Citroën DS3 - et nytt sjarmtroll

Citroën DS3 - et nytt sjarmtroll

 

For bare noen få dager siden ble Citroëns nye sjarmtroll DS3 vist for publikum for første gang. Vi her hjemme i Norge må nok vente til våren før bilen kommer hit. Men allerede i desember er det mulig å bestille bilen.

Skrevet av:

Interessen for bilen er der og det er faktisk noen som bestiller bilen etter bare å ha sett brosjyren og lest omtalene. Den nye modellen kompletterer Citroëns øvrige modellprogram.

DS3 er nok et symbol på kreativiteten til merket Citroën. Den nye modellen tilbys i mange varianter og vil nok bli lagt merke til på veien med sin originale stil. Vi finner blant annet en haifinnespoiler som gjør karosseriet sportslig, samt en rekke LED-lys som blikkfang loddrett plassert under hovedlyktene.


Kundene kan velge sin DS3-versjon etter smak: Fargen på tak, karosseri, speilhus og hjul kan varieres for at kundene skal få en DS3 helt etter sitt ønske.

Sportslige kjøreegenskaper

Tre ord lå til grunn da prosjektet DS3 ble startet: Overraskelse, fristelse og dynamikk. Resultat er blitt en bil som er robust, kompakt, dynamisk og fint avstemt med raffinerte detaljer i krom.


Med sine sportslige kjøregenskaper gjør DS3 det til en stor opplevelse og glede å ferdes på veien under alle slags kjøreforhold. Bilen skal ifølge produsenten være sprek og gi føreren god kontakt med veien.


DS3 blir tilgjengelig med fem forskjellige motortyper. To HDi dieselmotorer med partikkelfilter, 110 og 90 HK, samt tre bensin motorer av typen PHP 150 Hk, VTi 120 HK og VTi 95 HK

Sett personlig preg

Interiøret i bilen er helt unikt. Her finnes det meste. Kjøreinformasjon kan for eksempel leses i tre kjegleformede klokker. Førerplassen er lav og gir et inntrykk av å sitte i en cockpit.


Kupeen han pyntelisten på dashbordet, som rammes inn av luftdyser, instrumentbordet og multifunksjonsskjermen, fås i åtte forskjellige varianter, girkulen og  en rekke andre elementer varieres med forskjellige farger og materialer. Og ... du kan velge mellom syv forskjellige temaer som gjør bilen enda mer personlig og som medvirker til å reflektere en egen livsstil. Eksempler på temaene er: Etnisk, Fashion, Art Work, Paris by Night, og så videre.

Den nye DS3 tar hensyn til miljøet. CO2-utslippene er meget lave og den har alle tenkelige førerassistanser. Sikkerheten er også godt tatt vare på.

DS3 måler 3,95 m i lengden, den er 1,71 m bred og høyden er på 1,46 m. Plassforholdene i bilen er helt greie. Den har fem komfortable seter og bagasjerommet er på 285 liter, men så er baksetene delt 2/3 -1/3 som raskt kan legges ned og dermed har du øket bagasjeplassen betraktelig.

Jo, dette blir nok en spennende bil på våre veier. Mange gleder seg til å prøve denne bilen og i den rekken befinner også vi oss.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!