ANNONSE

Liten og tøff

Liten og tøff

 

Så er lille Fiat 500 tilbake på norske veier igjen etter at Fiat-fabrikken sluttet å produsere den for en del år siden. Første gang vi så Fiat 500 var i 1957, og for mange vil nok nye Fiat 500 vekke nostalgiske minner fra den tiden.

Da ryktet kom om at Fiat-fabrikken var i gang med en ny utgave av denne lille, men populære bilen, varte det ikke lenge før de første forhåndsbestillingene kom inn til Auto import Nord AS her i Groruddalen.

Over 200 Fiat 500 ble forhåndsbestilt av kunder som ikke hadde sett bilen en gang, bare i brosjyrer. Det sier litt om hvor populær denne lille bilen er. Dessuten må det værer lenge siden Fiat-importøren her i landet hadde et slikt forhåndssalg. Nå har salget nådd 300 biler og vel så det.

Når tallet ikke er blitt større så skyldes det at Fiat 500 er utsolgt. Det finnes bare noen få igjen som er ment som utstillingsbiler. Forhandlinger med fabrikken er i gang og det er muligheter for at Norge får tildelt en kvote på 180 biler i løpet av høsten.

Relanseringen av Fiat 500 viser at fabrikken er tro mot originalen, men selvsagt finner vi mye nytt og moderne i den nye modellen.

Som en damesko

Da vi satte oss inn i nye Fiat 500 følte vi at denne bilen var som en damesko - smekker og liten utvendig, men greit med innvendig plass.

Bilen er liten og vi tror dette må være en  helt perfekt bybil, en bil til shoppingturer, eller en bil for å frakte barna hit og dit. Stort sett familiens nummer to-bil. Men det kan også være en bil for mennesker som ikke stiller all verdens store krav til plassforhold i bilen, men som kanskje verdsetter dette med å kjøre billig og miljømessig foran dette med stor bil og god plass.

Nå er det slik at i forsetene er det slett ikke dårlig plass, den er overraskende bra. I baksetet derimot er det ikke all verden med plass. For barn er det helt greit. For voksne går det også, bare ikke på langturer.

Forsetene er gode å sitte i, de har lange puter som gir bra støtte for lårene og er utformet slik at du også har god sidestøtte. Ryggen har det også bra i Fiat 500 stolene. Vi må også nevne at bilen har store dører, noe som bidrar til at det er lett å komme seg inn og ut av baksetet.

Lyst og trivelig

Interiøret i Fiat 500 er lyst og trivelig. Her har du mulighet for å velge mellom et stort utvalg av farge kombinasjoner.

Vi følte oss vel bak rattet. Riktignok er rattet kun høydejusterbart og det betyr at noen finjustering av kjørestillingen ikke er mulig. Men tross dette befant vi oss vel til rette bak rattet.

Det er gøy å kjøre denne lille bilen, hvor du har god oversikt både forover, bakover og til sidene takke være store vindusflater. Den er lettkjørt og frisk.

Vår prøvebil var utstyrt med en firesylindret,  1,3 liters turbodieselmotor på 75 HK med partikkelfilter og common-rail innsprøytning. Etter vår mening er dette en motor som passer bra til denne bilen. En motor som er snill på drivstoffet idet vi målte forbruket til 0,42 liter på mila.

Vi savnet kanskje noe bedre svingradius. Du må jobbe litt ekstra i trange parkeringshus. Med det samme vi er inne på små negative ting så må nevnes at vi plundret litt med å få tak i sikkerhetsselene, og så kunne vi nok ha ønsket oss litt bedre støydemping.

Men pytt - dette blir småplukk i den store sammenheng. Fiat 500 er først og fremst en morsom bil å kjøre. Den er lettkjørt og grei. Du blir egentlig glad når du kjører den.

Bilen leveres med svært mye utstyr som standard. I tillegg til dette kan du velge mellom et stort utvalg av ekstrautstyr, utstyr som bidrar til å gjøre bilen ekstra spennende  Bilen har fått fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest. Dessuten er det fem års garanti på bilen.

Fiat 500 leveres med to forskjellige bensinmotorer, fra 1,2 liter med 69 hester og en 1,4 liter med 100 hester. Det finnes  også  en 1,3 liters diesel på 75 hester. Felles for dem alle er at de er drivstoffgjerrige.

Priser fra kroner 167.00 og opp til 207.900 alt etter hva du velger av motor og utstyr.

Det var en hyggelig uke med Fiat 500. En anbefaling: Kjør innom en forhandler og få deg en helt uforpliktende prøvetur...

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE