Ikke penger til Fossumdiagonalen

Ikke penger til Fossumdiagonalen

 

Trondheimsveiens fire felt slynger seg mellom boområder i Groruddalen. Nesten 35.000 biler kjører forbi kun meter fra folks boliger hver dag. Nå reagerer lokale politikere på at byrådet likevel ikke ønsker å prioritere å nedgradere Trondheimsveien.

Skrevet av:

 Planen har nemlig vært at Fossumdiagonalen skal bidra til at mest mulig trafikk skal overføres fra Trondheimsveien - via en tunnel - til Østre Aker vei, slik at beboerne langs strekningen Årvoll-Gjelleråsen skal få bedre bomiljø. 

I byrådets forslag til handlingsprogram for Oslopakke 3 for årene 2011 til 2014 er imidlertid Fossumdiagonalen nedprioritert.

I stedet foreslår nå byrådet at det skal settes av penger til  blant annet  prosjektene E18 Vestkorridoren og planlegging av Manglerudtunnelen.

 

Viktig prosjekt

Dette reagerer lokalpolitikerne i både Bjerke og Grorud på. I går, tirsdag, var representanter fra de to bydelene derfor i møte med bystyrets Samferdsels- og miljøkomité for å påpeke hvor viktig det er at Fossumdiagonalen blir realisert raskest mulig.

BU-leder Torstein Winger (Ap) mener at prosjektet er veldig viktig for Groruddalens fremtid.

- Vi må si ifra om hvor viktig dette prosjektet er til politikerne i rådhuset, sier han, og fortsetter:

- Det er viktig både med tanke på miljøet i Groruddalen. Vi har god dokumentasjon på at det er belastende å bo langs Trondheimsveien.

 

35.000 biler

Beregninger viser at det kjører litt under 35.000 biler forbi Veitvet/Sletteløkka på Trondheimsveien hver dag, mens det kjører nesten 22.000 forbi Grorud. Ved bygrensa passerer det rundt 20.000 biler, og dette er biler som vil ledes bort fra Trondheimsveien når Fossumdiagonalen står ferdig.

Winger forteller at beboere i nærheten av veien klager på blant annet støy, og at støymålinger flere steder langs Trondheimsveien viser at det ligger langt over akseptabelt støynivå. 

Mange boliger ligger innenfor det som defineres som røde og gule soner. 

 

Viktig budskap

- Hva var deres viktigste budskap til komiteen?

- Jeg tok opp spesielt to ting. Det første er at det må settes av midler til Fossumdiagonalen. Det andre punktet er at det foretas må foretas strakstiltak. Da tenker jeg på både støyskjerming og reduksjon av fartsgrensa permanent hele året.

BU-leder i Grorud, Anders Røberg-Larsen, støtter sin kollega Winger.

- Fossumdiagonalen er kjempeviktig. Vi forventer at den kommer, og den kan ikke nedprioriteres i denne perioden. Det er veldig oppsiktsvekkende at man nå velger å skyve Fossumdiagonalen ut av dette handlingsprogrammet. Dette er en veiløsning som har vært planlagt og prioritert i mange år, og er helt avgjørende for reduksjon av luft- og støyforurensing i Groruddalen, sier Røberg-Larsen.

Han trekker dessuten fram at Fossumdiagonalen, ved siden av E6-lokket, har vært en av Arbeiderpartiets viktigste saker i Oslopakke 3.

 

Lokale kjemper

Bjerke Arbeiderparti med leder Bjørn Lundberg i spissen har dessuten sendt et brev til partistyret i Oslo Ap hvor det bes om de tar opp saken. 

- Bjerke Arbeiderparti går sterkt imot styringsgruppens vurdering når det gjelder utsettelse av etablering av Fossumdiagonalen, står det i brevet. 

I brevet tas det også opp utfordringer knyttet til levekår, støy og forurensing. 

- Styret i Bjerke Arbeiderparti ber Oslo Arbeiderparti og Arbeiderpartiets gruppe i bystyret om å arbeide for at planlegging av Fossumdiagonalen blir tatt inn i Handlingsprogrammet for Oslopakke 3 (2011-2014) med sikte på utbygging fra og med 2015, avsluttes brevet med.

 

Byrådets forslag

Det lykkes ikke Akers Avis Groruddalen å få kommentar fra samferdselsbyråd Jøran Kallmyr før avisen gikk i trykken. Tidligere har han imidlertid uttalt til denne avisen at han ikke tror Fossumdiagonalen er det veiprosjektet som vil løse trafikkutfordringene.

- Jeg synes ikke Fossumdiagonalen er en optimal løsning og da er jeg villig til å flytte på prosjektet, sa han i fjor - og det er nettopp dette han nå foreslår.

Den gang uttalte han også følgende:

- Dessuten tror jeg de som trodde vi skulle bli kvitt trafikkproblemer gjennom diagonalen

tar feil. Jeg tror derimot det kan bli mer kø av å nedgradere Trondheimsveien,

sier Kallmyr.

 

Rokker ved enigheten

Neste uke behandles saken av bystyret - og det er mye som står på spill. Det kan føre til at hele kompromisset om Oslopakke 3 sprekker, dersom ikke alle partiene er enige om omprioriteringene i handlingsprogrammet.

I SVs bystyregruppe er de absolutt ikke fornøyde med at E18 i vest prioriteres til fordel for Fossumdiagonalen.

- Nå begynner man å rokke ved enigheten rundt Oslopakke 3. Hvis enigheten ryker, så er det bråstopp på alle prosjektene. 

- Jeg er rett og slutt litt forbanna. Dette gjør byrådet helt bevisst. Man har dessuten kommet mye lengre med Fossumdiagonalen enn de andre prosjektene i pakka. Dette var det første prosjektet som skulle startes opp, sier Andreas Behring (SV).

 

Verdifullt prosjekt

Rune Gerhardsen, Aps gruppeleder i bystyret, forholder seg til vedtak som er fattet. Han påpeker imidlertid at det er diskusjoner om finansieringen av Oslopakke 3. 

- Vi er nødt til å gjøre endringer og justeringer, men det er ikke tatt noen beslutning på at noe skal ut av pakka. Det vil heller ikke være enighet i bystyret om å ta noe ut. 

- Hvor viktig er Fossumdiagonalen?

- Jeg ser på det som et meget verdifullt prosjekt.

Han innrømmer dessuten at det vil sende et veldig dårlig signal til Groruddalen dersom E18 Vestkorridoren settes i gang.

- Når tror du Fossumdiagonalen realiseres?

- Den ligger litt ut i tid. Jeg tør ikke gjøre vurderinger på stående fot om når den kommer, sier Gerhardsen.

 

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!