ANNONSE

Flere opplever leiebil-svindel

Flere opplever leiebil-svindel

LEISEBIL-SVINDEL HAR ØKT: Henvendelser om leiebil-svindel har økt hos NAF. Nils Sødal opplyser at det er spesielt mange som har opplevd svindel på Gran Canaria. (Foto: Eik Norrud.)


NAF har den siste tiden fått flere henvendelser om leiebil-svindel. Gran Canaria er det største problemområdet.

– Det er i de siste ukene har vi hatt en merkbar stigning av henvendelser om leiebil-svindel. Det er spesielt mange som har opplevd svindel gjennom et lokalt utleiefirma på Gran Canaria, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Kommunikasjonsrådgiveren opplyser at alle som har henvendt seg har leid hos det samme lokale utleiefirmaet på den spanske ferieøya. Ingen av de som er rammet har blitt stoppet av politiet eller blitt tatt for å kjøre for fort på noen måte. Likevel har de blitt kontaktet av et inkassofirma når de har kommet hjem til Norge.

Firmaet påstår de driver inn bøter på vegne av Gran Canarias myndigheter. Samtidig får de et dokument som ser ut til å være fra trafikkmyndighetene på San Bartolome de Tirajana. Boten er på 480 Euro, cirka 3800 norske kroner, inkludert et påslag fordi det har havnet i inkasso. Sødal opplyser at alle har fått tilbud om å betale det opprinnelige beløpet på 320 Euro, altså rundt 2600 kroner, dersom de kan dokumentere at de ikke har mottatt boten tidligere.

– Det at leiebil-svindel skjer på Gran Canaria er nytt, og noe vi ikke har hørt om før. Det er tre medlemmer som har kontaktet våre advokater angående leiebilsvindel i området. Disse tre får nå hjelp, opplyser Sødal.

– Vi har også tre ferske og lignende saker fra Italia, men de er ikke avklart enda. Så det er for tidlig å si om det er svindel.

Vær obs

Sødal understreker viktigheten av å være oppmerksom.

– Dokumentene ser veldig troverdige ut, og det er lett å la seg lure. Men vi har fått bekreftet av vår søsterorganisasjon RACE at de er falske, sier Sødal.

– Dette er ingen god utvikling. Dessverre er det noen firmaer som prøver seg. Da er det viktig å passe på, være obs og ta forhåndsregler.

Han oppfordrer alle til å bruke store, gjerne internasjonale utleieselskaper på ferie.

– I tillegg er det viktig å søke om hjelp om man stusser på hvorfor man har mottatt inkassobrev og krav. Det finnes mange rådgivere som kan hjelpe, avslutter han.

Tips:

Det er ikke lett for forbrukere å sjekke om denne typen krav er gyldige eller ikke. Får man et slikt krav er det flere ting man kan gjøre:
• Bruk store og internasjonale utleieselskaper.
• Har man ikke blitt stoppet av politiet i utlandet eller blitt kontaktet direkte av leiebilfirmaet før kravet kommer i posten - vær skeptisk!
• Søk på nettet og se om det finnes informasjon om firmaet som påstår de skal inndrive boten eller firmaet som har utstedt boten.
• Kontakt enten Forbruker Europa eller NAFs advokater om du er medlem.

Nøkkelord

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE