En av de aller beste i klassen

En av de  aller beste i klassen

 

Opel Insignia har vært på det norske marked i relativt kort tid, men har allerede klart å skaffe seg mange beundrere. Bilen ble kåret til «Årets bil» i Europa for 2009, en pris det er lett å slutte seg til. Bilen strutter av selvtillit.

Skrevet av:

Vår prøvebil var av typen Sports Tourer, eller for å si det på godt norsk - en stasjonsvogn. Bilen var utstyrt med en Eco Flex dieselmotor på 2,0 liter og som gir 130 HK. Du kan selvsagt få bilen med en enda kraftigere motor, som for eksempel gir 160 HK. Det er imidlertid bilen med 130 hester som selger best.

Det har vi ingen problemer med å forstå. Denne motoren er et svært fornuftig motorvalg på denne bilen. Den er drivstoffgjerrig og  er av den grunn også utslippsgjerrig, det vil si at den har et lavt utslipp.

Motoren var et spennende bekjentskap og den gjør seg raskt tilkjenne med at den flytter seg fra 0-100 km/t på 9,9 sek og gir en toppfart på 212 km/t. Den arbeider i det stille og er svært samarbeidsvillig. Motoren er koblet med en 6 trinn manuell girkasse. Utslippet er på 139 g.

Pene linjer

Smak og behag er litt vrient å diskutere. For det er jo slik at det den ene liker synes kanskje den andre det helt motsatte om.

Men for eget vedkommende synes jeg at Opel Insignia Sports Tourer har et flott design. Den er linjelekker, den er spennende og fremtidsrettet, med appell både til den eldre og den yngre generasjon.

Kommentarer fra de yngre mens vi hadde bilen gikk stort sett ut på at det er en kul og veldig tøff bil, mens de eldre ga uttrykk for at det er en stilig, linjelekker og praktisk bil.

Så snart du befinner deg bak rattet finner du raskt ut at dette er en lettkjørt bil med svært presis styrerespons. Du har hele tiden følelsen av at det er DU som kjører bilen og det er du som har kontrollen. En svært stabil bil på veien, helt fri for nykker av noe slag.

Midt på treet plassmessig

Plassmessig er det lite å klage på. Den er helt på høyde med sine konkurrenter, ikke den med minst plass men heller ikke den med størst plass. Den er for eksempel større enn Audi.

Bagasjeplassen er også til strekkelig med plass for det meste. Bakluka åpner seg selv ved å trykke på en knapp og den lukker seg selv ved å trykke på en annen plass. Mest praktisk og behagelig om en er redd for å få skitt på hendene.

Mørkekjøring kan være stressende. Opel Insignia kan leveres med AFL, det vil si adaptive frontlys son velger fra ni ulike lysfunksjoner som er utviklet for å gi optimal belysning i enhver kjøresituasjon uten å blende andre førere. Det vil si at det slår seg på selv når du kjører inn i en tunell, stiller seg inn selv ved ulike hastigheter og lysforhold, svinger i kurver, blender ned når du møter andre biler for å nevne noe.

Som ekstrautstyr finne vi også et «Opel-øye» som for eksempel fanger opp fareskilt og varsler om dette.

Opel Insignia leveres også med et varslingssystem som sier ifra om du holder deg på gale siden av kjørebanen. Bilen som nesten har alt. Det som ikke finnes i den kan skaffes.

Instrumentpanelet er, som på de aller fleste nyere biler, i overflod av duppeditter av alle slag. Alt er der og alt sitter logisk plassert og er lett å finne fram i. Men et stadig tilbakevendende spørsmål: Er det nødvendig med alt dette?

Men bilen er lekker også innvendig. Du føler deg vel i bilen. Alt er pent og stilig. Setene er riktig gode å sitte i, ja selv i baksetet har en det helt greit. I det hele tatt så er dette en bil å trives i og med.

 

Fakta

Opel Insignia Sports Tourer

Pris: 352.400,-

Motor: 2,0 l 160 Hk diesel.

Toppfart: 212 km/t

Akselerer: 0-100 km/t 9,9 sek.

Lengda:4,908 m

Bredde:2,084 m

Høyde: 1,520 m

Vekt:1610 kg

Bagasjevolum:/1030/1530 liter

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!