Moderne SUV med lasteplan

Moderne SUV med lasteplan

 

Vi har tidligere prøvekjørt SsangYoung Actyon, men nå har bilen gjennomgått en rekke forbedringer og fremstår som en traust arbeidshest hvor du er omgitt av en rekke tiltrekkende luksusdetaljer, og mange fine opplevelsesmuligheter.

Actyon Sports er bygd for røffe veier hvor du kan kjøre uten bekymring, og du kan kjøre gjennom terreng uten bekymring. Det ser ut til at denne bilen takler det meste.

Men det som kanskje overrasker mest er at denne tøffe og røffe bilen også kan by på god komfort og kjøreegenskaper i øvre klasse. På vanlig vei blir du fraktet svært behagelig og komfortabelt.

Stillegående og presis

Actyon Sports blir drevet av en dieselmotor - en 2,0 XDi - stillegående og effektiv. Motoren er koblet med en fem trinns manuell girkasse som ga oss et mykt og presist girskift. Bilen kan for øvrig også leveres med en automatisk girkasse.

Når det gjelder girbruk har du flere valgmuligheter, du kan velge Part Time firehjulstrekk som kan skiftes mens bilen er i fart, eller du har mulighet for 2WD HØY, denne brukes ved normale forhold og er drivstoff besparende.

Så har vi 4WD HØY, denne brukes når du trenger mer stabilitet som for eksempel når du kjører på grusveier eller på glatt fører. 4WD LAV brukes når du trenger maksimal effekt ved lav hastighet, slik som når du er ute i terrenget.

Dobbel-cab

Actyon Sport har skivebremser foran og bak, og 4-kanals ABS sensorer, som sitter på hvert hjul og gir viktig informasjon for å stoppe bilen eller om ett eller flere hjul er i ferd med å låse seg.

På Actyon Sports er dobbel-cab standard, noe som betyr denne også har et rommelig innvendig varerom. I tillegg har bilen en liten lasteplan hvor du selvsagt får med den svært mye. Lasteplanet har en solid baklem som tåler stor vekt i tilfelle en skal frakte lange og tunge gjenstander.

Sitter kongelig

Interiøret er pent, praktisk og greit. Vi finner en luftrensende kupe som overvåkes av et klimaanlegg. I den kalde årstid vil det samme ventilasjonssystemet sikre at føttene holder seg varme og alle vinduer isfrie. Etter vår mening så fungerer dette anlegget svært bra.

Når det gjelder dashbordet så er midtre del av dette vinklet mot sjåføren. Det er oversiktlig og greit. Alle betjeningsbrytere sitter logisk plassert og er lette å finne fram til.

Plassforholdene er svært bra og du sitter kongelig i setene som gir god støtte for både rygg og lår.

SsangYong Actyon er et spennende alternativ for de som er ute etter en fritidsbil- jakt eller fiske. Eller om en har en hytte som ligger kronglete til. Selvsagt er bilen et godt alternativ som yrkesbil – for yrkesaktive som trenger en bil til å bringe med seg verktøy og utstyr i.

Utvendig har bilen fått nye linjer og et nytt uttrykk. Vi lot oss spesielt sjarmere av bilens front som gir bilen et sportslig preg. Når det gjelder kjøreegenskapene er vi tilbøyleig til å gi svært gode karakterer. Vi trodde bilen skulle være stiv og tung på veien. Det var den ikke. Du hadde rett og slett en stor personbil-følelse. I terrenget og på dårlig skogs sti karet den seg fram på en helt grei måte. I det hele tatt så likte vi denne bilen, selv om den ser voldsom ut.

Det eneste negative vi opplevde i den uka vi hadde bilen var at ved to anledninger ble vi vist «fingeren». Sikkert av noen som synes bilen ikke var miljøvennlig nok…

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!