En reise på 1. klasse

En reise på 1. klasse

 

For noen år siden da Citroën presenterte sin første utgave av C5 var europeisk motorpresse stappfull av begeistring og lovord. Mange av oss lurte også på om det var mulig å lage en bil som overgikk denne.

Skrevet av:

For kort tid siden ble den nye Citroën C5 lansert og igjen har Citroën-fabrikken klart det. Et nytt bevis på at verden går videre og at nye teknikker avløser de gamle Den nye C5 byr på komfort av første klasse og den har meget gode plassforhold og er betydelig større en forgjengeren. Det er vel faktisk bare navnet som er igjen fra den gamle modellen.

Den nye Citroën C5 er en bil som utmerker seg ved første øyekast. Den har en stilig linje med høy midje og markerte hjulbuer. Den har trekk som er typisk for Citroën, med konkav bakrute, langt overheng foran og kort bak Den er dynamisk og elegant. Dette dreier seg rett og slett om en topp moderne bil også utseendemessig.

Motor

Nye Citroën C5 leveres med én bensinmotor. Det dreier seg her om en 2,0 16V på 143 Hk. Denne motoren har kontinuerlig variable ventiltider som fyller forbrenningskammeret optimalt ved alle turtall. Motoren er koblet til en 4-trinns automatisk girkasse.

Bilen leveres dessuten med fire dieselmotorer med partikkelfilter som standard. Minste dieselmotoren er en 1,6 HDi med 119 Hk DIN, så følger en 2,0 HDi med 138 Hk og en 2,2 HDi med 173 Hk.  Sistnevnte er koblet med en 6-trinns manuell girkasse.  Den største motoren er en 2,7 V6 HDi med 208 Hk.

Vår prøvebil var utstyrt med den største dieselmotoren, som er koblet med en 6-trinns automat-kasse. Motoren har fire overliggende kamaksler, 24 ventiler med common rail direkte multi-innsprøytning og to turboladere med variabel geometri. Det vi kan si om denne motoren er at den arbeider i det stille og har krefter nok for enhver situasjon. Dessuten blir du slett ingen sinke i trafikken med en slik motor.

Interiøret

I nye C5 er alt lagt til rette for at føreren skal kunne konsentrere seg om kjøringen. Førerplassen er moderne utformet og alle betjeningsbrytere sitter  riktig plassert for rask betjening. Instrumentene sitter  godt plassert i synsfeltet og er lette å avlese selv under fart.

Sittekomforten i bilen er i en klasse for seg. Her er det elektrisk seteregulering med en rekke ergonomiske justeringsmuligheter som gjør at setene kan tilpasses kroppen din på en perfekt måte. Du sitter rett og slett godt i nye C5.

Interiøret er raffinert, og farger og materialer er i god harmoni. At  bilen er godt lydisolert gjør at du føler at du er på en reise på første klasse.

Kjøreegenskaper

Når du først befinner deg bak rattet føles alt så riktig, du får føle kjøreglede og kjøreegenskaper uten like.  Bilen er lett å ha med å gjøre og den oppfører seg pent og pyntelig på veien. Den er uten nykker av noe slag. Selv med ekstrem hard kurvekjøring var det vanskelig  å framprovosere situasjoner som kunne være vanskelig å ha med å gjøre.

I det hele tatt er det vrient å beskrive denne bilen, inntrykkene er så mange og gode. Derfor er mitt beste råd at du stikker innom en Citroën-forhandler for en prøvetur. Denne må rett og slett prøves slik at du får din egen opplevelse av bilen.

Sluttord

Dette må være en bil som får Citroëns markedsandel til å øke her i landet. Bilen måler 4,78 meter i lengden, den er 1,86 meter bred, 1,45 meter høy og har en akselavstand på 2,82 meter. Prisen begynner på 290.000 kroner, men vår prøvebil koster 635.000 kroner.

Utseendemessig og hva kjøreegenskaper angår tror jeg denne bilen vil parkere de fleste av sine konkurrenter på sidelinja.

Men for en motorjournalist er det litt irriterende med denne bilen - det var håpløst å finne noe negativt å sette fingeren på.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!