ANNONSE

Grønn trend legges på is

Grønn trend legges på is

FRYKTER EKSOS-BOOM: NAF er bekymret for at det blir mer eksos på veiene når det i statsbudsjettet ikke legges opp til å belønne miljøvennlig bilbruk.

I statsbudsjettet foreslår regjeringen lettelser i bilavgiftene på 1,35 milliarder kroner. Men Norges Autombil-Forbund synes det er rart at avgiftene for miljøbiler er på stedet hvil.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

SAVNER GRØNN GEVINST: Administerende direktør Stig Skjøstad i NAF frykter mer eksos på veiene når det i statsbudsjettet ikke legges opp til å belønne miljøvennlig bilbruk (Foto: Erik Norrud).

Se bildet større

DÅRLIG INFRASTRUKTUR: Leder Arild Christiansen for NAF Oslo og Omegn mener Oslo vokser i rekordfart uten at det foreligger noen god veiløsning (Foto: NAF Oslo og Omegn).

- Vi er overrasket over at en borgerlig regjering ikke følger opp en god trend med avgiftslette for miljøvennlige og trafikksikre biler, sier direktør Stig Skjøstad i NAF.

Under den rød-grønne regjeringen har det vært en jevn nedgang i bilavgiftene til nye og «grønne» biler. I snitt har det vært 40.000 kroner billigere å drifte miljøvennlige biler, ettersom bilavgiftene helt siden 2007 er blitt flyttet fra motorrommet til det som kommer ut av eksospotta.

- Vi er skuffet over at regjeringen ikke griper sjansen og gjør vanlige familiebiler med lave utslipp enda rimeligere. De er rett og slett mindre fremtidsrettet enn de rød-grønne, sier Skjøstad.

Han legger til at de siste åtte års grønne trend har vært i tråd med NAFs bilavgiftspolitikk.

Frykter mer eksos

NAF-direktøren påpeker at bilavgiftene er et effektivt verktøy for å styre folks valg av bil. Siden det har vært gunstigere å kjøpe en miljøvennlig bil de siste årene, har man sett en økning i salget av slike type biler. Skjøstad er redd for at CO2-utslippet fra nye biler solgt i Norge vil gå opp igjen, etter en kraftig nedgang.

Han etterlyser også flere ladbare hybrider på norske veier.

- Det må være minst 30.000 ladbare hybrider på norske veier i 2020, og da må denne biltypen hjelpes inn på markedet. Nå blir dette i beste fall forsinket, mener Skjøstad.

Reduksjon på 35 prosent i omregistreringsavgiften er gode nyheter. Det samme gjelder Solberg-regjeringens satsing på de nyeste bruktbilene - som får de største lettelsene.

- Dette er bra. Flere vil nå kunne bytte ut sin gamle bil med en nyere bil, slår Skjøstad fast.

Dårlig infrastruktur

Leder Arild Christiansen for NAF Oslo og Omegn hadde håpet på å at den vanlige avgiftene på ny bil ville blitt senket som et forslag i det fremlagte statsbudsjettet.

- Hadde man kuttet i avgiftene der ville nok mange byttet til en ny bil uten utslipp, sier han.

- Hvordan opplever du forurensningsnivået i forbindelse med biltrafikken her i Oslo?

- Forskjellige værtyper bestemmer det. På en normal dag i Oslo er det ikke veldig plagsomt, men dersom lavtrykket holdes nede er det besværlig, svarer Christiansen.

- Men mange biler skal gjennom denne byen. Jeg ser fordelen med sykling, men man trenger bil også. Jeg mener problemet er at utbyggingen går så fort, og så klarer ikke infrastrukturen å slå følge, legger han til.

- Der har vi noe å jobbe med, og mot - ikke minst.

Kjøp og salg av elbil

I statsbudsjettet foreslås det å halvere vektårsavgiften for å redusere kostnadene til norsk lastebilnæring. Samtidig er det ønskelig å kutte i engangsavgiften på motorsykler og snøscootere med rundt 30 prosent, og å fjerne hele årsavgiften for campingvogner.

Regjeringen varsler at de har et klart mål om å innføre merverdiavgiftsfritak for leasing av elbiler og omsetning av elbatterier, slik det ble vedtatt i fjorårets statsbudsjett, men dette fritaket reiser EØS-rettslige problemstillinger og må derfor kunngjøres til EFTAs overvåkningsorgan (ESA) før det kan innføres.

- Departementet har sett det nødvendig å gjøre et grundig forarbeid, og er nå i ferd med å sluttføre arbeidet med notifikasjonen og vil sende den til ESA i høst. Fritaket vil bli iverksatt så snart ESAs godkjennelse foreligger, skrives det i pressemeldingen.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE