Citroën DS3 - et nytt sjarmtroll

Citroën DS3 - et nytt sjarmtroll

 

For bare noen få dager siden ble Citroëns nye sjarmtroll DS3 vist for publikum for første gang. Vi her hjemme i Norge må nok vente til våren før bilen kommer hit. Men allerede i desember er det mulig å bestille bilen.

Skrevet av:

Interessen for bilen er der og det er faktisk noen som bestiller bilen etter bare å ha sett brosjyren og lest omtalene. Den nye modellen kompletterer Citroëns øvrige modellprogram.

DS3 er nok et symbol på kreativiteten til merket Citroën. Den nye modellen tilbys i mange varianter og vil nok bli lagt merke til på veien med sin originale stil. Vi finner blant annet en haifinnespoiler som gjør karosseriet sportslig, samt en rekke LED-lys som blikkfang loddrett plassert under hovedlyktene.

Kundene kan velge sin DS3-versjon etter smak: Fargen på tak, karosseri, speilhus og hjul kan varieres for at kundene skal få en DS3 helt etter sitt ønske.

Sportslige kjøreegenskaper

Tre ord lå til grunn da prosjektet DS3 ble startet: Overraskelse, fristelse og dynamikk. Resultat er blitt en bil som er robust, kompakt, dynamisk og fint avstemt med raffinerte detaljer i krom.

Med sine sportslige kjøregenskaper gjør DS3 det til en stor opplevelse og glede å ferdes på veien under alle slags kjøreforhold. Bilen skal ifølge produsenten være sprek og gi føreren god kontakt med veien.

DS3 blir tilgjengelig med fem forskjellige motortyper. To HDi dieselmotorer med partikkelfilter, 110 og 90 HK, samt tre bensin motorer av typen PHP 150 Hk, VTi 120 HK og VTi 95 HK

Sett personlig preg

Interiøret i bilen er helt unikt. Her finnes det meste. Kjøreinformasjon kan for eksempel leses i tre kjegleformede klokker. Førerplassen er lav og gir et inntrykk av å sitte i en cockpit.

Kupeen han pyntelisten på dashbordet, som rammes inn av luftdyser, instrumentbordet og multifunksjonsskjermen, fås i åtte forskjellige varianter, girkulen og  en rekke andre elementer varieres med forskjellige farger og materialer. Og ... du kan velge mellom syv forskjellige temaer som gjør bilen enda mer personlig og som medvirker til å reflektere en egen livsstil. Eksempler på temaene er: Etnisk, Fashion, Art Work, Paris by Night, og så videre.

Den nye DS3 tar hensyn til miljøet. CO2-utslippene er meget lave og den har alle tenkelige førerassistanser. Sikkerheten er også godt tatt vare på.

DS3 måler 3,95 m i lengden, den er 1,71 m bred og høyden er på 1,46 m. Plassforholdene i bilen er helt greie. Den har fem komfortable seter og bagasjerommet er på 285 liter, men så er baksetene delt 2/3 -1/3 som raskt kan legges ned og dermed har du øket bagasjeplassen betraktelig.

Jo, dette blir nok en spennende bil på våre veier. Mange gleder seg til å prøve denne bilen og i den rekken befinner også vi oss.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!