Fylkestinget, Rådhuset og regjeringen:

Alle garanterer for Ahusbane

Alle garanterer for Ahusbane

DISSE BESTEMMER: Politikerne på fremste rad avgjør hvorvidt Ahusbanen blir bygget eller ikke. Fylkesordfører i Akershus Anette Solli (H, t.v.), samferdselsbyråd i Oslo Guri Melby (V) og Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier alle at de støtter Ahusbanen.


Et samlet Oslo bystyre, Akershus fylkesordfører og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen garanterer at det blir t-bane til Ahus, men ikke Ruter fortsatt ikke planen klar.

Skrevet av:

Samferdselsministeren, jernbanedirektøren, Ruter-ledelsen og en rekke sentrale politikere var til stede torsdag morgen da Ruter la fram strategidokumentet «M2016» i Barcode i Bjørvika. Rapporten tar for seg hvordan du og jeg skal komme oss fra A til B i fremtiden.

I sommer skrev flere medier at Ruter vraker planene om en t-bane til Ahus, og at de heller går inn for en såkalt superbusstrase. I strategidokumentet står det imidlertid at det er «mye som taler for en forlengelse av Furusetbanen til Ahus». I tillegg skriver Ruter at de vil forbedre bussløsningen fra Lillestrøm til Oslo sentrum, via Ahus, Lørenskog og Alnabyen til Oslo sentrum fram til en t-bane er på plass. Problemet er bare at Ruter ennå ikke vet hvilken løsning som lønner seg mest.

– Vi ser to ting: At det er behov for en bedre situasjon for de som pendler fra Romerike til Oslo, men også at det er mange interne transportbehov på Romerike. Det ble laget en konseptvalgutredning (KVU) om Ahusbanen, men den mener vi er mangelfull og derfor har vi bedt om en ny versjon. Den har vi ennå ikke mottatt, sier Ruter-direktør Bernt Reitan Jensen.

– Ikke i tvil

Det er denne KVUen som danner grunnlaget for hvordan Ahusbanen blir. Han sier at det mest sannsynlig blir t-bane på nedre Romerike.

– Men vi må ha en KVU som gir oss det rette beslutningsgrunnlaget, men jeg er ikke i tvil om at det blir banebetjening til Ahus, sier Reitan Jensen.

– Når har dere nok informasjon til å konkludere?

– Det er for tidlig å si. Det viktigste nå er at vi og kommunene jobber med å få tak i arealer der banetraseen skal gå, sier han.

Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), leder fylkestinget som har bedt Ruter om å lage en KVU for Ahusbanen.

– Vi har ennå ikke sett den endelige KVUen fordi den ikke er ferdig. Jeg vil understreke at et samlet fylkesting har vedtatt at Ahusbanen skal bygges. Den beslutningen tas av oss – ikke av Ruter, sier hun.

– Hva mener du om forslaget om superbuss-trase?

– Det kan være en mulighet å ha en superbusstrase fra Kjeller via Lillestrøm til Ahus mens vi venter på Romeriksbanen, sier Solli.

Lover penger

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) bekrefter overfor Akers Avis Groruddalen at regjeringen skal betale minst 50 prosent av regningen for Ahusbanen.

– Til syvende og sist er det skattebetalerne som finansierer t-banebygging. Regjeringen holder det vi lover, og nå handler det om å finne fram til de beste løsningene. Vi kan ikke gjøre som på Kolsåsbanen, der hele infrastrukturen ble rustet opp uten at Bærum kommune tillot økt fortetting rundt t-banestasjonen. Vi vil at flest mulig skal bo i gangavstand til t-banen, sier Solvik-Olsen.

– Hva er din holdning til Ahusbanen?

– Som Frper og regjeringsmedlem sier jeg at det er en t-banestrekningen vi vil ha. Vi gikk til valg på å bygge bane til Ahus og Fornebu, og det skal vi levere, sier han.

Enige i Oslo

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) er heller ikke bekymret for Ahusbanen.

– Jeg gleder meg til å lese konseptvalgutredningen når den kommer. Venstre vil ha Ahusbanen, og nå handler det mest om å prioritere prosjektene i riktig rekkefølge, sier hun.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!