Byttehandel med vegvesenet

Byttehandel med vegvesenet

ULTIMATIUM: Møllerstua borettslag, her ved styreleder Steinar Løvmyr, ba om en ny støyskjerm da Statens Vegvesen ba om en liten tomtebit til å bygge ut Flaen borettslag. Nå er byttehandelen i boks.

Møllerstua borettslag gjør som Per Spelmann: De bytter bort nærmere 50 kvadratmeter tomteareal og får ny støyskjerm igjen.

Statens Vegvesen har rustet opp en rekke bussholdeplasser langs Rv4. Flaen bussholdeplass står for tur, men for å bygge ut holdeplassen i riktig format, er det behov for mer plass. Møllerstua borettslag serverte imidlertid et ulimatium til vegvesenet da de henvendte seg om tomtearealet.

– Å få skiftet hele støyskjermen er noe vi har jobbet med i mellom 10 og 15 år, opplyser styreleder i Møllerstua borettslag, Steinar Løvmyr.

Vi sa derfor at de skulle få den biten av tomten vår de ønsket seg, dersom de også bygget en ny støyskjerm til oss, legger han til.

Splitter ny støyskjerm

– Hva er galt med dagens støyskjerm?

– Det er egentlig bare et plankegjerde som spriker i alle retninger. Den har ikke noen støydempende effekt i det hele tatt, svarer Løvmyr.

Forslaget om å gi bort en 50 kvm lang tarm i tomteareal til Statens vegvesen, mot at det bygges en ny støyskjerm etter dagens standard, ble tatt opp på ekstraordinær generalforsamling i borettslaget. Vedtaket ble enstemmig og stemningen sto i taket.

– Det var nesten så vi sprettet champagnekorken, ler han.

– Dette vil bety mye for de som bor nærmest støyskjermen, forklarer Løvmyr.

Unngår ekspropriering

Statens Vegvesen gjør alt de kan for å forhandle seg fram til enighet med parter når de planlegger nye prosjekter.

Det er bedre å unngå kspropriering av tomter da det gjerne tar lengre tid og fører til at prosjekter settes på vent, opplyser prosjektets planleggingsleder ved Statens Vegvesen region øst, Kenlys Mercado.

– Har vegvesenet det som en vane å inngå denne type byttehandler?

– Vi må alltid forhandle med eierne hvis vi skal gå inn i deres eiendom, enten vi skal bygge en ny vei over noens hage eller vi skal bygge ut en bussholdeplass slik som den på Flaen. Vi må bli enige om en avtale og det er en vanlig prosedyre, svarer Mercado.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

 
Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

 
Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

 
Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Uvanlig høye dødstall

Trafikken i juli måned:

Uvanlig høye dødstall

  • trafikk

Én av tre dødsulykker skjer om sommeren. Likevel er det uvanlig at hele seks trafikanter mistet livet bare i løpet av juli-månedens fire første dager. En av ulykkene skjedde på Gjelleråsen.

Nå kommer <BR>el-bussene

Stø kurs mot klimamålet:

Nå kommer
el-bussene

  • miljø

Ruter, Unibuss og Nobina har nå forpliktet seg til å starte innfasingen av elektriske busser. Miljømålet går rett hjem hos samferdselsbyråden.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!