Liten og tøff

Liten og tøff

 

Så er lille Fiat 500 tilbake på norske veier igjen etter at Fiat-fabrikken sluttet å produsere den for en del år siden. Første gang vi så Fiat 500 var i 1957, og for mange vil nok nye Fiat 500 vekke nostalgiske minner fra den tiden.

Skrevet av:

Da ryktet kom om at Fiat-fabrikken var i gang med en ny utgave av denne lille, men populære bilen, varte det ikke lenge før de første forhåndsbestillingene kom inn til Auto import Nord AS her i Groruddalen.

Over 200 Fiat 500 ble forhåndsbestilt av kunder som ikke hadde sett bilen en gang, bare i brosjyrer. Det sier litt om hvor populær denne lille bilen er. Dessuten må det værer lenge siden Fiat-importøren her i landet hadde et slikt forhåndssalg. Nå har salget nådd 300 biler og vel så det.

Når tallet ikke er blitt større så skyldes det at Fiat 500 er utsolgt. Det finnes bare noen få igjen som er ment som utstillingsbiler. Forhandlinger med fabrikken er i gang og det er muligheter for at Norge får tildelt en kvote på 180 biler i løpet av høsten.

Relanseringen av Fiat 500 viser at fabrikken er tro mot originalen, men selvsagt finner vi mye nytt og moderne i den nye modellen.

Som en damesko

Da vi satte oss inn i nye Fiat 500 følte vi at denne bilen var som en damesko - smekker og liten utvendig, men greit med innvendig plass.

Bilen er liten og vi tror dette må være en  helt perfekt bybil, en bil til shoppingturer, eller en bil for å frakte barna hit og dit. Stort sett familiens nummer to-bil. Men det kan også være en bil for mennesker som ikke stiller all verdens store krav til plassforhold i bilen, men som kanskje verdsetter dette med å kjøre billig og miljømessig foran dette med stor bil og god plass.

Nå er det slik at i forsetene er det slett ikke dårlig plass, den er overraskende bra. I baksetet derimot er det ikke all verden med plass. For barn er det helt greit. For voksne går det også, bare ikke på langturer.

Forsetene er gode å sitte i, de har lange puter som gir bra støtte for lårene og er utformet slik at du også har god sidestøtte. Ryggen har det også bra i Fiat 500 stolene. Vi må også nevne at bilen har store dører, noe som bidrar til at det er lett å komme seg inn og ut av baksetet.

Lyst og trivelig

Interiøret i Fiat 500 er lyst og trivelig. Her har du mulighet for å velge mellom et stort utvalg av farge kombinasjoner.

Vi følte oss vel bak rattet. Riktignok er rattet kun høydejusterbart og det betyr at noen finjustering av kjørestillingen ikke er mulig. Men tross dette befant vi oss vel til rette bak rattet.

Det er gøy å kjøre denne lille bilen, hvor du har god oversikt både forover, bakover og til sidene takke være store vindusflater. Den er lettkjørt og frisk.

Vår prøvebil var utstyrt med en firesylindret,  1,3 liters turbodieselmotor på 75 HK med partikkelfilter og common-rail innsprøytning. Etter vår mening er dette en motor som passer bra til denne bilen. En motor som er snill på drivstoffet idet vi målte forbruket til 0,42 liter på mila.

Vi savnet kanskje noe bedre svingradius. Du må jobbe litt ekstra i trange parkeringshus. Med det samme vi er inne på små negative ting så må nevnes at vi plundret litt med å få tak i sikkerhetsselene, og så kunne vi nok ha ønsket oss litt bedre støydemping.

Men pytt - dette blir småplukk i den store sammenheng. Fiat 500 er først og fremst en morsom bil å kjøre. Den er lettkjørt og grei. Du blir egentlig glad når du kjører den.

Bilen leveres med svært mye utstyr som standard. I tillegg til dette kan du velge mellom et stort utvalg av ekstrautstyr, utstyr som bidrar til å gjøre bilen ekstra spennende  Bilen har fått fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest. Dessuten er det fem års garanti på bilen.

Fiat 500 leveres med to forskjellige bensinmotorer, fra 1,2 liter med 69 hester og en 1,4 liter med 100 hester. Det finnes  også  en 1,3 liters diesel på 75 hester. Felles for dem alle er at de er drivstoffgjerrige.

Priser fra kroner 167.00 og opp til 207.900 alt etter hva du velger av motor og utstyr.

Det var en hyggelig uke med Fiat 500. En anbefaling: Kjør innom en forhandler og få deg en helt uforpliktende prøvetur...

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!