- Nå må kommunen se og få ut finger’n

- Nå må kommunen  se og få ut finger’n

 

Grorud bydelsutvalg etterlyser fortgang i planarbeidet for Fossumdiagonalen, Trondheimsveien og Østre Aker vei. Lite har skjedd etter at planprogrammet var ute på høring høsten 2007.

Skrevet av:

- Vi må få dette planprogrammet vedtatt. Det haster med å få på plass disse løsningene for Groruddalen, sier bydelsutvalgsleder Anders Røberg-Larsen.

Etter høringsrunden høsten 2007 har planprogrammet ligget til godkjenning i plan- og bygningsetaten uten at noe har skjedd.

- Vi har fått signaler om at det ligger litt dødt. Fossumdiagonalen er viktig for oss, sier Frps gruppeleder i Grorud bydelsutvalg, Trine Skarvang.

Det er tverrpolitisk enighet i bydelen om at det er viktig med fortgang i saken. Bydelsutvalget har derfor sendt et brev til byrådet, byutviklingskomiteen, plan- og bygningsetaten og Statens vegvesen hvor de ber om fortgang i planarbeidet.

- Vi må få orden på trafikken gjennom Groruddalen. Nå må kommunen få ut finger'n, sier Røberg-Larsen.   

Avklaringer

I brevet ber Grorud-politikerne kommunens ledelse om fortgang i de overordnede avklaringene av Trondheimsveien, Fossumdiagonalen og Østre Aker vei.

Ifølge avdelingsleder for samfunn og nærmiljø i Bydel Grorud, Ole-Jørgen Pettersen, har bydelen fått beskjed fra Statens vegvesen om at de ikke foretar seg noe før planprogrammet er vedtatt.

Dette understrekes også i brevet fra lokalpolitikerne.

«Statens vegvesen har meddelt at de ikke gjør noe med denne saken eller andre tiltak langs hovedveinettet, som rundkjøringen ved Grorud senter, før planprogrammet er vedtatt, » står det i brevet.

Trafikkøkning

I brevet pekes det på at rundt 30.000 mennesker påvirkes av luft- og støyforurensing fra trafikken på Trondheimsveien daglig.

- Det er nødvendig med redusert trafikk på Trondheimsveien. Samtidig er det viktig at trafikken på lokalveinettet ikke øker, sier Røberg-Larsen.

Videre påpekes det at både person- og tungtransporttrafikken på Trondheimsveien vil øke i takt med næringsutbygging på Gjelleråsen.

Samtidig oppfordrer Grorud bydelsutvalg også de tre andre bydelsutvalgene i Groruddalen til å kreve fortgang i saken.

- Vi vil gjerne ha dem med oss for å legge press på kommunen, for å komme videre, sier Røberg-Larsen.

Akers Avis Groruddalen har ikke lykkes å komme i kontakt med informasjonssjef Dagny Gärtner Hovig i plan- og bygningsetaten for å få vite hva status for planprogrammet er.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!