ANNONSE

En reise på første klasse

En reise på første klasse

 

En ukes prøvekjøring med nye Citroën C6 ble for oss en drømmeuke. Vi kjører rundt 30 forskjellige biler i løpet av året. Biler som både gleder og imponerer, men som nok må finne seg i å stille på trinnet bak Citroën C6.

Hvorfor? Jo, kanskje først og fremst for at Citroën med sin C6 nå har begynt å likne på Citroën igjen. Det vil si at bilen har fått et nyskapende og staselig utsende. Det er pene  og rene linjer som gir bilen et topp moderne og stansmessig utseende. Vi likte også dørene som er uten rammer og som er en del av mange  fikse og  originale løsninger. Helheten og totalinntrykket er at C6 er en spennende og vakker bil. Og ikke lik alle andre. InteriøretEr man betatt av bilens ytre, så blir en ikke mindre betatt av dens innvendige standard.  Det går raskt opp for en at en her har med en bil utenom det vanlige å gjøre. Interiøret er stilrent med flotte praktiske løsninger. Alt sitter riktig plassert for en problemfri betjening. I en C6 føler du at bilen gir deg det beste innen komfort og luksus. Et datastyrt dashbord gjør det mulig for føreren hele tiden å holde seg orientert om forskjellig informasjon, som for eksempel gjenværende distanse før påfyll av drivstoff, tilbakelagt avstand, gjennomsnittlig og løpende drivstofforbruk, gjennomsnittsfart og så videre. For øvrig gis det varsel om funksjonsforstyrrelser ved hjelp av meldinger eller lysblink. Som et eksempel kan nevnes at du får melding om lufttrykket i hjulene. Skulle det endre seg så får du melding om dette.Systemet NaviDrive, som er fullstendig integrert i den sentrale delen av dashbordet, styrer alt audioutstyr, så vel som håndfri GSM-telefon og GPS-navigering med stemmestyring, i interaktiv samhandling med bilføreren via en stor 7" fargeskjerm.Setene i C6 er noe for seg selv. Her sitter du ikke bare riktig, du sitter godt - svært godt. Like bra som i go'stolen hjemme. Setene er elektrisk justerbare. Varsler hvis du bytter filVi finner et meget bra klimaanlegg som jobber uten en lyd. Instrumentene sitter godt plassert og har tydelige symboler. En liten fiks og vel også praktisk sak er at bilen er utstyrt med head-up display som viser bilens hastighet på frontruta - rett foran føreren.En bør vel også nevne at C6 har et assistentsystem for parkering foran og bak som gir deg signaler om hindringer, både med lydsignaler gjennom høyttalerne og ved visuell indikasjon på den flerfunksjonelle fargeskjermen.Vi tar med at bilen er utstyrt med ni kollisjonsputer. Den er også utstyrt med AFIL - det vil si varsel mot ufrivillig linjekryssing. Dette systemet oppdager enhver ufrivillig kryssing av veistriper ved hjelp av infrarøde sensorer som er plassert foran på bilen og som peker ned mot veibanen. På motorvei eller på veier med høy hastighet vil systemet varsle føreren hvis bilen sjener ut av eget kjørefelt uten at blinklyset er på. På denne måten kan føreren umiddelbart foreta de nødvendige korrigeringene.Aktiv fjæring C6 er utstyrt med ny aktiv fjæring med kjørestyrt demping og fleksibilitet. Med andre ord, den aktive fjæringen med kjørestyrt demping og fleksibilitet bevarer bilens egenskaper for kjøring og veigrep i forhold til veidekket, veiens tilstand, hastighet og bilførerens valgte kjørestil. I sum gir dette en behagelig kjøreopplevelse.Motor C6 kan leveres med forskjellige motoralternativer. Vår prøvebil var utstyrt med en 2,7 liters HDi motor på 206 hester. Den arbeidet i det stille og til vårt bruk var det mer enn nok av krefter. Motoren var koblet til en seks trinns automatkasse. Disse samarbeidet meget bra.SluttbemerkningerDet er vanskelig å beskrive denne bilen, først og fremst fordi den er helt annerledes enn andre biler vi har kjørt. Dette er bilen som har alt - og vel så det. Den er flott å se på og den er en drøm å ratte. Skulle gjerne ha sett mange av den på veiene våre. Kongehuset har 100 års bilhistorie og for ikke mange år siden hadde de også en Citroën i sin bilpark. Hadde vært flott om Kongehuset hadde skaffet seg en slik bil og så kunne gjerne statsminister Jens Stoltenberg ha fulgt opp med sin C6. Den franske presidenten kjører rundt i en C6, så hvorfor kan ikke våre ledere gjøre det samme?Jeg er redd for at C6 ikke blir å finne i toppen av salgsstatistikken, og jeg tror heller ikke at dette blir en bil for hvermannsen, til det er prislappen for høy. Vår prøvebil kostet kr. 820.300,- Men det ruller tross alt noen slike på veiene her i landet, og  flere blir det nok.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE