ANNONSE

Majorstua Vel:

- Fornebubane viktigere enn Ahusbane

- Fornebubane viktigere enn Ahusbane

 

Lederen i Majorstua Vel reagerer på at sjefen for Groruddals-lista, Tor-Erik Røberg-Larsen, vil skyve bort Fornebubanen for å prioritere bane til Ahus. Det til tross for at Lørenskog er i sterkere vekst enn Bærum og at Groruddalen ikke har et godt kollektivtilbud til lokalsykehuset sitt.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

MULIG TRASE: Den blå linja indikerer hvilken bane-trasé Majorstua Vel ønsker seg for Fornebu-banen. Den går fra Carl Berner, via blant annet Grünerløkka, St. Hanshaugen, Homansbyen, Fillipstad og Bygdøy.

Se bildet større

KJEMPER FOR FORNEBU-BANEN: Svein Danielsen i Majorstua Vel.

Se bildet større

STÅR PÅ SITT: Tor-Erik Røberg-Larsen mener Groruddalens sykehustilbud er viktigere enn fremkommeligheten til arbeidsplassene på Fornebu.

– Jeg forstår at dere som bor i Groruddalen ønsker bedre kommunikasjon til sykehuset sitt, men i et samfunnsmessig perspektiv er det mer bærekraftig å realisere Fornebubanen først, sier Svein Danielsen, leder i Majorstua Vel.

De jobber aktivt med å gjennomføre Fornebubanen. Danielsen reagerer på utspillene fra Tor-Erik Røberg-Larsen i forbindelse med hvilke saker som blir viktig når Groruddals-lista stiller til kommunevalget i 2015. Liste-sjefen er klar og tydelig på at Ahusbanen må komme foran Fornebubanen fordi over 100.000 groruddøler har blitt overført til Ahus uten å ha et tilfredsstillende kollektivtilbud.

– Vi har skissert et forslag til t-banetrase fra Carl Berner, over Grünerløkka, St. Hanshaugen og Homansbyen, via en utvidet Nationalteatret stasjon til Fillipstad, i tunnel under Frognerkilen til Bygdøy og så videre i tunnel under Lysaker-fjorden til Fornebu. Fra Nationalteatret til Fornebu vil det kunne ta syv minutter. Med dobbeltspor på Follobanen og Romeriksporten, vil det ta under 20 minutter å komme seg fra Ski eller Lillestrøm til arbeidsplassene på Fornebu. Det er samfunnsnyttig, konkluderer Danielsen.

Slik kan Grorudbanen, Furusetbanen og Mortensrudbanen vekselsvis benytte den nye traseen til Fornebu. Hvilket traseforslag man ender på er imidlertid ikke bestemt politisk.

Mange tar bilen

Årlig utføres flere hundre tusen konsultasjoner på Ahus, og sykehusets kommunikasjonsavdeling bekrefter at langt over halvparten av de besøkende kjører bil.

– Hvis man tenker at ikke alle disse kommer fra Groruddalen, men også Romerike, så viser det at behovet for bane til Ahus ikke er så stort.

– Hvis et stort flertall kjører bil i dag, så er vel det et kronargument for å bygge bedre kollektivløsninger?

– Mange ankommer i ambulanse, med drosje eller kjører selv. Dessuten vil Ahusbanen i hovedsak appellere til personer i Groruddalen, mens Fornebubanen vil komme flere til nytte, blant annet de mange tusen arbeidstagerne på Fornebu, sier han.

Vil ikke vokse

– I nærhet til Ahus’ banetrase ligger det 7000 ferdig-regulerte boliger, mens Bærum kommune ikke virker særlig villige til å vokse og har satt et tak på 600 nye boliger i året. Er det da rettferdig å prioritere Fornebubanen først?

– Alle forstår, forhåpentligvis også politikerne i Bærum, at man må fortette også der. Kolsåsbanen er dessverre et eksempel på en banetrasé som stort sett er omringet av eplehager, men med alle arbeidsplassene på Fornebu tror jeg også at Bærum vil etterspørre mer vekst, sier Danielsen.

– Som samfunn må de store og tunge trafikklinjene på plass først, og derfor må Fornebubanen prioriteres, sier han.

Sykehuset viktigst

Tor-Erik Røberg-Larsen fnyser av argumentene fra Majorstua Velforening. Han forstår ikke at arbeidsplassene på Fornebu skal være mer tilgjengelig enn lokalsykehuset til over 100.000 mennesker.

– Det er sikkert leit hvis Telenor-ansatte synes det burde vært enklere å komme til jobben, men her må man se saken i et litt større perspektiv: Groruddalens pasienter ble tvangsflyttet fra Aker til Ahus uten at et tilfredsstillende kollektivtilbud kom på plass. Fra dalen må man ta en buss som går to ganger i timen og stopper langt unna selve sykehuset. I praksis må man da til sentrum for å ta en buss som stopper nært sykehuset.

– Ikke rart at mange da velger å ta bilen når alternativene er så dårlig, sier Røberg-Larsen.

Han kaller det en typisk øst-vest-problematikk.

– Jeg ser ingen gode argumenter for å la Ahusbanen vente, sier han.

Vil ikke polarisere

Bjørn Engstrøm, styremedlem i Ellingsrud Vel og leder i Forum for Ahusbanen, ønsker ikke en øst-vest-kamp om hvilken bane som skal gå først.

– Vi må for all del unngå en polarisering: Begge banestrekningene er viktig, og vi må generere all vår energi på å få gjennomført planene fremfor å slåss mot hverandre. Ingen er tjent med en polarisering, sier Engstrøm.

Han viser til vedtatt Oslo-politikk som sier at befolkningsveksten skal løses gjennom gange, sykkel og kollektivtrafikk.

– Antallet som kjører bil til Ahus vil garantert halvveres om man bygger ut Ahusbanen, og i et miljøperspektiv må vi klare å ha to tanker i hodet samtidig, avslutter han.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE