ANNONSE

Nå skal Per
også selge elsykler

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

FRA GAMMEL TIL NY: Hildegunn Grønseth tror at Per Rønning gjør et smart valg i å nå satse på elsykler.

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.04.2017 kl 12:37

Selv om du fortsatt kan både selge og kjøpe bil hos Pers bil, er det nå også mulighet for å bytte inn bilen din og gå ut med en elsykkel. For nå satser den erfarne bilselgeren på at folk skal bli mer sporty.

– Vi utvider tilbudet her. Etter å ha fulgt med på nyhetsbildet så ønsker vi å følge utviklingen, vi også, og ha et fokus på miljøet, sier Per Rønning.

Han har helt siden han var ung hatt stor interesse for både biler og sykler, og er derfor i ekstase over at han nå får holde på med begge hobbyene sine.
– Da jeg var 12 år gammel syklet jeg på en gammel sykkel til Sverige med en kompis. Vi syklet 40 mil og overnattet i et stort telt. Så jeg har jo alltid vært glad i å sykle selv, sier Rønning.

Norsk produsent

Nå er den gamle sykkelen byttet ut med en mer moderne sykkel, og det blir nok lettere å komme seg fram med den nye elsykkelen.
– Vi har jobbet en stund med å få dette i stand og jeg har pratet med andre som selger elsykler.

– Det aller viktigste for meg har vært å få en avtale med en god produsent, med kvalitetssykler og god oppfølging, sier Rønning.

Valget falt derfor på det norske firmaet Hard Rocx, som nå er en del av SWIX Sport-gruppen.
– De har selv utviklet elsykkelen og kjenner norske veier, så dette er et firma som leverer et ordentlig produkt, sier Rønning.

Eget sykkelverksted

Selv om håpet nå er å få befolkningen i Groruddalen hakket mer aktive, legger ikke bilselgeren skjul på at dette er en vinn-vinn situasjon for flere.
– Elsykkelen er på god vei inn i bybildet og er ikke kun for dem som trenger hjelp. Det er tre forskjellige trinn, så det kan tilpasses etter hvor mye hjelp du selv føler du trenger.
– Den hjelper jo selvfølgelig i oppoverbakke, men man er fortsatt nødt til å trå, sier Rønning.

På verkstedet har han sin egen Reodor Felgen i kollega Grzegorz Trybulec, og kan derfor fortelle at de nå også skal ha et sykkelverksted.
– Etter hvert kommer vi til å selge blant annet reservedeler, og også utføre service, forteller Rønning.

Byttet ut elbilen

Hildegunn Grønseth hadde tatt turen innom butikken for å kjøpe seg to elsykler, og har store planer for en lettere hverdag for familien.
– Jeg har lagt merke til at når jeg står i kø så er det én person i de fleste bilene. Derfor har jeg tenkt å bruke sykkelen som et transportmiddel.

– De fleste sliter jo med at det er mye kø i Oslo i dag, og jeg tror faktisk elsykkelen er løsningen på det. Så jeg kommer til å bruke sykkelen i stedet for elbil, sier Grønseth.

At elsykkel passer både unge og eldre, er noe hun tror stemmer.
– Den ene sykkelen er jo til datteren min som er tenåring, og jeg tror det blir en frihet for henne også. At jeg slipper å kjøre henne rundt overalt.
– Derfor er jeg veldig spent på hvordan det kommer til å gå.

Siste nytt i Motor

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

ANNONSE
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

Har vellene reell innflytelse?

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

 
ANNONSE