En reise på første klasse

En reise på første klasse

 

En ukes prøvekjøring med nye Citroën C6 ble for oss en drømmeuke. Vi kjører rundt 30 forskjellige biler i løpet av året. Biler som både gleder og imponerer, men som nok må finne seg i å stille på trinnet bak Citroën C6.

Skrevet av:

Hvorfor? Jo, kanskje først og fremst for at Citroën med sin C6 nå har begynt å likne på Citroën igjen. Det vil si at bilen har fått et nyskapende og staselig utsende. Det er pene  og rene linjer som gir bilen et topp moderne og stansmessig utseende. Vi likte også dørene som er uten rammer og som er en del av mange  fikse og  originale løsninger. Helheten og totalinntrykket er at C6 er en spennende og vakker bil. Og ikke lik alle andre. InteriøretEr man betatt av bilens ytre, så blir en ikke mindre betatt av dens innvendige standard.  Det går raskt opp for en at en her har med en bil utenom det vanlige å gjøre. Interiøret er stilrent med flotte praktiske løsninger. Alt sitter riktig plassert for en problemfri betjening. I en C6 føler du at bilen gir deg det beste innen komfort og luksus. Et datastyrt dashbord gjør det mulig for føreren hele tiden å holde seg orientert om forskjellig informasjon, som for eksempel gjenværende distanse før påfyll av drivstoff, tilbakelagt avstand, gjennomsnittlig og løpende drivstofforbruk, gjennomsnittsfart og så videre. For øvrig gis det varsel om funksjonsforstyrrelser ved hjelp av meldinger eller lysblink. Som et eksempel kan nevnes at du får melding om lufttrykket i hjulene. Skulle det endre seg så får du melding om dette.Systemet NaviDrive, som er fullstendig integrert i den sentrale delen av dashbordet, styrer alt audioutstyr, så vel som håndfri GSM-telefon og GPS-navigering med stemmestyring, i interaktiv samhandling med bilføreren via en stor 7" fargeskjerm.Setene i C6 er noe for seg selv. Her sitter du ikke bare riktig, du sitter godt - svært godt. Like bra som i go'stolen hjemme. Setene er elektrisk justerbare. Varsler hvis du bytter filVi finner et meget bra klimaanlegg som jobber uten en lyd. Instrumentene sitter godt plassert og har tydelige symboler. En liten fiks og vel også praktisk sak er at bilen er utstyrt med head-up display som viser bilens hastighet på frontruta - rett foran føreren.En bør vel også nevne at C6 har et assistentsystem for parkering foran og bak som gir deg signaler om hindringer, både med lydsignaler gjennom høyttalerne og ved visuell indikasjon på den flerfunksjonelle fargeskjermen.Vi tar med at bilen er utstyrt med ni kollisjonsputer. Den er også utstyrt med AFIL - det vil si varsel mot ufrivillig linjekryssing. Dette systemet oppdager enhver ufrivillig kryssing av veistriper ved hjelp av infrarøde sensorer som er plassert foran på bilen og som peker ned mot veibanen. På motorvei eller på veier med høy hastighet vil systemet varsle føreren hvis bilen sjener ut av eget kjørefelt uten at blinklyset er på. På denne måten kan føreren umiddelbart foreta de nødvendige korrigeringene.Aktiv fjæring C6 er utstyrt med ny aktiv fjæring med kjørestyrt demping og fleksibilitet. Med andre ord, den aktive fjæringen med kjørestyrt demping og fleksibilitet bevarer bilens egenskaper for kjøring og veigrep i forhold til veidekket, veiens tilstand, hastighet og bilførerens valgte kjørestil. I sum gir dette en behagelig kjøreopplevelse.Motor C6 kan leveres med forskjellige motoralternativer. Vår prøvebil var utstyrt med en 2,7 liters HDi motor på 206 hester. Den arbeidet i det stille og til vårt bruk var det mer enn nok av krefter. Motoren var koblet til en seks trinns automatkasse. Disse samarbeidet meget bra.SluttbemerkningerDet er vanskelig å beskrive denne bilen, først og fremst fordi den er helt annerledes enn andre biler vi har kjørt. Dette er bilen som har alt - og vel så det. Den er flott å se på og den er en drøm å ratte. Skulle gjerne ha sett mange av den på veiene våre. Kongehuset har 100 års bilhistorie og for ikke mange år siden hadde de også en Citroën i sin bilpark. Hadde vært flott om Kongehuset hadde skaffet seg en slik bil og så kunne gjerne statsminister Jens Stoltenberg ha fulgt opp med sin C6. Den franske presidenten kjører rundt i en C6, så hvorfor kan ikke våre ledere gjøre det samme?Jeg er redd for at C6 ikke blir å finne i toppen av salgsstatistikken, og jeg tror heller ikke at dette blir en bil for hvermannsen, til det er prislappen for høy. Vår prøvebil kostet kr. 820.300,- Men det ruller tross alt noen slike på veiene her i landet, og  flere blir det nok.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!