Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

Norges første ladestasjon

KLIPPET SNORA: Lan Marie Nguyen Berg (MDG) og Kurt Gjøen i Oslo Drosjeeieres Innkjøpslag (ODI).

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

Se bildet større

TRE ÅR: Trond Sømme har kjørt el-taxi i over tre år og anbefaler det.

Ladestasjonen er den første i sitt slag. Den har kommet opp i rekordfart, og er et resultat av samarbeid mellom Oslo kommune, Oslo Drosjenes Innkjøpslag (ODI) og Elbilforeningen.

- Dette er en merkedag for taxinæringen. Her er Norges første reserverte ladestasjon for el-taxi. Her kan sjåførene spise lunsj, lade opp bilen og få nok batteri til resten av dagen, sier byråden.

- Dette er en kjempeviktig utvikling for Oslo. Vi vil ha med taxinæringen på et grønt skifte på en enklest mulig måte. Denne stasjonen er også bygget på rekordtid, sier hun.

Naturlig med taxi

Dermed legges det nå til rette for at drosjenæringen kan velge drivstoff med nullutslipp.

- El-taxier, som alle andre biler i Oslo, skal være utslippsfrie. Nyttetransport skal gå på utslippsfritt drivstoff, og el. Drosjene har en naturlig plass i kollektivtransporten, og ikke minst nå som færre skal ha behov for eie egen bil, sier Nguyen Berg.

- Derfor er det fint at man kan nyte drosjeturen i en flott og behagelig el-taxi.

Det har vært flere klager på at det finnes for få ladestasjoner for el-biler, spesielt i Groruddalen. Prosjektleder for el-bil, Sture Portvik i Bymiljøetaten, forteller at Groruddalen absolutt ikke er glemt.

- Vi har planer for Groruddalen. Vi har også gjort mye på blant annet Rødtvet, Ammerud og Linderud, sier Portvik.

Flere ladepunkter

Han forstår frustrasjonen med vanskelig ladetilgang.

- Det er trist. En god del i Groruddalen bor i blokk eller rekkehus uten tilgang til å lade i egen garasje. Vi prøver å hjelpe til, sier han.

Han forteller at antall ladepunkter i Oslo nærmer seg 1000.

- Men vi merker også at gapet blir større og større. Se for deg at du skal rekke et tog, og du løper for å rekke det på perrongen mens det sakte kjører vekk. Spørsmålet blir hvordan vi skal løse det, og svaret er ved å bygge flere ladepunkter, sier han.

- Vi har fokus på både de som bor i byen, og pendlerne. Og Groruddalen er ikke glemt.

Fornøyd el-sjåfør

Trond Sømme har kjørt el-taxi i over tre år. Han vil gjerne gå foran som et eksempel.

- Jeg begynte som en kombinasjon av å vise at det lar seg gjøre, og at jeg fikk helseproblemer. Jeg ville prøve å bidra med noe positivt, samtidig som jeg innså hvordan det var å ha pusteproblemer i dårlig luft, sier han.

Derfor eier han nå en el-taxi av merket Tesla.

- Det er den første som kom til Norge i sitt slag, som ble til taxi. Jeg har ikke hatt noen problemer til nå, sier han.

Nøkkelord

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.