Nok et bussdepot ved Grorud stasjon?

Nok et bussdepot ved Grorud stasjon?

 

Grorud bydelsutvalg har ingenting mot at Nobina etablerer seg langs Østre Aker vei. Lokalpolitikerne er derimot svært negative til at Unibuss vil etablere seg på andre siden av Grorud stasjon.

Skrevet av:

- Vi støtter at det blir et bussanlegg på denne tomta, sier Jorun Olafsen (Ap), som er leder i bydelens byutvikling- og miljøkomité.

Komiteen har tidligere i måneden vært i  møte med Nobina, og ble beroliget av det møtet. Da ble temaer som støy og hvor bussene trafikkerer diskutert.

- Vi fikk vite at dette var støysvake busser, og at mye av trafikken er i Oslo Nord, forteller Olafsen.

Den eneste i bydelsutvalget som stemte mot var Rødts Maren Rismyhr. Bydelsutvalget forutsetter derimot at tiltaket på ingen måte hindrer en fremtidig utvikling av dette området.

 

Flere bussdepoter

At Unibuss planlegger å flytte sin virksomhet til Brubakveien 16 - på andre siden av Grorud stasjon, er bydelsutvalget derimot svært negative til. Unibuss ønsker å flytte fra Ulven, og har sagt opp sin leieavtale der.

I stedet ønsker de nå å anlegge et bussdepot ved Grorud stasjon, og ønsker dispensasjon for dette tiltaket i en periode på 30 år.

Selve tomta ligger i Bydel Alna, men politikerne uttaler seg, siden denne saken også berører Grorud. Bydelen frykter at det hindrer langsiktig utvikling av dette området.

- Det at Unibuss har sagt opp en leiekontrakt og inngått en ny kontrakt på et område som ikke er regulert for formålet må helt og holdent stå for selskapets egen risiko, skriver bydelen i sin uttalelse.

 

De neste 30 årene

Unibuss ønsker å anlegge oppstillingsplass for busser, verksted og vaskehall på tomta. Selv mener ikke selskapet at det er stor sannsynlighet for at denne tomta ikke blir gjenstand for transformasjon de neste 30 årene, og understreker i tillegg at det for avviklingen av kollektivtrafikken i byen er avgjørende at Unibuss har et velfungerende anlegg, og at de i realiteten ikke har noen alternativ til denne tomta.

Bydel Grorud mener derimot altså at det er selskapet selv som har satt seg i denne situasjonen ved å si opp kontrakten på Ulven før reguleringen for den nye tomta er i orden.

 

I Bydel Alna

Selve tomta ligger altså i Bydel Alna, som også har gitt utrykk for at de er skeptiske til etableringen, men saken er foreløpig ikke behandlet av Alna bydelsutvalg. Ifølge BU-leder Knut Røli skal denne behandles på delegert fullmakt i Miljø- og byutviklingskomiteen, og skal derfor ikke opp på møte i bydelsutvalget i kveld. 

Bydel Stovners politikere skal behandle saken i morgen. Etter all sannsynlighet går også de mot etableringen av dette bussdepotet.

- Det bør ikke anbefales dispensasjon fra krav om detaljreguleringsplan for en periode på 30 år, som overstiger kommende kommuneplanperiode (Kommuneplan 2013), samt at dette vil være i strid med Helhetlig utviklingsplan for Groruddalen (HUG) som ikke anbefaler prosjekter som kan vanskeliggjøre langsiktige mål, skriver bydelsdirektør Maria Brattebakke i sitt forslag til vedtak.

Videre påpekes det at tiltak av denne art må fordeles over hele byen, og ikke kun nord i Groruddalen.

 

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!