Han er én av fem som kjører Tesla-taxi

Han er én av fem som kjører Tesla-taxi

KJØRTE FOR ELEKTRISK: Taxisjåfør Abulfath Frouzandehjoo byttet ut dieselbilen med Tesla. Han sparer både penger og miljøet.

Rundt 150 løyvehavere bytter bil i løpet av året. Bellona og Oslo Taxi håper flere går over til miljøbil. Abulfath Frouzandehjoo er en av få sjåfører som kjører klimanøytralt.

Skrevet av:

Oppdatert:
14.09.2015 kl 12:59

Han har jobbet som taxisjåfør siden 1997. For 18 måneder siden bestemte han seg for å bytte bort dieselbilen med en elektrisk variant. Valget falt på Tesla.

– Jeg ville skåne miljøet. Det er utrolig dårlig luft her i Oslo, sier Abulfath Frouzandehjoo til Akers Avis Groruddalen.

Han fastslår at gresset er grønnere på den andre siden.

Jeg sparer minst 12.000 kroner i måneden på å ikke fylle diesel, jeg slipper å betale bompengeavgift og jeg kan parkere gratis, smiler Frouzandehjoo.

Likevel er han en av få innenfor taxinæringen som gjennomfører et grønt bytte. I Oslo er det i dag rundt 20 elbil-drosjer. Bare fem av dem er Tesla. Oslo Taxi alene representerer 2.500 taxisjåfører hvor nærmere 820 av disse har løyve.

Elektriske myter

– Mitt inntrykk er at de fleste taxisjåfører trenger å bli litt omskolert, sier Frouzandehjoo.

– På hvilken måte?

– Det er så mange myter om elbil. Mange tror det er fare for å gå tom for strøm, men i snitt kjører man 25 mil på én vakt. Det er milevis unna tomt batteri, forsikrer han.

Tesla-sjåføren mener alle har et miljøansvar, og er glad for at han kan lette sine skuldre.

Nå kjører jeg rundt med god samvittighet.

Frouzandehjoo var til stede på Bjerkebanen onsdag. Her gjennomførte Bellona hovedstadens første miljøbildag i samarbeid med Oslo Taxi. Taxisjåfører ble presentert for bilprodusenter som tilbyr miljøbiler. Målet er å få sjåførene til å bytte til en el- eller hybridbil neste gang de skal gjennomføre et bilbytte.

Noen må bane vei

Oslo har mål om nullutslipp innen 2050. Fagsjef i Bellona, Hallstein Havåg, påpeker at taxinæringen ikke står for en stor andel av utslippene fra transportsektoren i Oslo. Likevel konkluderer han med at all kollektivtransport må bli utslippsfri, og at noen må gå foran og drive utviklingen videre.

– Aktører som Oslo Taxi kan være «early movers» slik at infrastrukturen er på plass og resten kan følge etter. Utvikling av infrastruktur er ekstremt viktig for å legge til rette for miljøbiler. Stat og kommune må ta hovedansvaret der, mener Havåg.

Han legger til:

Rundt 150 av løyvehaverne bytter bil i løpet av året. Så fort man får en mulighet hvor man ser det som et reellt valg å kjøpe en nullutslippsbil, da vil et miljøskifte skje veldig fort.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!