Forbered deg på trafikkaos

Forbered deg på trafikkaos

 

Viktige veiprosjekter i Groruddalen står nok en gang i fare for å bli skjøvet ut i tid eller aldri bli realisert. E6-lokk er helt ute i en rapport om Oslopakke 3 - og fremtiden ser heller ikke lys ut for Fossumdiagonalen og t-bane til Ahus.

Skrevet av:

- Hvorfor skal prosjektene i Groruddalen hele tiden nedprioriteres, og skyves vekk, spør Dag Tveit Bråten, som er nestleder i Groruddalen Miljøforum.

Det kan rett og slett virke som at Oslopakke 3 ikke evner å løse trafikkutfordringene i Groruddalen.

Rapporten «Grunnlag for langsiktige prioriteringer Oslopakke 3» er ikke spesielt positiv med tanke på de store, viktige veiprosjektene som har vært planlagt i Groruddalen.

Fossumdiagonalen er i faresonen, og kan i følge rapporten, prioriteres om Oslopakke 3 får mer penger - og man prioriterer vei over bane. På den andre siden er også t-baneforlengelse til Ahus i fare. Den prioriteres kun om man prioriterer bane før vei. Det kan altså leses dithen at Fossumdiagonalen kommer dersom t-bane til Ahus ikke kommer - eller motsatt.

 

Lokket over E6

Ennå verre ser det ut for E6-lokket, som ikke er prioritert i det hele tatt. I stedet foreslås det av å sette av en pott til å redusere barrierer på E6 og andre trafikkårer i Groruddalen. «Aktuelle tiltak er broer eller korte lokk, støyskjermer og beplantning,» står det i rapporten.

Rapporten inneholder en faglig analyse av prosjektene. Likevel er det fortsatt politikerne som skal bestemme hvilke prosjekter som skal prioriteres.

- Skal det komme byutvikling i dalbunnen og den nedre delen av Groruddalen, så må det gjøres noe i forhold til trafikkforurensingen. Det må også frigjøres arealer i sentrale deler av dalen, sier Tveit Bråten.

 

Totalt stopp

- Hvordan tror du det er i Groruddalen dersom det ikke gjøres noe?

- Da blir det totalt stopp, og det blir ulevelig både for de som bor her, og de som skal kjøre fram og tilbake til jobb hver dag, sier han.

Bråten er dessuten klar på at det også må satses på å få pendlerne til å la bilen stå.

- Det er viktig at det utvikles kollektivtransport, men da må det gjøres slik at kollektivtransport blir et reelt alternativ, sier han.

 

Oslopakke 3 hviler på et skjørt politisk forlik. Å tukle med enkeltprosjektene kan bety at hele prosjektet kan forvitre. Likevel må noe gjøres, siden pengene i Oslopakke 3 er brukt opp.

Oslopakke 3 finansieres av Oslo og Akershus, statlige bidrag og bomringen. Sannsynligvis må du ut med mer kroner i bomringer. Det blir spennende å se hva politikerne kommer fram til.

E6-lokket har vært Arbeiderpartiets prestisjeprosjekt i Groruddalen - etter at de lanserte ideen i 2004. I følge rapporten ser det altså mørkt ut for dette, men spørsmålet er om Ap-politikerne kan gi slipp på det prosjektet i forhandlingene.

Det har ikke lykkes å få kommentar fra leder i Oslo Ap, Jan Bøhler, torsdag. Hans partikollega Anders Røberg-Larsen sier imidlertid følgende:

- Dersom man skal nedprioritere prosjektene i Groruddalen nå, burde man ha hatt en bred politisk debatt om dette først. Alle partier har vært enige om å prioritere disse prosjektene. Slik jeg ser det i dag, er det lite som kan tilsi at det er politisk flertall for en slik omprioritering. 

 

- Prioriterte prosjekt

- Hvor viktig er det å finne løsning på samferdselsproblemene i Groruddalen?

- Ap har vært opptatt av at vi må få en løsning på både E6 og Trondheimsveien for å være med på Oslopakke 3, sier Røberg-Larsen, som videre sier at det er for tidlig å spå utfallet av forhandlingene:

- Både Trondheimsveien og E6 er to av Aps viktigste saker i forhandlingene, sammen med økt satsing på kollektivtrafikk. Det er våre prioriterte tiltak.

Selv spår han at det blir viktig å holde fast på enigheten fra 2006.

- Den store diskusjonen blir finansiering og hvordan vi kan fullføre prosjektene, tror Røberg-Larsen.

 

Behov for diskusjon

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) sier at rapporten er et grunnlag og et utgangspunkt for møtene som nå pågår i styringsgruppa i Oslopakke 3. Han regner med at arbeidet kommer til å pågå til ut i mars.

- Parallelt har vi kontakt med alle de politiske partiene i både Oslo og Akershus, sier Elvestuen.

Det er derfor vanskelig for ham å kommentere enkeltprosjekter.

Byråden mener en av utfordringene i arbeidet er at prosessen er relativt lukket.

- Denne lukketheten er et dilemma, sett opp mot behovet for diskusjoner. Slik at både du og andre kan vite hva diskusjonen er, sier Elvestuen, som beskriver arbeidet som både vanskelig og viktig.

 

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!