Etterlyser automatisk slokkeanlegg i busser

Etterlyser automatisk slokkeanlegg i busser

 

Hvert år brenner mer enn 30 busser langs norske veier. Nå etterlyser bransjen krav om automatisk brannslokking i bussene.

Ifølge en rapport fra Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB) var det 24 bussbranner i 2006. Tallene for i fjor foreligger foreløpig ikke. - Vi etterlyser et regelverk som påbyr automatisk brannslokking i buss. Det er forferdelig om det må et dødsfall til før myndighetene gjør noe med saken, sier Terje Midttun i Norsecraft. Han er produktsjef for automatisk brannslokningsutstyr til busser.Ifølge Midttun kan en buss bli overtent i løpet av bare fire minutter. Høy temperatur i motorrommet, lekkasjer og dårlig vedlikehold er hyppige brannårsaker i busser, melder Pressenytt. Starter i motorenEn Sintef-rapport fra 2000 forteller at politiet i gjennomsnitt etterforsker 30 bussbranner hvert år, mens tallene hos forsikringsselskapene viser at det forekommer bortimot dobbelt så mange branner. Over halvparten av de etterforskede brannene startet i bussens motorrom.Rapporten konkluderer med at alle busser i prinsippet bør ha automatisk, fast installerte system for slokking av branner i motorrom, bagasjerom og andre rom hvor brann lett kan oppstå.- Et automatisk brannslokningssystem i motorrommet ville ha begrenset skadene, sier Midttun. Ingen lovplanerOveringeniør hos Vegdirektoratet, Asbjørn Hagerupsen, forteller at det ikke er planer om å innføre noe regelverk for automatisk brannslokningsutstyr til busser.- Dersom busselskaper ønsker å installere et slikt system, er det ikke noe i veien for det. Vi kjenner til at busser på Vestlandet har automatisk brannslokningssystem, og det er positivt, sier han.Hagerupsen forklarer at Vegdirektoratet prioriterer andre områder.- Vi arbeider med krav til branntekniske forskrifter på materialer i busser, slik at det ikke brenner så lett. For eksempel må vi utarbeide bedre forskrifter for innredningsmateriale som brukes i buss, for eksempel bussetene og veggkledning, som i dag er for lettantennelig, forteller Hagerupsen.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.