Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Lader opp til ny støtteordning

FORSLAG: Guri Melby (V) har sammen med KrF og Høyre fremmet et privatforslag om å forbedre støtteordningen til borettslag og sameier som ønsker å etablere ladestasjoner for elbil. De vil også innføre en rådgivingstjeneste.

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

I lys av klimatoppmøtet som ble arrangert på Furuset tirsdag 7. mars og elbil-møtet og Furuset Vels møte «Elbiler, hybrid og ladestasjoner - muligheter og utfordringer» som var torsdag kveld opplyser Venstre, Høyre og KrF at de vil kjempe for bedre støtteordning til sameier og borettslag som ønsker å etablere ladestasjon for elbiler.

- Den ordningen som er i dag for borettslag og sameier fungerer ikke for mange. Det eneste man får støtte for er dersom parkeringsplassen ikke er tilgjengelig for andre enn deg selv. I mange borettslag er det andre ting som er viktigere, for eksempel å bygge ut ny infrastruktur for strøm, eller et nytt elektrisk anlegg, sier Guri Melby (V).

- Vi foreslår en rådgivingstjeneste og en økonomisk støtteordning, fordi det er mange som ikke vet hvordan de skal innstallere slike ladestasjoner. Installasjon av ladepunkter er teknisk veldig krevende i tillegg til at det er veldig dyrt.

Vil ha med alle boligeiere

Halvparten av bilene som blir solgt i Oslo nå er enten elbiler eller ladbare hybrider.

- Vi har satset stort på etablering av flere ladepunkter i byen, men fortsatt har mange borettslag og sameier problemer med at de ikke har tilgang på lademuligheter. Undersøkelser gjennomført av Elbilforeningen viser at det i hovedsak er bileiere som bor i enebolig eller rekkehus som har valgt elbil, og foreningen peker på at dette har åpenbar sammenheng med mulighet til å lade hjemme, sier hun.

I Groruddalen finnes det en god del borettslag og sameier med folk som bor i blokk. Det er nettopp her forslaget skal spille en større rolle.

- Ordningen må bli bedre. Det er bestemt at det skal bygges 200 ladestasjoner i året, og vi mener dette også kan dobles til 400. Men vi må også få til bedre lading der folk bor.

Håper Ap slutter seg til

Saken kan bli behandlet i samferdsels- og miljøkomiteen i løpet av mars.

- Vi har allerede et klimafond som kan bevilge pengene. Jeg har troen på at Ap er positive til vårt forslag, sier hun.

De borgerlige fremmet forslag om penger til disse ordninger i forbindelse med budsjettbehandlingen i desember. Da fikk de ikke flertall.

- Hvis byrådet mener alvor med miljøambisjonene sine er det på tide at de støtter opp om konkrete tiltak som faktisk bidrar til å få ned utslippene gjennom tilrettelegging, ikke bare bruk av pisk, mener Melby.

- Flere må la bilen stå og velge kollektiv, sykkel eller gange som transportmiddel. Men vi må også sørge for at de som har behov for bil i hverdagen må oppleve de mest miljøvennlige bilene som de mest attraktive. Det krever at Oslo kommune tilrettelegger for at elbil kan bli et realistisk alternativ for mange flere.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

Har vellene reell innflytelse?

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.