ANNONSE

Fylkestinget, Rådhuset og regjeringen:

Alle garanterer for Ahusbane

Alle garanterer for Ahusbane

DISSE BESTEMMER: Politikerne på fremste rad avgjør hvorvidt Ahusbanen blir bygget eller ikke. Fylkesordfører i Akershus Anette Solli (H, t.v.), samferdselsbyråd i Oslo Guri Melby (V) og Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier alle at de støtter Ahusbanen.


Et samlet Oslo bystyre, Akershus fylkesordfører og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen garanterer at det blir t-bane til Ahus, men ikke Ruter fortsatt ikke planen klar.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

TIL AHUS? Ruter har ennå ikke fått konseptvalgutredningen, men i strategidokumentet M2016 går de langt i antyde at Furusetbanen skal forlenges til Ahus.


Samferdselsministeren, jernbanedirektøren, Ruter-ledelsen og en rekke sentrale politikere var til stede torsdag morgen da Ruter la fram strategidokumentet «M2016» i Barcode i Bjørvika. Rapporten tar for seg hvordan du og jeg skal komme oss fra A til B i fremtiden.

I sommer skrev flere medier at Ruter vraker planene om en t-bane til Ahus, og at de heller går inn for en såkalt superbusstrase. I strategidokumentet står det imidlertid at det er «mye som taler for en forlengelse av Furusetbanen til Ahus». I tillegg skriver Ruter at de vil forbedre bussløsningen fra Lillestrøm til Oslo sentrum, via Ahus, Lørenskog og Alnabyen til Oslo sentrum fram til en t-bane er på plass. Problemet er bare at Ruter ennå ikke vet hvilken løsning som lønner seg mest.

– Vi ser to ting: At det er behov for en bedre situasjon for de som pendler fra Romerike til Oslo, men også at det er mange interne transportbehov på Romerike. Det ble laget en konseptvalgutredning (KVU) om Ahusbanen, men den mener vi er mangelfull og derfor har vi bedt om en ny versjon. Den har vi ennå ikke mottatt, sier Ruter-direktør Bernt Reitan Jensen.

– Ikke i tvil

Det er denne KVUen som danner grunnlaget for hvordan Ahusbanen blir. Han sier at det mest sannsynlig blir t-bane på nedre Romerike.

– Men vi må ha en KVU som gir oss det rette beslutningsgrunnlaget, men jeg er ikke i tvil om at det blir banebetjening til Ahus, sier Reitan Jensen.

– Når har dere nok informasjon til å konkludere?

– Det er for tidlig å si. Det viktigste nå er at vi og kommunene jobber med å få tak i arealer der banetraseen skal gå, sier han.

Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), leder fylkestinget som har bedt Ruter om å lage en KVU for Ahusbanen.

– Vi har ennå ikke sett den endelige KVUen fordi den ikke er ferdig. Jeg vil understreke at et samlet fylkesting har vedtatt at Ahusbanen skal bygges. Den beslutningen tas av oss – ikke av Ruter, sier hun.

– Hva mener du om forslaget om superbuss-trase?

– Det kan være en mulighet å ha en superbusstrase fra Kjeller via Lillestrøm til Ahus mens vi venter på Romeriksbanen, sier Solli.

Lover penger

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) bekrefter overfor Akers Avis Groruddalen at regjeringen skal betale minst 50 prosent av regningen for Ahusbanen.

– Til syvende og sist er det skattebetalerne som finansierer t-banebygging. Regjeringen holder det vi lover, og nå handler det om å finne fram til de beste løsningene. Vi kan ikke gjøre som på Kolsåsbanen, der hele infrastrukturen ble rustet opp uten at Bærum kommune tillot økt fortetting rundt t-banestasjonen. Vi vil at flest mulig skal bo i gangavstand til t-banen, sier Solvik-Olsen.

– Hva er din holdning til Ahusbanen?

– Som Frper og regjeringsmedlem sier jeg at det er en t-banestrekningen vi vil ha. Vi gikk til valg på å bygge bane til Ahus og Fornebu, og det skal vi levere, sier han.

Enige i Oslo

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) er heller ikke bekymret for Ahusbanen.

– Jeg gleder meg til å lese konseptvalgutredningen når den kommer. Venstre vil ha Ahusbanen, og nå handler det mest om å prioritere prosjektene i riktig rekkefølge, sier hun.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE