Fartsfest på Bjerkebanen

Fartsfest på Bjerkebanen

 

Noen ganger bytter man ut hestekreftene på fire ben - og satser på utøvere som har plassert hestekreftene under panseret. Det er med andre ord klart for den tradisjonelle Bjerkesprinten og blodtrimmede rallybiler på Bjerkebanen.

Bjerkesprinten betyr fart, spenning, brummende motorer og bokstavelig talt full rulle. Dette er et nasjonalt sprintrally med en trase på omlag 1900 meter. Alle deltakerne kjører den to ganger, slik at det blir som et rally med to fartsetapper.

Opplegget på Bjerkebanen har alltid sørget for at løpet har fått en svært spesiell karakter. Det er ikke det viktigste løpet i løpet av året, det er et slags «showløp», og førerne kan for en gang skyld senke skuldrene litt og ganske enkelt møtes til en artig dyst.

Det er kjennetegnet til Bjerkesprinten - og grunnen til at det alltid er et stort antall publikum som kommer. De vet det blir mye moro. Som eneste løp kjøres det fortløpende med ca. 30 sekunder mellom de startende. Ved tidligere anledninger har det blitt gjennomført 240 runder på 160 minutter - og noe liknende har man lagt opp til også denne gangen. 

Slikt er publikumsvennlig så det holder. Det blir nesten som jaktstart, hvilket er høyst uvanlig i rallysammenheng. Kort, intensivt og spennende.

Svært publikumsvennlig

Men selv om det er aldri så mye show, tro ikke at kjørerne ikke tar dette alvorlig.

Når de først kommer seg bak rattet våkner instinktet. Bjerkesprinten er et løp førerne elsker - og det vet publikum.

Alle de største rallykjørere i Norgeshistorien har deltatt opp gjennom årene, og i år er det Anders Grøndal i Subaru Impreza WRC som stiller i spissen for flere av våre beste rallyførere.

- Det har blitt uhyre populært å kjøre på Bjerke. Dette er vårt første løp på banen i år, og nå har vi også laget en ny trasé, hvilket vil skape ytterligere intensitet og en enda mer publikumsvennlig opplevelse, sier primus motor for arrangementet, Bjørn Gulbrandsen i NAF Oslo og omegn Motorsport.

 -Traseen er svært publikumsvennlig, og det aller meste ser man fra tilskuerplass. På grunn av noen endringer på banen kjører man i år motsatt vei gjennom tunnelen inn på banen.

- Vi kjører delvis på innsiden av travbanen, og delvis på treningsbanen som ligger inntil hovedbanen, forteller Gulbrandsen.

Sterke navn

Blant favorittene i løpet er Anders Grøndal fra NMK Drammen som ligger på en 3. plass i NM bak Andreas Mikkelsen og Mads Østberg så langt i sesongen.

Han er ikke alene om å stille med WRC-bil på Bjerke. Thomas Kvam stiller også i en Ford Focus WRC, mens Even Moan stiller i sin Skoda Octavia WRC. I klassen for de mindre trimmede bilene, gruppe N, stiller blant andre Bernt Kollevold i Mitsubishi Lancer.

Han vil få sterk konkurranse av Sveinung Bieltvedt og Anders Aa. Kjær, begge i Subaru Impreza. NM-lederen i klassen for tohjulsdrevne biler under 2000 ccm, Jo-Inge Bakken, stiller også med sin Ford Fiesta. 

Arrangementet starter klokka 15.00 førstkommende lørdag og første start er klokka 16.00.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.