Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

– Det er en gullgruve

BØR FLYTTES: Sahra Jaber (Ap) mener dette skiltet bør flyttes tre meter bakover for å forhindre flere feilparkeringer i et T-kryss.

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Skrevet av:

I gata er det satt opp et skilt som signaliserer parkering forbudt. Det betyr at det er forbudt å parkere fra skiltet og ut til veikrysset ved Furuset Forum. Problemet er bare at skiltet er plassert i et T-kryss. Det vil si at eierne til de tre første bilene bak skiltet blir møtt med en gul lapp i frontruta - fordi de parkerer i strid med parkering i et T-kryss.

Spørsmålet er hvorfor Bymiljøetaten ikke har plassert skiltet slik at det ikke er i strid mot parkering i et T-kryss. De sitter jo på rene gullgruva med denne feilplasseringen, mener lokalpolitiker Sahra Jaber (Ap) i Bydel Alna.

Hun har selv snakket med parkeringsvakter som har forklart årsaken til bøteleggingen.

- Jeg forstår jo reglen, men å sette opp et parkering forbudt-skilt midt i et T-kryss oppfordrer jo til feilparkering, mener Jaber.

Bøter hver dag

Hun har flere ganger vært vitne til at sinte bilister løper bort til parkeringsvakter for å finne ut hvorfor de blir bøtelagt.

- Min erfaring er at bøteleggingen foregår ganske hyppig. Stort sett alltid når jeg går forbi her, så ser jeg gule lapper i frontruta på de første tre bilene bak skiltet, sier Jaber.

Vil ikke endre

Akers Avis Groruddalen tar kontakt med Bymiljøetaten i Oslo kommune og får vite at etaten er pliktig til å følge skiltnormalen til Statens Vegvesen. Den sier følgende: «Trafikkreglene § 17 angir en rekke steder hvor stans eller parkering er forbudt. Skilt 370 «stans forbudt» eller 372 «parkering forbudt» skal ikke brukes på slike steder for å supplere eller minne om trafikkregel.»

Med denne regelen legger altså vegvesenet opp til at bilister selv skal kjenne til de gjeldene trafikkreglene.

 Bymiljøetaten kommer derfor ikke til å endre skiltingen ettersom det aktuelle krysset allerede reguleres av trafikkreglene, sier pressekontakt Monica T. Olsen i Bymiljøetaten til Akers Avis Groruddalen.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Nå skal Per
også selge elsykler

  • Elsykkel

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Ruter endrer rutene

  • ruter

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

 
Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!