Få ladestasjoner til elbil i Groruddalen

Få ladestasjoner til elbil i Groruddalen

 

Gratis ladeplasser for elbiler i regi av kommunen popper opp stadig flere steder i byen, men ingen er planlagt i Groruddalen. Synes du det er dumt, bør du tipse Trafikketaten - eller søke om støtte til å lage din egen, slik borettslaget Årvoll Vest har gjort.

Skrevet av:

I dag har Trafikketaten 221 ladestasjoner, hvor elbiler både kan stå parkert og lade batteriene gratis. (ladestasjonene er låst, og nøkkel får man hos etaten). I år kommer et 50 til, og målet er at tallet skal bli 400 i løpet av neste år. De eksisterende ladestasjonene ligger alle i de mer sentrale delene av byen, fra Jordal og Torshov til Skøyen, og det er også her de nye stasjonene er planlagt.

- Det er ingen konkrete planer om ladestasjoner i Groruddalen. Men vi tar imot tips fra befolkningen om hvor det er behov for slike, så folk i groruddalen bør ta kontakt hvis de savner ladestasjoner, sier kommunikasjonsdirektør Kari Eliassen i Trafikketaten.

Hun forteller at de fleste stasjonene er beregnet på folk som kommer kjørende inn til byen.

- Det er i de sentralene delene av byen vi har sett størst behov hittil, og som vi har fått flest tips om.

 

Hvis du ikke vil vente i håp om at de kommunale ladestasjonene finner veien til Groruddalen, finnes det alternativer. Borettslag, sameier og kommersielle aktører kan nemlig søke kommunen om støtte til å bygge sine egne ladestasjoner, og velger selv om de skal være åpne for allmennheten eller ikke.

Blant dem som har benyttet seg av denne støtteordningen er Årvoll Vest Borettslag.

- Da vi skulle oppgradere parkeringsplassene i fjor sommer, ble vi klar over støtteordningen. Vi utnyttet muligheten vi fikk, og lagde fire ladestasjoner. Vi måtte ut med noen tusenlapper selv, men den utgiften ville vi hatt uansett, siden vi moderniserte det elektriske anlegget ved parkeringsplassene, forteller styreleder Tone Ytterhaug Sæther.

- Det er i påvente av at noen av beboerne får elbil. Det hadde vært gøy om noen begynte å bruke dem. Før vi fikk plassene, fikk vi noen forespørsler om ladestasjoner fra en beboer, sier hun.

Rådyrveien borettslag på Veitvet har også anlagt ladestasjoner, men de med støtte fra statlige Transnova.

- Det er for beboere som vil skaffe seg elbil. Vi ville oppmuntre folk til å få seg det, sier styreleder Lars Fuglesang, og forteller at det foreløpig ikke er noen elbiler i borettslaget.

Han forteller at hele kostnaden på 50.000 kroner ble dekkket gjennom Transnovas program for alternativt drivstoff.

Årvollskogen garasjelag tilbyr også oppladning til sine medlemmer, og mange av kjøpesentrene i dalen har kundeparkering med ladestasjon.

 

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!