Derfor graves det «over alt» i dalen

Derfor graves det «over alt» i dalen

 

Gravingen som foregår mange steder har ført til stor frustrasjon blant trafikanter og andre berørte. Men snart sirkulerer det mer miljøvennlig varme i store deler av dalen.

Skrevet av:

 

Som mange har følt på kroppen de siste månedene, foregår det mye graving i Groruddalen for tiden. Ammerudveien og Grorudveien har ikke vært seg selv på en stund, og nylig ble Garver Ytteborgsvei på Haugenstua forholdsvis ufremkommelig. Det samme har man opplevd i Nordtvetveien.

Men det er en mening med det hele - gravingen har et mål: Miljøvennlig fjernvarme til Groruddalen i regi av Hafslund Fjernvarme.

 

Ulike energikilder

Norsk Fjernvarme er en interesseorganisasjon for fjernvarmebransjen. De gir en kort og konsis innføring i hva denne typen varme egentlig er:

Et fjernvarmeanlegg er i praksis et sentralvarmeannlegg som forsyner en bydel eller flere bygg med energi til varmt tappevann og oppvarming. Anlegget benytter ulike energikilder, alt fra spillvarme, avfallsforbrenning, varmepumper, bioenergi og gass til oppvarming av vann. Vannet distribueres til næringsbygg, offentlige bygg og boliger gjennom isolerte rør, og har et gjennomsnittlig varmetap på kun fem prosent.

Varmen må altså distribueres, og det er derfor det nå graves  ned rør  blant annet i Ammerudveien, Grorudveien og Garver Ytterborgs vei.

 

Reduserer oljeforbruket

Ifølge Hafslund fører fjernvarmevirksomheten i Oslo til en årlig reduksjon i oljeforbruket på cirka 50 millioner liter pr. år. Dermed er dette et viktig bidrag til å redusere luftforurensningene i Oslo.

Hafslunds storstilte utbygging av fjernvarmenettet omfatter Oslo og områdene utover mot Jessheim og Gardermoen.

I dag produserer og distribuerer Hafslund Fjernvarme nær 1,4 TWh i Osloregionen. Noe som tilsvarer oppvarmingsbehovet til cirka 140.000 boenheter. Målet til Hafslund å kunne bygge ut til i overkant av 2 TWh.

- Vi regner med at denne økningen vil kunne realiseres i dagens marked selv om dette vil ta en del år, forteller informasjonssjef Truls E. Jemtland i Hafslund Produksjon og Varme.

 

Større potensial

Men dersom rammebetingelsene styrkes er potensialet for fjern-varme i Oslo opp mot 3 TWh.

- Hva slags rammebetingelser er det snakk om?

- Det er først og fremst et behov for støtteordninger for å konvertere bygningers varmeanlegg til fjernvarme, forteller Jemtland.

- Skal man i tillegg knytte til ytterligere 1 TWh for å nå 3 TWh må eksisterende bygg som i dag har elektriske panelovner konverteres til vannbåren varme. Dette er i dag for kostbart til at det lønner seg for kunden. Eventuell økning i energiprisen i fremtiden eller støtteordning for å konvertere bygningers varmeanlegg til vannbåren varme vil kunne utløse deler av eller hele dette tilleggspotensialet for fjernvarme, forteller han.

 

Miljøforumet er positive

Fjernvarme blir sett på som miljøvennlig energi, og Grorud-dalen Miljøforum er positive til tiltaket Hafslund holder på med.

- Når det gjelder fjernvarme ser vi det som et positivt tiltak, når vårt resirkulerte avfall kan gi energi, forteller leder Jan Lillejord i miljøforumet.

Angående brenningen som foregår på Haraldrud er han litt mer skeptisk med tanke på rensingen. Haraldrud Varmesentral er ett av stedene vannet blir varmet opp før det distribueres.

Denne sentralen utnytter blant annet spillvarme fra Energigjenvinningsetatens avfallsforbrenningsanlegg.

Men Lillejord legger til grunn at rensingen av brenningen er optimal og bedre enn minstekravene for utslipp.

- Om dette kan være med på å bedre luftkvaliteten i deler av dalen, for vi leve med at veiene er smale en stund. Vi regner med at dette er til det bedre, forteller han.

 

 

Her graves det

Ammerud - Nordtvet

Det bygges overføringsledning for fjernvarme til Ammerud Varmesentral. Det graves og legges fjernvarmerør fra nederst i Ammerudveien opp til Ammerud Varmesentral i Ammerudveien 48.

Andre veien mot Nordtvet. Fra nederst i Ammerudveien, under Trondheimsveien, videre ned langs deler av Karl Flods vei, gjennom Flaengrenda, til eksisterende fjernvarmenett i Nordtvetveien, hvor gravingen nylig ble avsluttet.

 

Nordtvet - Haugenstua

Fra Nordtvet graves det fra Gårdsveien, videre ned langs Gangstuveien og Grorudveien, boring under Østre Aker vei. Deretter langs Jernkroken og Garver Ytteborgs vei fram til Tokerud Varmesentral. Dette prosjektet inkluderer bygging av overføringsledning for fjernvarme til Tokerud Varmesentral på Haugenstua, samt levering av fjernvarme til kunder langs denne traseen.

 

Alna - Alfaset

Hafslund Fjernvarme la i 2009/2010 fjernvarmeledning fra Brobekkveien 87 og til sammenkobling med eksisterende ledning i Alfasetveien, like ved krysset Alfasetveien/Arvesetveien. Asfal-tering og istandsettingsarbeider her er utsatt til våren 2011.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!