Litt lavere fart - og du redder livet

Litt lavere fart - og du redder livet

 

Et par kilometer lavere fart kan bety forskjellen på liv og død i trafikken. Denne uka gikk startskuddet for Statens vegvesen og politiets kampanje for å få ned farten med justisminister Knut Storberget (Ap) i førersetet.

Tekst:

Publisert:

- Det er absolutt å foretrekke å komme fram, sier justisminister Knut Storberget (Ap) og oppfordrer alle til å holde seg på riktig side av fartsgrensa.

Siden 2005 har høy fart vært en avgjørende årsak for rundt halvparten av dødsulykkene i Norge. Dette er bakgrunnen for at Statens vegvesen og politiet nå setter i gang en omfattende kampanje for å få flere billister til å holde fartsgrensa.

Justisministeren ramser opp tre hovedårsaker for at denne kampanjen er viktig.

o Omfanget av ulykkene er veldig alvorlig.

o Det er mulig å gjøre noe.

o Må sette søkelyset på  å forebygge.

- Dessuten må alle selv ta et ansvar for å holde fartsgrensa, sier Storberget.

Hovedårsak

I fjor gikk 255 menneskeliv tapt i trafikken. Dette tallet synes Storberget får altfor liten oppmerksomhet.

- Trafikken er en av hovedårsakene til akutte dødsfall i Norge, understreker han.

Politisk rådgiver Anne Tingelstad Wøien (Sp) i Samferdselsdepartementet trekker også fram viktigheten av at billister holder fartsgrensa.

- Selv om vi kjører litt over fartsgrensa så ser vi på oss selv som ansvarlige billister. Denne kampanjen handler ikke om å ta verstingene, men å få vanlige billister til å overholde fartsgrensa, sier Tingelstad Wøien.

Risiko

Sjef for utrykningspolitiet, Odd Reidar Humlegård, forteller at 80 prosent av norske menn anser seg selv som bedre sjåfører enn gjennomsnittet - noe som naturlignok ikke er tilfelle.

- Denne kampanjen handler om å få vanlige menn og kvinner til å forstå at det er viktig og holde fartsgrensa. Samt risikoen ved å kjøre litt for fort.

- Det er billisten selv som spiller den viktigste rollen for å unngå dødsulykker. Det koster lite å holde fartsgrensa, være edru og bruke bilbelte, sier Humlegård.

Målet

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen forteller at forholdet mellom fart og risiko er veldokumentert.

- Fem prosent fartsøkning gir 10 prosent økning i ulykker og 25 prosent økning i antall døde. Økes farten fra 80 til 93 kilometer i timen når fartsgrensa er 80, så dobles risikoen for å bli drept i en ulykke, sier han.

Dette betyr at potensialet for å spare liv på norske veier er stort - dersom farten går ned.

- Målet vårt er klart. Vi vil at færre mennesker dør i trafikken, at færre mister en de er gla i og at færre blir skadet for livet, sier Moe Gustavsen.

Skader

Under kampanjelanseringen tok justisministeren seg godt tid til å prate med ambulansesjåfør og forsker på trafikkulykker Trond Boye Hansen og overlege Pål Aksel Næss ved Ullevål universitetssykehus. Begge to har opplevd alvorlige trafikkulykker på nært hold.

Trond Boye Hansen forteller at en frontkollisjon egentlig består av tre kollisjoner. Først bråstopper bilen mot en annen bil. Deretter forsetter bilisten framover og utsettes for sterke krefter når han treffer interiøret eller fanges opp av bilbelte og airbag. Til slutt kan indre organer forflyte seg og rives av.

-  Hjerte og lever er de tyngste organene. Flytter hjertet på seg, rives hovedpulsåra av og du dør umiddelbart. Hvis levra blir revet av, blir blodkar avrevet og en kan få dødelige indre skader, sier han.

 

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.