ANNONSE

Byttehandel med vegvesenet

Byttehandel med vegvesenet

ULTIMATIUM: Møllerstua borettslag, her ved styreleder Steinar Løvmyr, ba om en ny støyskjerm da Statens Vegvesen ba om en liten tomtebit til å bygge ut Flaen borettslag. Nå er byttehandelen i boks.

Møllerstua borettslag gjør som Per Spelmann: De bytter bort nærmere 50 kvadratmeter tomteareal og får ny støyskjerm igjen.

Se bildet større

GIS BORT: Den gule flekken viser de 50 kvadratmeterne som Møllerstua borettslag gir bort (Illustrasjoner: Statens Vegvesen).

Statens Vegvesen har rustet opp en rekke bussholdeplasser langs Rv4. Flaen bussholdeplass står for tur, men for å bygge ut holdeplassen i riktig format, er det behov for mer plass. Møllerstua borettslag serverte imidlertid et ulimatium til vegvesenet da de henvendte seg om tomtearealet.

– Å få skiftet hele støyskjermen er noe vi har jobbet med i mellom 10 og 15 år, opplyser styreleder i Møllerstua borettslag, Steinar Løvmyr.

Vi sa derfor at de skulle få den biten av tomten vår de ønsket seg, dersom de også bygget en ny støyskjerm til oss, legger han til.

Splitter ny støyskjerm

– Hva er galt med dagens støyskjerm?

– Det er egentlig bare et plankegjerde som spriker i alle retninger. Den har ikke noen støydempende effekt i det hele tatt, svarer Løvmyr.

Forslaget om å gi bort en 50 kvm lang tarm i tomteareal til Statens vegvesen, mot at det bygges en ny støyskjerm etter dagens standard, ble tatt opp på ekstraordinær generalforsamling i borettslaget. Vedtaket ble enstemmig og stemningen sto i taket.

– Det var nesten så vi sprettet champagnekorken, ler han.

– Dette vil bety mye for de som bor nærmest støyskjermen, forklarer Løvmyr.

Unngår ekspropriering

Statens Vegvesen gjør alt de kan for å forhandle seg fram til enighet med parter når de planlegger nye prosjekter.

Det er bedre å unngå kspropriering av tomter da det gjerne tar lengre tid og fører til at prosjekter settes på vent, opplyser prosjektets planleggingsleder ved Statens Vegvesen region øst, Kenlys Mercado.

– Har vegvesenet det som en vane å inngå denne type byttehandler?

– Vi må alltid forhandle med eierne hvis vi skal gå inn i deres eiendom, enten vi skal bygge en ny vei over noens hage eller vi skal bygge ut en bussholdeplass slik som den på Flaen. Vi må bli enige om en avtale og det er en vanlig prosedyre, svarer Mercado.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE