Et tastetrykk unna ren by

Et tastetrykk unna ren by

 

Oslo hiver seg på teknologibølgen med splitter ny Rusken-app. Nå kan innbyggerne ta bilde av skjemmende søppel og tagging – for så at kommunen rydder opp i saken.

Skrevet av:

Du vandrer nedover en Oslo-gate. Plutselig spotter du en gammel komfyr som er blitt plassert inntil en husvegg. Men hvem skal du kontakte? Siden forskjellige etater og forvaltere i Oslo har ansvar for ulike områder, er det ikke alltid enkelt for mannen på gata å vite hvem som skal kontaktes. Med den nye applikasjonen «Ruter» kan du bare ta et bilde av søppelet du finner, for så å trykke på «send». Du behøver ikke engang å plotte inn hvor du befinner deg - den jobben gjør mobilens GPS-system for deg.

- Bymiljøetaten får mye pepper for å ikke fjerne søppel, men de er bare en liten del av et stort hjul. Nå vil alle meldingene komme inn i ett system til Ruskenpatruljen, som igjen skal følge med på og videreformidle til alle forvalterne i Oslo, sier ruskengeneral Jan Hauger.

Applikasjonen ble nylig lansert. Allerede grytidlig dagen etter lanseringsdagen hadde Ruskenpatruljen mottatt 10 søppel-tips.

- Vi har et omfattende avfallssystem i Oslo, hvor avfallet skal behandles riktig, og dette er ett steg til for å holde byen ren, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Han legger imidlertid til at dette ikke legitimerer det å kaste søppel på bakken.

- Gjenvinningsstasjonene våre skal nå utvides slik at det skal bli enda enklere for folk å kvitte seg med søppel. Det er et godt system, så det er ingen grunn til å kaste det fra seg. Men med appen blir det enklere for folk å melde fra og for oss å systematisere, fortsetter han.

Oslo kommune bruker 200 millioner kroner hvert år til å fjerne søppel og tagging.

Det nye systemet vil på sikt kunne bidra til en bedre kartlegging av problemområder i Oslo.

- Etter hvert vil vi kunne få statistikk på hvilke områder som har mest forsøpling, og da vil vi se om vi har en for dårlig frekvens på tiltak i enkelte områder, sier Hauger og fortsetter:

- Siden man kan sende inn et bilde, vil man kunne se mengden avfall det er snakk om. Da vet man om det for eksempel er nødvendig å sende en lastebil, og man unngår en bomtur.

Man forholder seg helt anonym ved å bruke tjenesten, da mobiltelefonnummer og lignende ikke registreres.

- Oslo er en levende miljøby, og nå tar vi i bruk teknologi som en del av det. Jeg tar også med meg ting som dette når jeg reiser rundt for å profilere Oslo by, sier Ola Elvestuen.

Er du ikke av den mer moderne applikasjons-brukeren? Da kan du fortsette å melde fra om søppel til Ruskenpatruljen på internett eller ved å ringe 924 60 800.

Siste nytt i Motor

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!