ANNONSE

Statoil blir «Circle K»:

Første stasjon ut... Økern

Første stasjon ut... Økern


ER I GANG: Butikksjef Einar Valbjørn Heisum ved Circle K Økern og sjef Thomas Støkken for Circle K Norge synes det er deilig å endelig starte på omstillingen av totalt 340 bensin- og truckstasjoner i landet.

Om ett år vil du ikke se en eneste Statoil-stasjon langs norske veier, men det gode gamle videreføres i ny fargeforpakning under navnet Circle K. Økern er først ut.

Tekst:

Publisert:

Bildeserie

Statoil blir «Circle K»

ER I GANG: Butikksjef Einar Valbjørn Heisum ved Circle K Økern og sjef Thomas Støkken for Circle K Norge synes det er deilig å endelig starte på omstillingen av totalt 340 bensin- og truckstasjoner i landet. Foto: Elisabeth T. Faane
STOLT: Butikksjef Einar Valbjørn Heisum ved Circle K Økern innrømmer at det er ekstra stas at den nasjonale kampanjen starter på hans stasjon. Foto: Elisabeth T. Faane
FLØY HIT: Den kanadiske ambassadøren i Circle K, Artur Maks Wilczynsk, sørget for å være på plass. Foto: Elisabeth T. Faane
BALLONGFEST: Det var god stemning på Økern. Foto: Elisabeth T. Faane
KLIPPET SNORA: Skandinavisk visepresident Hans-Olav Høidahl (f.v) i Alimentation Couche-Tard (ACT), kanadisk ambassadør Artur Wilczynsk, stasjonssjef Einar Valbjørn Heisum på Økern Circle K, sjef Thomas Støkken i Circle K Norge og Europa-sjef Jacob Schram i ACT. Foto: Elisabeth T. Faane
FØRST UT: Økern Circle K er en av de første stasjonene i landet med nytt design og navn. Foto: Elisabeth T. Faane
MUSIKK: Oslo Janitsjar sørget for underholdende musikk under åpningen. Foto: Elisabeth T. Faane

I 2012 solgte Statoil ASA alle sine bensinstasjoner til det kanadiske selskapet Alimentation Couche-Tard. I denne salgsavtalen forpliktet man seg til at Statoil-navnet bare kunne beholdes i noen få år, ettersom Statoil ASA skal ha tilbake navnet sitt.

Denne uka startet den nasjonale kampanjen hvor totalt 340 stasjoner og truckautomater i Norge skal males røde og hvor navnet endres til «Circle K». Det skal skje i løpet av ett år.

- Det er et nytt navn, men det er de samme folka. Og man kan fortsatt bruke den samme kaffekoppen, sier Europa-sjef Jacob Schram i Alimentation Couche-Tard (ACT) som eier det globale Circle K-nettverket.

Starter på Økern

Det hele starter på Økern-stasjonen, noe butikksjef Einar Valbjørn Heisum synes er stas.

- Vi er stolte av at startskuddet skjer her. Det er alltid moro når det skjer noe spennende.

- Jeg tror også vi har en spennende tid foran oss. Circle K er allerede blitt et stort merkevarenavn i andre land.

- Har dere erfart kunder som er urolige for konsekvenser av navnebyttet?

- Noen lurer på hva som skjer med Statoil-koppen, wiener for en 10-er og bonuskort. Særlig Statoil-koppen har folk vært litt engstelige for å miste, men alle lokale tilbud ivaretas, forsikrer Valbjørn Heisum.

Den bytter imidlertid også navn - til Kaffekoppen.

Litt urolige kunder

- Hvordan har engasjementet blant dine ansatte vært i omstillingsprosessen?

- Veldig positiv. Jeg husker da vi fikk en pappeske med de nye uniformene. Idet jeg fjernet forseglingen var det allerede tre hender nedi esken, ler Valbjørn Heisum.

Thomas Støkken er Norgessjef i Circle K, tidligere kjent som Statoil Fuel & Retail. Han forteller at ombyggingen nå så vidt er i gang - i første omgang Oslo og Trondheim.

- Er det noen spesiell årsak til at den nasjonale festen legges til Økern?

- Vi har valgt en av våre beste stasjoner og en av våre beste drivere. Gode drivere er noe av det viktigste for at det skal bli en god stasjon. Og så er det jo i Oslo. Nå er vi i gang, svarer Støkken.

På tide med endring

Selv om salgsavtalen med ACT for fire år siden legger grunnlaget for navnebyttet, mener Støkken at det også var på tide med en endring.

- Vi er et globalt selskap, blant annet er vi i Asia, Mexico, Canada og masse ulike land. Som et av verdens største selskap og det er på tide å ha ett merkenavn. Jeg vet at normenn ikke har noe forhold til Circle K, men det skal de få, lover Norgessjefen.

Han ser både utfordringer og muligheter knyttet til omstillingen.

Vi må få nordmenn til å forstå at vi er like bra som Statoil og enda litt bedre. Samtidig er det slik at når man er en stor familie, og det gjøres mye bra i de ulike landene, så kan vi stjele og ta inn noe av det på det norske markedet. Det kan komme kundene til gode.

Les hele saken og se flere bilder i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE