

ULTIMATIUM: Møllerstua borettslag, her ved styreleder Steinar Løvmyr, ba om en ny støyskjerm da Statens Vegvesen ba om en liten tomtebit til å bygge ut Flaen borettslag. Nå er byttehandelen i boks.

Møllerstua borettslag gjør som Per Spelmann: De bytter bort nærmere 50 kvadratmeter tomteareal og får ny støyskjerm igjen.

Statens Vegvesen har rustet opp en rekke bussholdeplasser langs Rv4. Flaen bussholdeplass står for tur, men for å bygge ut holdeplassen i riktig format, er det behov for mer plass. Møllerstua borettslag serverte imidlertid et ulimatium til vegvesenet da de henvendte seg om tomtearealet.

– Å få skiftet hele støyskjermen er noe vi har jobbet med i mellom 10 og 15 år, opplyser styreleder i Møllerstua borettslag, Steinar Løvmyr.

Vi sa derfor at de skulle få den biten av tomten vår de ønsket seg, dersom de også bygget en ny støyskjerm til oss, legger han til.

Splitter ny støyskjerm

– Hva er galt med dagens støyskjerm?

– Det er egentlig bare et plankegjerde som spriker i alle retninger. Den har ikke noen støydempende effekt i det hele tatt, svarer Løvmyr.

Forslaget om å gi bort en 50 kvm lang tarm i tomteareal til Statens vegvesen, mot at det bygges en ny støyskjerm etter dagens standard, ble tatt opp på ekstraordinær generalforsamling i borettslaget. Vedtaket ble enstemmig og stemningen sto i taket.

– Det var nesten så vi sprettet champagnekorken, ler han.

– Dette vil bety mye for de som bor nærmest støyskjermen, forklarer Løvmyr.

Unngår ekspropriering

Statens Vegvesen gjør alt de kan for å forhandle seg fram til enighet med parter når de planlegger nye prosjekter.

Det er bedre å unngå kspropriering av tomter da det gjerne tar lengre tid og fører til at prosjekter settes på vent, opplyser prosjektets planleggingsleder ved Statens Vegvesen region øst, Kenlys Mercado.

– Har vegvesenet det som en vane å inngå denne type byttehandler?

– Vi må alltid forhandle med eierne hvis vi skal gå inn i deres eiendom, enten vi skal bygge en ny vei over noens hage eller vi skal bygge ut en bussholdeplass slik som den på Flaen. Vi må bli enige om en avtale og det er en vanlig prosedyre, svarer Mercado.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Ruter gjør om rutene

Ruter endrer rutene

  • ruter

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

 
Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

 
Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

 
– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!