Kan bli mer trafikk på veiene

Kan bli mer trafikk på veiene

 

Det er ikke sikkert helikopterstøy er den eneste ulempen med et beredskapssenter på Nyland. Du kan også forvente deg økt trafikk på veinettet.

Skrevet av:

Godstransportører og fagbevegelsen frykter nemlig mer trafikk på veiene når regjeringen velger å gi tommelen opp for etableringen av politiets nye beredskapssenter med helikopterbase på Nyland.

 

Regjeringens valg av tomt til politiets nye beredskapssenter motstand hos både LO og transportører på Alnabruterminalen.

 

- I går sendte samferdselsministeren brev til NSB og Jernbaneverket, hvor det ble gitt beskjed om at den aktuelle tomten på Alna i Groruddalen skal stilles til disposisjon til dette formålet. Tomten eies i dag av NSBs eiendomsselskap, ROM-eiendom. Og vi vil foreslå å bevilge penger i neste års statsbudsjett til  prosjektering av dette senteret, opplyste Stoltenberg i sin redegjørelse til Stortinget på tirsdag.

 

Det er ikke musikk i ørene til de som jobber med godstransport.

 

 

Informasjonssjef Einar Spurkeland i Schenker AS mener det ikke er plass til både et beredskapssenter med helikopterbase og en større Alnabruterminal.

 

- Terminalkapasiteten er allerede sprengt. Det er for liten plass til å flytte gods fra vei til bane, sier Spurkeland, og fortsetter:

 

- Dette vil føre til mer trafikk i nærområdet rundt Alnabru. De som har klaget på at det er mye trafikk nå, vil nok merke hva mye trafikk virkelig er når helikopterbasen og beredskapssenteret er på plass. Helikoptertrafikken vil også medføre økt støy i Groruddalen.

 

Han påpeker at det vil bli vanskelig å flytte gods fra vei til bane - dersom beredskapssenteret lokaliseres ved terminalen, som egentlig trenger større områder enn i dag.

 

 

Spurkeland frykter også at dette skyver moderniseringen av Alnabruterminalen ut i tid. Han mener oppgraderingen av Alnabruterminalen bør skje nå og ikke utsettes til etter at beredskapssenter og helikopterbase er bygget.

 

- Vi er redd for at man vil avvente moderniseringen av jernbaneterminalen inntil beredskapssentret har funnet sin plass.

 

Et annet resultat er at vi risikerer også at det bygges opp mindre terminaler i og rundt Oslo, sier han.

Det betyr ikke nødvendigvis at det blir mindre trafikk rundt Alnabruterminalen, siden det godset som skal lastes over på tog fortsatt må innom terminalen.

 

Han påpeker at det kun er plasseringen, og ikke selve beredskapssenteret de reagerer på, og mener det bør vurderes andre steder i Osloområdet for et slikt senter.  

 

- Det kunne for eksempel ligget på Fornebu, sier Spurkeland.

 

 

 

LO i Oslo frykter også at et beredskapssenter vil spise av arealet terminalen skulle vokse seg inn i.

 

- Vi synes det er helt ok at det blir etablert et slikt senter, men vi frykter det kommer til å ta områder fra Alnabruterminalen, sier Roy Pedersen, leder i LO i Oslo, som også har fått støtte av LO sentralt.

 

- Vårt hovedanliggende er at vi ønsker mer gods over fra vei til bane. Skal vi klare det må terminalen videreutvikles, sier Pedersen.

 

Et beredskapssenter like nord for dagens terminal, mener han altså vil stikke kjepper i hjulene for å få til en slik utvikling.

 

Han trekker også fram at man foreløpig vet lite om hva slags støy en slik helikopterbase vil generere. LO i Oslo har jobbet med å få ut rapporten om hvor stor plage dette vil være, men har foreløpig ikke fått tilgang til disse.

Som alternativ til Alnabru har de pekt på Lahaugmoen.

 

 

Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og Norsk Jernbaneforbund (NJF) har sendt et brev til samferdselsministeren der de utrykker sin bekymring over en slik etablering.

 

«Helt siden 2001, har det vært arbeidet med planene om å bygge ut en framtidsrettet godsterminal på Alnabru som kan være i stand til å håndtere en kraftig økning av transport av gods på bane. En slik terminal er helt nødvendig hvis regjeringen skal nå sin klart utrykte målsetting om å få en større andel av innenlands godstransport over fra veg til bane,» skriver de to forbundslederne Roger Hansen og Kjell Atle Brunborg i brevet til samferdselsministeren.

 

I brevet spør de også om hvilke konsekvenser lokaliseringen av politiets base vil få for terminalen, hvilke konsekvenser dette får for fremdriften i planarbeidet for terminalen, og om det er vurdert alternative lokaliseringer.

 

 

Det har vært arbeidet med planer for utbygging og modernisering av Alnabruterminalen i mange år. Ved flere anledninger har også representanter for regjeringen besøkt terminalen, siden det i 2009 i Nasjonal Transportplan ble stadfestet at det skal satses på å få mer godstransport over på jernbane.

 

Siden har dette arbeidet stoppet opp, og prislappen har steget betydelig.

 

Jernbaneverket forsikrer at en dobling av godstrafikken fortsatt er mulig - selv med et beredskapssenter i området, men at det ikke vil være mulig å tredoble godstrafikken på skinner.

 

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!