Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

Norges første ladestasjon

KLIPPET SNORA: Lan Marie Nguyen Berg (MDG) og Kurt Gjøen i Oslo Drosjeeieres Innkjøpslag (ODI).

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

Skrevet av:

Ladestasjonen er den første i sitt slag. Den har kommet opp i rekordfart, og er et resultat av samarbeid mellom Oslo kommune, Oslo Drosjenes Innkjøpslag (ODI) og Elbilforeningen.

- Dette er en merkedag for taxinæringen. Her er Norges første reserverte ladestasjon for el-taxi. Her kan sjåførene spise lunsj, lade opp bilen og få nok batteri til resten av dagen, sier byråden.

- Dette er en kjempeviktig utvikling for Oslo. Vi vil ha med taxinæringen på et grønt skifte på en enklest mulig måte. Denne stasjonen er også bygget på rekordtid, sier hun.

Naturlig med taxi

Dermed legges det nå til rette for at drosjenæringen kan velge drivstoff med nullutslipp.

- El-taxier, som alle andre biler i Oslo, skal være utslippsfrie. Nyttetransport skal gå på utslippsfritt drivstoff, og el. Drosjene har en naturlig plass i kollektivtransporten, og ikke minst nå som færre skal ha behov for eie egen bil, sier Nguyen Berg.

- Derfor er det fint at man kan nyte drosjeturen i en flott og behagelig el-taxi.

Det har vært flere klager på at det finnes for få ladestasjoner for el-biler, spesielt i Groruddalen. Prosjektleder for el-bil, Sture Portvik i Bymiljøetaten, forteller at Groruddalen absolutt ikke er glemt.

- Vi har planer for Groruddalen. Vi har også gjort mye på blant annet Rødtvet, Ammerud og Linderud, sier Portvik.

Flere ladepunkter

Han forstår frustrasjonen med vanskelig ladetilgang.

- Det er trist. En god del i Groruddalen bor i blokk eller rekkehus uten tilgang til å lade i egen garasje. Vi prøver å hjelpe til, sier han.

Han forteller at antall ladepunkter i Oslo nærmer seg 1000.

- Men vi merker også at gapet blir større og større. Se for deg at du skal rekke et tog, og du løper for å rekke det på perrongen mens det sakte kjører vekk. Spørsmålet blir hvordan vi skal løse det, og svaret er ved å bygge flere ladepunkter, sier han.

- Vi har fokus på både de som bor i byen, og pendlerne. Og Groruddalen er ikke glemt.

Fornøyd el-sjåfør

Trond Sømme har kjørt el-taxi i over tre år. Han vil gjerne gå foran som et eksempel.

- Jeg begynte som en kombinasjon av å vise at det lar seg gjøre, og at jeg fikk helseproblemer. Jeg ville prøve å bidra med noe positivt, samtidig som jeg innså hvordan det var å ha pusteproblemer i dårlig luft, sier han.

Derfor eier han nå en el-taxi av merket Tesla.

- Det er den første som kom til Norge i sitt slag, som ble til taxi. Jeg har ikke hatt noen problemer til nå, sier han.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

 
Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

 
Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Uvanlig høye dødstall

Trafikken i juli måned:

Uvanlig høye dødstall

  • trafikk

Én av tre dødsulykker skjer om sommeren. Likevel er det uvanlig at hele seks trafikanter mistet livet bare i løpet av juli-månedens fire første dager. En av ulykkene skjedde på Gjelleråsen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!