ANNONSE

Nye regler for vinterdekk

Nye regler for vinterdekk

NYE REGLER. Fra 1. januar 2015 skjerpes reglene for vinterdekk for tunge kjøretøy (Foto: Continental).

Regler for vinterdekk på tungt kjøretøy er blitt strengere. – Men ikke strengt nok, hevder dekkoperatør.

Fra og med 1. januar fikk alle biler og tilhengere til biler, som hver har tillatt totalvekt over 3.500 kilo, påbud om vinterdekk på alle aksler. Til neste år gjelder påbudet gjennom hele vinterperioden, altså fra 15. november til 31. mars.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har bare godt å si om de nye reglene:

Et påbud om vinterdekk på store biler og tilhengere vil gjøre det tryggere å ferdes på norske vinterveier. Både for sjåførene av disse bilene, men også for alle oss andre, sier Solvik-Olsen til Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Produktsjef i Dekkmann, Torleiv Haukenes, ønsker de nye reglene velkommen. Likevel mener han de ikke er klare nok til å få bukt med trafikkfarlige vogntog langs norske veier.

Ikke nok

– For mange er et vinterdekk synonymt med at dekket er merket M+S. Leser man de nye reglene grundig er ikke dette tilstrekkelig.

Han viser tol påskriften: «Vinterdekk kan være enten piggdekk eller såkalte friksjonsdekk uten pigger. De skal være spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake», og være særskilt fremstilt for vinterkjøring.»

Dette «og»-et skaper usikkerhet. Det grove mønsteret i enkelte M+S-dekk skal gi grep i søle og leire, og er ikke laget for grep på snø og is, selv om dekket er merket M+S.

– Mange som monterte vinterdekkene forholdsvis tidlig kan ha slitt mye dekk på våte og bare veier i høst, advarer Haukenes.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE