Liten, men tøff

Liten, men tøff

 

Den føler seg sikkert litt ensom i Subaru-familien, den lille Subaru Justy F. Den er den minste, har bare tre sylindre og dessuten trekker den bare på to hjul.

Skrevet av:

I Subaru-familien for øvrig finner vi større biler, og de trekker gjerne på alle fire hjul.

Justy F har ingen ting å skamme seg over. Dette er en liten kvikk bil som til og med kan gi deg en sporty følelse. På mange måter kan den minne om en damesko - den ser liten ut på yttersiden, men den rommer mye innvendig. Dessuten har bilen mange gode egenskaper og en evne til å dekke en rekke daglige behov.

Motor

Med lav vekt, kompakte dimensjoner og lavt støynivå er denne motoren en av de mest effektive 1-liters motorene på markedet. Den har gode ytelser og et forbruk på bare 0,5 liter pr. mil ved kombinert kjøring. På landeveien klarer Justy F seg med bare 0,4 liter pr. mil. Den har selvsagt også et lavt CO2-utslipp.

Motoren er koblet med en 5-trinns girkasse som er svært lettbetjent. Ved flittig bruk av girstanga henger du godt i trafikken. Så en motor på 1 liter med tre sylindre og 69,3 hester behøver slett ikke bety at du er en sinke i trafikken. Vi følte på mange måter at Justy F var en liten kvikkas.

Plassforhold

Justy F ser som nevnt liten ut, og derfor ble vi svært overrasket over  plassforholdene i bilen. I forsetene har du rikelig med plass. I tillegg er setene utformet slik at  de er gode å sitte i med god støtte for både rygg og lår. Dessuten gir de også bra sidestøtte. I baksetet er det faktisk også bra plass selv for to voksne. Her er det også god plass for å sette inn et barnesete. Et pluss også for store dører med stor åpningsvinkel.

Bagasjerommet er på 225 liter, men med nedfelt bakseterygg har du et bagasjerom på 630 liter. Det er selvsagt ikke all verden for å legge ut på langtur med familien, men for de fleste andre forhold rekker det. Et stort pluss for at døra inn til bagasjerommet går så høyt opp at det ikke er fare for at du kan slå hodet inn i den.

Interiøret er enkelt, moderne og etter vår smak pent med god romfølelse. Vi finner en rekke små praktiske oppbevaringsrom som det er kjekt å ha.  Instrumentene er festet til rattet. Det vil si at om du ønsker å regulere rattet opp eller ned så følger instrumentene med og du har full kontroll over dem uansett rattvinkel. Betjeningsbryterne er store og godt merket slik at de er lette å finn fram i.

Kjøreegenskaper

En bil som bare måler 3.610 mm  i lengden og har akselavstand på 2.430 mm er på mange måter selve oppskriften på en stumpete kjøreopplevelse.

Derfor ble vi noe overrasket over oppførselen til lille Justy F. Den framsto som en lettkjørt og hyggelig bil å ha med å gjøre. Selv på svingete og dårlige veier oppførte den seg pent uten nykker av noe slag. Kort sagt trives vi med denne bilen, som på mange måter overrasket oss på en positiv måte.

En Subaru Justy F koster 149.900 kroner, og det er faktisk mye bil for pengene.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!