Han er én av fem som kjører Tesla-taxi

Han er én av fem som kjører Tesla-taxi

KJØRTE FOR ELEKTRISK: Taxisjåfør Abulfath Frouzandehjoo byttet ut dieselbilen med Tesla. Han sparer både penger og miljøet.

Rundt 150 løyvehavere bytter bil i løpet av året. Bellona og Oslo Taxi håper flere går over til miljøbil. Abulfath Frouzandehjoo er en av få sjåfører som kjører klimanøytralt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
01.02.2017 kl 10:54

Se bildet større

SAMARBEIDER: Daglig leder Bjørn Rebne i Oslo Taxi (f.v.) og fagsjef Hallstein Havåg hos Bellona.

FAKTA OM ELBIL:

• har ingen utslipp av helseskadelige avgasser og støyer mindre enn tradisjonelle biler.

• har ingen utslipp av klimagassen CO2 så lenge elektrisiteten er fra fornybar energi som sol-, vind- eller vannkraft. Det er hva alle elbiler i Norge bruker.

• har typisk en rekkevidde på 75-150 km pr. lading i Norge. Men enkelte modeller har både kortere eller lengre rekkevidde.

• rekkevidden avhenger av kjøreforhold som temperatur og topografi, kjørestilen du selv velger og batterienes alder.

• koster foreløpig litt mer enn tilsvarende bensin og dieselbiler, selv med fritak for engangsavgift og mva.

• driftskostnadene er lavere på grunn av billig strøm og svært energieffektiv elmotor.

• kan kjøre gratis gjennom bomringen, kjøre i kollektivfeltet og parkere gratis på kommunale parkeringsplasser.

• med lading fra vanlig stikkontakt kan vi fylle et tomt batteri på 6-9 timer, med hurtiglading kan vi få raskere påfyll av strøm på 15-30 minutter.

Kilde: Elbilforeningen.

Han har jobbet som taxisjåfør siden 1997. For 18 måneder siden bestemte han seg for å bytte bort dieselbilen med en elektrisk variant. Valget falt på Tesla.

– Jeg ville skåne miljøet. Det er utrolig dårlig luft her i Oslo, sier Abulfath Frouzandehjoo til Akers Avis Groruddalen.

Han fastslår at gresset er grønnere på den andre siden.

Jeg sparer minst 12.000 kroner i måneden på å ikke fylle diesel, jeg slipper å betale bompengeavgift og jeg kan parkere gratis, smiler Frouzandehjoo.

Likevel er han en av få innenfor taxinæringen som gjennomfører et grønt bytte. I Oslo er det i dag rundt 20 elbil-drosjer. Bare fem av dem er Tesla. Oslo Taxi alene representerer 2.500 taxisjåfører hvor nærmere 820 av disse har løyve.

Elektriske myter

– Mitt inntrykk er at de fleste taxisjåfører trenger å bli litt omskolert, sier Frouzandehjoo.

– På hvilken måte?

– Det er så mange myter om elbil. Mange tror det er fare for å gå tom for strøm, men i snitt kjører man 25 mil på én vakt. Det er milevis unna tomt batteri, forsikrer han.

Tesla-sjåføren mener alle har et miljøansvar, og er glad for at han kan lette sine skuldre.

Nå kjører jeg rundt med god samvittighet.

Frouzandehjoo var til stede på Bjerkebanen onsdag. Her gjennomførte Bellona hovedstadens første miljøbildag i samarbeid med Oslo Taxi. Taxisjåfører ble presentert for bilprodusenter som tilbyr miljøbiler. Målet er å få sjåførene til å bytte til en el- eller hybridbil neste gang de skal gjennomføre et bilbytte.

Noen må bane vei

Oslo har mål om nullutslipp innen 2050. Fagsjef i Bellona, Hallstein Havåg, påpeker at taxinæringen ikke står for en stor andel av utslippene fra transportsektoren i Oslo. Likevel konkluderer han med at all kollektivtransport må bli utslippsfri, og at noen må gå foran og drive utviklingen videre.

– Aktører som Oslo Taxi kan være «early movers» slik at infrastrukturen er på plass og resten kan følge etter. Utvikling av infrastruktur er ekstremt viktig for å legge til rette for miljøbiler. Stat og kommune må ta hovedansvaret der, mener Havåg.

Han legger til:

Rundt 150 av løyvehaverne bytter bil i løpet av året. Så fort man får en mulighet hvor man ser det som et reellt valg å kjøpe en nullutslippsbil, da vil et miljøskifte skje veldig fort.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Nøkkelord

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.