Fartsfest på Bjerkebanen

Fartsfest på Bjerkebanen

 

Noen ganger bytter man ut hestekreftene på fire ben - og satser på utøvere som har plassert hestekreftene under panseret. Det er med andre ord klart for den tradisjonelle Bjerkesprinten og blodtrimmede rallybiler på Bjerkebanen.

Skrevet av:

Bjerkesprinten betyr fart, spenning, brummende motorer og bokstavelig talt full rulle. Dette er et nasjonalt sprintrally med en trase på omlag 1900 meter. Alle deltakerne kjører den to ganger, slik at det blir som et rally med to fartsetapper.

Opplegget på Bjerkebanen har alltid sørget for at løpet har fått en svært spesiell karakter. Det er ikke det viktigste løpet i løpet av året, det er et slags «showløp», og førerne kan for en gang skyld senke skuldrene litt og ganske enkelt møtes til en artig dyst.

Det er kjennetegnet til Bjerkesprinten - og grunnen til at det alltid er et stort antall publikum som kommer. De vet det blir mye moro. Som eneste løp kjøres det fortløpende med ca. 30 sekunder mellom de startende. Ved tidligere anledninger har det blitt gjennomført 240 runder på 160 minutter - og noe liknende har man lagt opp til også denne gangen. 

Slikt er publikumsvennlig så det holder. Det blir nesten som jaktstart, hvilket er høyst uvanlig i rallysammenheng. Kort, intensivt og spennende.

Svært publikumsvennlig

Men selv om det er aldri så mye show, tro ikke at kjørerne ikke tar dette alvorlig.

Når de først kommer seg bak rattet våkner instinktet. Bjerkesprinten er et løp førerne elsker - og det vet publikum.

Alle de største rallykjørere i Norgeshistorien har deltatt opp gjennom årene, og i år er det Anders Grøndal i Subaru Impreza WRC som stiller i spissen for flere av våre beste rallyførere.

- Det har blitt uhyre populært å kjøre på Bjerke. Dette er vårt første løp på banen i år, og nå har vi også laget en ny trasé, hvilket vil skape ytterligere intensitet og en enda mer publikumsvennlig opplevelse, sier primus motor for arrangementet, Bjørn Gulbrandsen i NAF Oslo og omegn Motorsport.

 -Traseen er svært publikumsvennlig, og det aller meste ser man fra tilskuerplass. På grunn av noen endringer på banen kjører man i år motsatt vei gjennom tunnelen inn på banen.

- Vi kjører delvis på innsiden av travbanen, og delvis på treningsbanen som ligger inntil hovedbanen, forteller Gulbrandsen.

Sterke navn

Blant favorittene i løpet er Anders Grøndal fra NMK Drammen som ligger på en 3. plass i NM bak Andreas Mikkelsen og Mads Østberg så langt i sesongen.

Han er ikke alene om å stille med WRC-bil på Bjerke. Thomas Kvam stiller også i en Ford Focus WRC, mens Even Moan stiller i sin Skoda Octavia WRC. I klassen for de mindre trimmede bilene, gruppe N, stiller blant andre Bernt Kollevold i Mitsubishi Lancer.

Han vil få sterk konkurranse av Sveinung Bieltvedt og Anders Aa. Kjær, begge i Subaru Impreza. NM-lederen i klassen for tohjulsdrevne biler under 2000 ccm, Jo-Inge Bakken, stiller også med sin Ford Fiesta. 

Arrangementet starter klokka 15.00 førstkommende lørdag og første start er klokka 16.00.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!