Han er én av fem som kjører Tesla-taxi

Han er én av fem som kjører Tesla-taxi

KJØRTE FOR ELEKTRISK: Taxisjåfør Abulfath Frouzandehjoo byttet ut dieselbilen med Tesla. Han sparer både penger og miljøet.

Rundt 150 løyvehavere bytter bil i løpet av året. Bellona og Oslo Taxi håper flere går over til miljøbil. Abulfath Frouzandehjoo er en av få sjåfører som kjører klimanøytralt.

Skrevet av:

Oppdatert:
01.02.2017 kl 10:54

Han har jobbet som taxisjåfør siden 1997. For 18 måneder siden bestemte han seg for å bytte bort dieselbilen med en elektrisk variant. Valget falt på Tesla.

– Jeg ville skåne miljøet. Det er utrolig dårlig luft her i Oslo, sier Abulfath Frouzandehjoo til Akers Avis Groruddalen.

Han fastslår at gresset er grønnere på den andre siden.

Jeg sparer minst 12.000 kroner i måneden på å ikke fylle diesel, jeg slipper å betale bompengeavgift og jeg kan parkere gratis, smiler Frouzandehjoo.

Likevel er han en av få innenfor taxinæringen som gjennomfører et grønt bytte. I Oslo er det i dag rundt 20 elbil-drosjer. Bare fem av dem er Tesla. Oslo Taxi alene representerer 2.500 taxisjåfører hvor nærmere 820 av disse har løyve.

Elektriske myter

– Mitt inntrykk er at de fleste taxisjåfører trenger å bli litt omskolert, sier Frouzandehjoo.

– På hvilken måte?

– Det er så mange myter om elbil. Mange tror det er fare for å gå tom for strøm, men i snitt kjører man 25 mil på én vakt. Det er milevis unna tomt batteri, forsikrer han.

Tesla-sjåføren mener alle har et miljøansvar, og er glad for at han kan lette sine skuldre.

Nå kjører jeg rundt med god samvittighet.

Frouzandehjoo var til stede på Bjerkebanen onsdag. Her gjennomførte Bellona hovedstadens første miljøbildag i samarbeid med Oslo Taxi. Taxisjåfører ble presentert for bilprodusenter som tilbyr miljøbiler. Målet er å få sjåførene til å bytte til en el- eller hybridbil neste gang de skal gjennomføre et bilbytte.

Noen må bane vei

Oslo har mål om nullutslipp innen 2050. Fagsjef i Bellona, Hallstein Havåg, påpeker at taxinæringen ikke står for en stor andel av utslippene fra transportsektoren i Oslo. Likevel konkluderer han med at all kollektivtransport må bli utslippsfri, og at noen må gå foran og drive utviklingen videre.

– Aktører som Oslo Taxi kan være «early movers» slik at infrastrukturen er på plass og resten kan følge etter. Utvikling av infrastruktur er ekstremt viktig for å legge til rette for miljøbiler. Stat og kommune må ta hovedansvaret der, mener Havåg.

Han legger til:

Rundt 150 av løyvehaverne bytter bil i løpet av året. Så fort man får en mulighet hvor man ser det som et reellt valg å kjøpe en nullutslippsbil, da vil et miljøskifte skje veldig fort.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!