Daglige hjorte-påkjørsler:

– En plikt å hjelpe

– En plikt å hjelpe

ET VANLIG SYN: Viltpåkjørsler forårsaker mye lidelse både for mennesker og dyr. Det er en plikt å hjelpe til. (Foto: Ole-Mathis Lien).

18 hjortedyr kjøres i hjel hver dag. Det tilsvarer 6.500 dyr hvert år. Slik takler du en viltpåkjørsel.

Skrevet av:

Oppdatert:
18.08.2015 kl 18:07

Jaktkonsulent i Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF), Roar Lundby, tror mange blir forvirret i forbindelse med vilpåkjørsler. Det vet derfor ikke hva de burde gjøre.

– De blir stresset. Heldigvis finnes det et godt trent korps av godkjente ettersøkshunder som kan spore opp og avslutte dyras lidelser så raskt som mulig, sier Lundby.

Hjortedyr omfatter elg, rein, hjort og rådyr. Hvert år blir 6.500 av disse påkjørt enten av bil, motorsykkel eller tog. Det viser tall fra Statistisk Sentralbyrå. Det totale antallet ulykker tilsvarer 18 kollisjoner med hjortedyr hver eneste dag.

Plikt å hjelpe

Dersom det påkjørte dyret åpenbart ikke kommer til å bli friskt igjen, kan det bli aktuelt at sjåføren avliver dyret selv, spesielt dersom politiet eller viltnemnda ikke kan komme raskt.

Dette bør bare gjøres i samråd med politiet. Å avlive en elg er mye vanskeligere, og farligere, enn å avlive en due. Det er viktig at det er kompetente personer som avliver. Bare erfarne jegere bør avlive storvilt, mener seniorrådgiver Harald Øverby i Mattilsynet Region Øst.

Å forlate et mulig skadet dyr uten å varsle, kan være straffbart.

– Enhver som påtreffer et sykt, skadet eller hjelpeløst dyr har en lovfestet plikt til å hjelpe.

Dette gjør du

Skulle du være så uheldig å kjøre på et dyr er det dette du må gjøre:

1) Ta på deg markeringsvest og sikre ulykkesstedet med nødblink og varseltrekant.

2) Skaff deretter oversikt over eventuelle skadede personer, og gi førstehjelp.

3) Kontakt ambulanse etter behov. Ring også politiet og meld fra om påkjørselen. Kommunen kan også varsles.

4) Merk så påkjørselssted slik at man kan spore opp skadede dyr senere.

5) Hjelp til slutt dyret. Dyr skal ikke utsettes for unødige påkjenninger eller belastninger. Forkort dyrets lidelse, avliv om nødvendig dersom du er kompetent og i stand til det.

Siste nytt i Motor

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!