Litt lavere fart - og du redder livet

Litt lavere fart - og du redder livet

 

Et par kilometer lavere fart kan bety forskjellen på liv og død i trafikken. Denne uka gikk startskuddet for Statens vegvesen og politiets kampanje for å få ned farten med justisminister Knut Storberget (Ap) i førersetet.

Skrevet av:

- Det er absolutt å foretrekke å komme fram, sier justisminister Knut Storberget (Ap) og oppfordrer alle til å holde seg på riktig side av fartsgrensa.

Siden 2005 har høy fart vært en avgjørende årsak for rundt halvparten av dødsulykkene i Norge. Dette er bakgrunnen for at Statens vegvesen og politiet nå setter i gang en omfattende kampanje for å få flere billister til å holde fartsgrensa.

Justisministeren ramser opp tre hovedårsaker for at denne kampanjen er viktig.

o Omfanget av ulykkene er veldig alvorlig.

o Det er mulig å gjøre noe.

o Må sette søkelyset på  å forebygge.

- Dessuten må alle selv ta et ansvar for å holde fartsgrensa, sier Storberget.

Hovedårsak

I fjor gikk 255 menneskeliv tapt i trafikken. Dette tallet synes Storberget får altfor liten oppmerksomhet.

- Trafikken er en av hovedårsakene til akutte dødsfall i Norge, understreker han.

Politisk rådgiver Anne Tingelstad Wøien (Sp) i Samferdselsdepartementet trekker også fram viktigheten av at billister holder fartsgrensa.

- Selv om vi kjører litt over fartsgrensa så ser vi på oss selv som ansvarlige billister. Denne kampanjen handler ikke om å ta verstingene, men å få vanlige billister til å overholde fartsgrensa, sier Tingelstad Wøien.

Risiko

Sjef for utrykningspolitiet, Odd Reidar Humlegård, forteller at 80 prosent av norske menn anser seg selv som bedre sjåfører enn gjennomsnittet - noe som naturlignok ikke er tilfelle.

- Denne kampanjen handler om å få vanlige menn og kvinner til å forstå at det er viktig og holde fartsgrensa. Samt risikoen ved å kjøre litt for fort.

- Det er billisten selv som spiller den viktigste rollen for å unngå dødsulykker. Det koster lite å holde fartsgrensa, være edru og bruke bilbelte, sier Humlegård.

Målet

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen forteller at forholdet mellom fart og risiko er veldokumentert.

- Fem prosent fartsøkning gir 10 prosent økning i ulykker og 25 prosent økning i antall døde. Økes farten fra 80 til 93 kilometer i timen når fartsgrensa er 80, så dobles risikoen for å bli drept i en ulykke, sier han.

Dette betyr at potensialet for å spare liv på norske veier er stort - dersom farten går ned.

- Målet vårt er klart. Vi vil at færre mennesker dør i trafikken, at færre mister en de er gla i og at færre blir skadet for livet, sier Moe Gustavsen.

Skader

Under kampanjelanseringen tok justisministeren seg godt tid til å prate med ambulansesjåfør og forsker på trafikkulykker Trond Boye Hansen og overlege Pål Aksel Næss ved Ullevål universitetssykehus. Begge to har opplevd alvorlige trafikkulykker på nært hold.

Trond Boye Hansen forteller at en frontkollisjon egentlig består av tre kollisjoner. Først bråstopper bilen mot en annen bil. Deretter forsetter bilisten framover og utsettes for sterke krefter når han treffer interiøret eller fanges opp av bilbelte og airbag. Til slutt kan indre organer forflyte seg og rives av.

-  Hjerte og lever er de tyngste organene. Flytter hjertet på seg, rives hovedpulsåra av og du dør umiddelbart. Hvis levra blir revet av, blir blodkar avrevet og en kan få dødelige indre skader, sier han.

 

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!