- Ingen tar ansvar for farlige Årvollveien

- Ingen tar ansvar for farlige Årvollveien

 

Byens farligste skolevei, Årvollveien, er fortsatt like farlig. Bare noen få dager inn i det nye året skjedde nok en stygg ulykke i Årvollveien. Likevel blir ingenting gjort.

Skrevet av:

- Nå har det skjedd nok en front mot front ulykke i Årvollveien. Dette er den sjette ulykken på seks måneder. Den siste ulykken skjedde på nøyaktig samme sted som de tre siste ulykkene i fotgjengerfeltet etter den krappe høyresvingen ved inn- og utkjørselen til Årvoll skole. - Nå må noen ta ansvar, sier beboer i Årvollveien Jan Slåtto Jensen. Han har lenge forsøkt å få noen til å ta ansvar å gjøre noe med fartsgrensen og skiltingen i Årvollveien som daglig brukes som skolevei av over syv hundre skolebarn. Høy fartsgrenseJensen mener det er et stort under at det ikke er gått menneskeliv etter som bilene til stadighet havner på fortauet etter kollisjonene. - Problemet er en kombinasjon av fart og den krappe høyresvingen. At det er grense på 50 kilometer i timen i denne veien er helt hinsides, da det faktisk er vanskelig å kjøre såpass fort i den første svingen ved Årvollveien nummer åtte, sier Jensen. - Samtidig som veien loser over syv hundre skolebarn til Oslos største skole, spør jeg igjen, hvorfor blir det ikke gjort noe for å bedre trafikksituasjonen i Årvollveien, sier Jensen. HastetiltakJensen har tidligere kommet med ønsker og krav til hva som bør gjøres for å forbedre situasjonen. Han viser til tidligere ønsker og understreker at de viktigste tiltakene det bør føres hastetiltak på er å sette ned fartsgrensen til 40 kilometer i timen og lage fartshumper. - Det bør skiltes med ny fartsgrense ved innkjøringen i Årvollveien, i første sving før Årvoll senter og videre oppover Årvollveien. Det bør lages en fartshump utenfor Årvollveien 6, for å dempe råkjøring på langstrekningen i Årvollveien 1 til 10. Det bør også settes opp en fartshump ved Årvoll aenter for å dempe farten foran fotgjengerfeltet hvor det daglig ferdes mange mennesker, mener Jensen. Fortvilte beboereBeboerne i Årvollveien, foreldre av skolebarn på Årvoll skole, eldre og småbarnsfamilier i nærmiljøet er sterkt fortvilte over de forhold de må leve under. - Vi syns det er uakseptabelt at samferdselsdepartementet argumenterer med at fartsgrensen ikke settes ned til 40 kilometer i timen fordi lignende prosjekter erfaringsvis ikke gir redusert fart. Det sies også at fartshumper ikke bygges fordi Oslo Sporveier hevder at dette ødelegger og driver stor slitasje på bussene som går i Årvollveien. Dersom disse argumentene settes fremfor menneskeliv og trafikksikkerheten til skolebarn ved Oslos største skole, er det noe veldig galt med tankegangen og prioriteringer i samferdselsetaten, sier Jensen. Lavere fart på FrysjaJensen trekker fram et eksempel fra Frysjaveien i Bydel Nordre Aker hvor fartsgrensen er 40 kilometer i timen. - Frysjaveien er et område hvor det ikke bor ett menneske. Det er kun industri og bedrifter i området. Hvorfor er fartsgrensen i et sterkt befolket område lokalisert høyere enn i et næringsområde? Det virker som det ligger lite menneskelige tanker bak skilting og setting av fartsgrenser i de enkelte bydelene, sier Jensen som berømmer fremragende innsats og vilje i saken fra Bydel Bjerkes side. Vurderer ulike tiltakSamferdselsetaten skal i løpet av vinteren og våren vurdere forskjellige tiltak for å bedre trafikksikkerheten i Årvollveien.Tor O. Mangset i samferdselsetaten uttalte på et møte angående Årvollveien at et fartsgrenseskilt på 50 kilometer i timen skulle settes opp ved innkjøringen til Årvollveien umiddelbart. Skiltet har ennå ikke kommet på plass, men Mangset hevder at skiltet er like om hjørnet. - Skiltet kommer nok i løpet av et par tre uker. Det er lange køer og lister som gjør at det tar tid, sier Mangset. Fortau og midtlinjeSamferdselsetaten vil i løpet av våren vurdere om det skal lages en midtlinje i Årvollveien. - Vi skal også i løpet av vinteren eller våren vurdere om det skal lages et fortau fra rundkjøringen ved Årvollveien og fram til Bård skolemesters vei hvor det ikke er fortau i dag.  Å sette ned fartsgrensen til 40 kilometer i timen er noe vi kommer til å vurdere, men som tar ennå lenger tid. - Det er riktig at vi tar hensyn til at Oslo Sporveier ødelegger bussene sine i fartshumper. Fartshumper og fartsgrense har en sammenheng. Skal man ha fartshumper, må fartsgrensen være lavere enn det den er i dag. Dette er noe som vurderes samlet og gjelder alle samleveier i Oslo, sier Mangset.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!