Et tastetrykk unna ren by

Et tastetrykk unna ren by

 

Oslo hiver seg på teknologibølgen med splitter ny Rusken-app. Nå kan innbyggerne ta bilde av skjemmende søppel og tagging – for så at kommunen rydder opp i saken.

Skrevet av:

Du vandrer nedover en Oslo-gate. Plutselig spotter du en gammel komfyr som er blitt plassert inntil en husvegg. Men hvem skal du kontakte? Siden forskjellige etater og forvaltere i Oslo har ansvar for ulike områder, er det ikke alltid enkelt for mannen på gata å vite hvem som skal kontaktes. Med den nye applikasjonen «Ruter» kan du bare ta et bilde av søppelet du finner, for så å trykke på «send». Du behøver ikke engang å plotte inn hvor du befinner deg - den jobben gjør mobilens GPS-system for deg.

- Bymiljøetaten får mye pepper for å ikke fjerne søppel, men de er bare en liten del av et stort hjul. Nå vil alle meldingene komme inn i ett system til Ruskenpatruljen, som igjen skal følge med på og videreformidle til alle forvalterne i Oslo, sier ruskengeneral Jan Hauger.

Applikasjonen ble nylig lansert. Allerede grytidlig dagen etter lanseringsdagen hadde Ruskenpatruljen mottatt 10 søppel-tips.

- Vi har et omfattende avfallssystem i Oslo, hvor avfallet skal behandles riktig, og dette er ett steg til for å holde byen ren, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Han legger imidlertid til at dette ikke legitimerer det å kaste søppel på bakken.

- Gjenvinningsstasjonene våre skal nå utvides slik at det skal bli enda enklere for folk å kvitte seg med søppel. Det er et godt system, så det er ingen grunn til å kaste det fra seg. Men med appen blir det enklere for folk å melde fra og for oss å systematisere, fortsetter han.

Oslo kommune bruker 200 millioner kroner hvert år til å fjerne søppel og tagging.

Det nye systemet vil på sikt kunne bidra til en bedre kartlegging av problemområder i Oslo.

- Etter hvert vil vi kunne få statistikk på hvilke områder som har mest forsøpling, og da vil vi se om vi har en for dårlig frekvens på tiltak i enkelte områder, sier Hauger og fortsetter:

- Siden man kan sende inn et bilde, vil man kunne se mengden avfall det er snakk om. Da vet man om det for eksempel er nødvendig å sende en lastebil, og man unngår en bomtur.

Man forholder seg helt anonym ved å bruke tjenesten, da mobiltelefonnummer og lignende ikke registreres.

- Oslo er en levende miljøby, og nå tar vi i bruk teknologi som en del av det. Jeg tar også med meg ting som dette når jeg reiser rundt for å profilere Oslo by, sier Ola Elvestuen.

Er du ikke av den mer moderne applikasjons-brukeren? Da kan du fortsette å melde fra om søppel til Ruskenpatruljen på internett eller ved å ringe 924 60 800.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!