Ikke penger til Fossumdiagonalen

Ikke penger til Fossumdiagonalen

 

Trondheimsveiens fire felt slynger seg mellom boområder i Groruddalen. Nesten 35.000 biler kjører forbi kun meter fra folks boliger hver dag. Nå reagerer lokale politikere på at byrådet likevel ikke ønsker å prioritere å nedgradere Trondheimsveien.

Tekst:

Publisert:

 Planen har nemlig vært at Fossumdiagonalen skal bidra til at mest mulig trafikk skal overføres fra Trondheimsveien - via en tunnel - til Østre Aker vei, slik at beboerne langs strekningen Årvoll-Gjelleråsen skal få bedre bomiljø. 

I byrådets forslag til handlingsprogram for Oslopakke 3 for årene 2011 til 2014 er imidlertid Fossumdiagonalen nedprioritert.

I stedet foreslår nå byrådet at det skal settes av penger til  blant annet  prosjektene E18 Vestkorridoren og planlegging av Manglerudtunnelen.

 

Viktig prosjekt

Dette reagerer lokalpolitikerne i både Bjerke og Grorud på. I går, tirsdag, var representanter fra de to bydelene derfor i møte med bystyrets Samferdsels- og miljøkomité for å påpeke hvor viktig det er at Fossumdiagonalen blir realisert raskest mulig.

BU-leder Torstein Winger (Ap) mener at prosjektet er veldig viktig for Groruddalens fremtid.

- Vi må si ifra om hvor viktig dette prosjektet er til politikerne i rådhuset, sier han, og fortsetter:

- Det er viktig både med tanke på miljøet i Groruddalen. Vi har god dokumentasjon på at det er belastende å bo langs Trondheimsveien.

 

35.000 biler

Beregninger viser at det kjører litt under 35.000 biler forbi Veitvet/Sletteløkka på Trondheimsveien hver dag, mens det kjører nesten 22.000 forbi Grorud. Ved bygrensa passerer det rundt 20.000 biler, og dette er biler som vil ledes bort fra Trondheimsveien når Fossumdiagonalen står ferdig.

Winger forteller at beboere i nærheten av veien klager på blant annet støy, og at støymålinger flere steder langs Trondheimsveien viser at det ligger langt over akseptabelt støynivå. 

Mange boliger ligger innenfor det som defineres som røde og gule soner. 

 

Viktig budskap

- Hva var deres viktigste budskap til komiteen?

- Jeg tok opp spesielt to ting. Det første er at det må settes av midler til Fossumdiagonalen. Det andre punktet er at det foretas må foretas strakstiltak. Da tenker jeg på både støyskjerming og reduksjon av fartsgrensa permanent hele året.

BU-leder i Grorud, Anders Røberg-Larsen, støtter sin kollega Winger.

- Fossumdiagonalen er kjempeviktig. Vi forventer at den kommer, og den kan ikke nedprioriteres i denne perioden. Det er veldig oppsiktsvekkende at man nå velger å skyve Fossumdiagonalen ut av dette handlingsprogrammet. Dette er en veiløsning som har vært planlagt og prioritert i mange år, og er helt avgjørende for reduksjon av luft- og støyforurensing i Groruddalen, sier Røberg-Larsen.

Han trekker dessuten fram at Fossumdiagonalen, ved siden av E6-lokket, har vært en av Arbeiderpartiets viktigste saker i Oslopakke 3.

 

Lokale kjemper

Bjerke Arbeiderparti med leder Bjørn Lundberg i spissen har dessuten sendt et brev til partistyret i Oslo Ap hvor det bes om de tar opp saken. 

- Bjerke Arbeiderparti går sterkt imot styringsgruppens vurdering når det gjelder utsettelse av etablering av Fossumdiagonalen, står det i brevet. 

I brevet tas det også opp utfordringer knyttet til levekår, støy og forurensing. 

- Styret i Bjerke Arbeiderparti ber Oslo Arbeiderparti og Arbeiderpartiets gruppe i bystyret om å arbeide for at planlegging av Fossumdiagonalen blir tatt inn i Handlingsprogrammet for Oslopakke 3 (2011-2014) med sikte på utbygging fra og med 2015, avsluttes brevet med.

 

Byrådets forslag

Det lykkes ikke Akers Avis Groruddalen å få kommentar fra samferdselsbyråd Jøran Kallmyr før avisen gikk i trykken. Tidligere har han imidlertid uttalt til denne avisen at han ikke tror Fossumdiagonalen er det veiprosjektet som vil løse trafikkutfordringene.

- Jeg synes ikke Fossumdiagonalen er en optimal løsning og da er jeg villig til å flytte på prosjektet, sa han i fjor - og det er nettopp dette han nå foreslår.

Den gang uttalte han også følgende:

- Dessuten tror jeg de som trodde vi skulle bli kvitt trafikkproblemer gjennom diagonalen

tar feil. Jeg tror derimot det kan bli mer kø av å nedgradere Trondheimsveien,

sier Kallmyr.

 

Rokker ved enigheten

Neste uke behandles saken av bystyret - og det er mye som står på spill. Det kan føre til at hele kompromisset om Oslopakke 3 sprekker, dersom ikke alle partiene er enige om omprioriteringene i handlingsprogrammet.

I SVs bystyregruppe er de absolutt ikke fornøyde med at E18 i vest prioriteres til fordel for Fossumdiagonalen.

- Nå begynner man å rokke ved enigheten rundt Oslopakke 3. Hvis enigheten ryker, så er det bråstopp på alle prosjektene. 

- Jeg er rett og slutt litt forbanna. Dette gjør byrådet helt bevisst. Man har dessuten kommet mye lengre med Fossumdiagonalen enn de andre prosjektene i pakka. Dette var det første prosjektet som skulle startes opp, sier Andreas Behring (SV).

 

Verdifullt prosjekt

Rune Gerhardsen, Aps gruppeleder i bystyret, forholder seg til vedtak som er fattet. Han påpeker imidlertid at det er diskusjoner om finansieringen av Oslopakke 3. 

- Vi er nødt til å gjøre endringer og justeringer, men det er ikke tatt noen beslutning på at noe skal ut av pakka. Det vil heller ikke være enighet i bystyret om å ta noe ut. 

- Hvor viktig er Fossumdiagonalen?

- Jeg ser på det som et meget verdifullt prosjekt.

Han innrømmer dessuten at det vil sende et veldig dårlig signal til Groruddalen dersom E18 Vestkorridoren settes i gang.

- Når tror du Fossumdiagonalen realiseres?

- Den ligger litt ut i tid. Jeg tør ikke gjøre vurderinger på stående fot om når den kommer, sier Gerhardsen.

 

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.