Citroën DS3 introdusert

Citroën DS3 introdusert

 

Citroën-fabrikken ligger ikke på latsiden. For bare noen få uker siden ble nye C3 introdusert, en bil som kommer på det norske marked i april. For en uke siden ble Citroën DS3 introdusert i Paris for europeisk presse, og der var Akers Avis Groruddalen representert. Dette er den første modellen i Citroëns nye DS-serie.

Skrevet av:

Utover året kan vi forvente oss flere nye modeller fra Citroën-fabrikken - en fabrikk som virker å være skikkelig i støtet for tiden.

Nye Citroën DS3 er en bil som blir lagt merke til på veien. Det merket vi under vår prøvekjøring i og utenfor Paris for noen dager siden. Bilen vakte  oppsikt og stor begeistring hos de mange skuelystne. Spesielt hos den yngre generasjon så bilen ut til å slå godt an.

Nye DS3 har en radikal, moderne og eksklusiv stil. Samtidig er den en sportslig bil med svært tiltrekkende kjøreegenskaper.

Sett ditt særpreg på bilen

Eksteriøret er igjen et symbol på kreativiteten på Citroën-fabrikken.

Denne nye bilen kan du få i mange personifiserte varianter, og den vil være et blikkfang på veien med sin originale stil. Et «flytende» tak, haifinnespoiler og en rekke LED-lys loddrett under hovedlyktene gir bilen et blikkfang.

Når det gjelder selve utformingen av bilen er det mye opp til din kreativitet å avgjøre hvordan den skal være. Du kan selv bestemme mye - som for eksempel farge på tak, farge på karosseriet, speilhus og hjul. Taket fås i fire forskjellige farger fra karosserifargen: Sort Onyx, Hvit Opale, Blå Botticelli og Rød Carmen.

Speilhuset og dørlistene kan fås i forskjellige farger eller krom. Når det gjelder hjulene og deres senter­kopp kan fargen velges etter ønske.

Alle dine spesielle ønsker for farger og utstyr kan gjøres og settes sammen i bilforretningen når du bestiller bilen. Rune Hegstad og hans medarbeidere i Bøhm Auto på Kalbakken vil være spesialtrimmet for å hjelpe DS3-kunder med å sette sammen en bil etter kundens smak. Dette gjelder ikke bare det ytre, men også interiøret kan du i stor grad bidra til å få akkurat slik du ønsker.

Mange motoralternativer

Motorprogrammet vil dreie seg om tre bensinmotorer - den største er  på 1598 ccm med fem sylindre noe som gir 156 Hk Din, deretter følger en motor med fire sylindre også den med 1598 ccm og en effekt på 120 Hk Din.  Så finner vi en motor med fire sylindre på 1397 ccm med 95 Hk Din.

På dieselprogrammet finner vi en firesylindret motor på 1560 ccm som gir 92 Hk Din. Og vi finner en femsylindret motor, også den på 1560 ccm, men denne gir 112 Hk Din.

Prøvebilene under introduksjonen var alle utstyrt med 150 Hk motor, en motor som for øvrig er utviklet i samarbeid med BMW. Motoren var koblet med en sekstrinns girkasse. Én ting er helt klart. Kjører du i gatene i Paris på dagtid så er det tilstrekkelig med krefter og fart.

Den samme opplevelsen hadde vi på landeveien og på motorveien. Bilen ga en flott kjøreopplevelse, og det var fremfor alt gøy å ratte denne bilen. Lettkjørt på alle måter, og helt uten nykker og ubehagelige opplevelser. Dessuten godt isolert både mot motorstøy og støy fra veibanen. En hyggelig bil å kjøre og vi gleder oss allerede til å prøve bilen med en noe svakere motor.

Interiør og stoler

Interiøret er elegant og stilig. Her kan en som nevnt sette sammen en del ting selv. Blant annet fargevalget.

Stolene er godt utformet og de gir god støtte for både rygg og lår. Dashbordet er praktisk og greit ordnet slik at det er lett å avlese instrumenter og finne fram til betjeningsbryterne. Kjøreinformasjon kan leses i tre kjegleformede klokker.

DS3 er 3,95 m lang, høyden er på 1,46 m og bredden er på 1,75 m. Den har et meget bra bagasjerom. Du har også bra med plass foran i bilen. I baksetet er det litt trangere, spesielt for mennesker med litt lange bein. Men det er slett ikke ille der heller.

Snart er det vår, og jeg gleder meg til denne tiden - i år ekstra mye, for da kommer DS3, en spennende bil, til  Groruddalen.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!